E
etompau: Instämmer. Håll er borta från biltemas lager. Om man gör sig besväret att demontera grejorna så lägg några extra kronor på märkeslager.
20 svar · 25,9k läst
·
boihus123
boihus123: Ska bygga om garage till boyta, som blir kontor och ny groventre/hall. Garaget sitter idag ihop med huset, men har idag enbart självdrag med en ventil och så garage dörrar otäta. Huset i övrigt har FTX system med luftvärme och luftvärmepump, dörren mot "klädvård/garage" är därmed rätt tät. Det jag fundera på är om detta utrymme ska kopplas ihop med ventilations systemet eller om
0 svar · 1,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Imkanalen från köksfläkten ska vara brandskyddad så fort den lämnar köket, t.ex. med en nätad brandskyddsmatta, vilket är vad det ser ut som på bilden: https://soliduct.se/imkanal https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/isolering/stenull/natmatta-prorox-wm967sc Visst kan du ha en skiva som täcker för och enklast är väl att ha samma typ av skiva som finns där nu.
2 svar · 1,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Menar du att fönstren är gjorda för att inte kunna öppnas eller att de ar fastnat på något vis? Ladda upp bilder på hur fönstren ser ut. En friskluftsventil är ju bra men det kan ju inte ersätta ett fönster som går att öppna.
2 svar · 573 läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Under vissa tidsperioder har man tyckt att varje rum ska ventileras för sig, alltså ha både tilluft via fönstret och sin egen frånluftsventil.
5 svar · 4,2k läst
·
Oldboy
Oldboy: Det finns nog inga garantier för något, men om det är ett nyare hus så har ju regelavståndet på stående reglar varit cc 60 cm sedan åtminstone 70-t. Men vid fönster och hörn kan det vara olika beroende på hur jämnt upp vägglängden går med cc 60 cm, samt huruvida fönstren är placerade utifrån var reglarna är eller om de är placerade oberoende av reglarna. Har man ett nyare hus
1 svar · 2,3k läst
·
D
Dennis Kristensson: Tusen tack för dina svar Josth. Har kontaktat en skorsten/ventilationsfirma som ska kika på lösningen som du föreslog. Vi ska även såga upp dörrarna så att luften kan strömma fritt mellan rummen. Har tyvärr inga fler ritningar så någon får hjälpa oss att rita upp nya. Vi kommer i nuläget inte inreda källaren så därför väntar vi med eventuell dränering. Mvh, Dennis
5 svar · 3,2k läst
·
S
skyisthelimit: [citat] Jo, är medveten om detta, men värme är redan löst via golvvärme/bergvärme och jag är ute efter något enkelt för att lösa kylan några få dagar om året. Frikyla via bergvärme har jag i huvudbyggnad, men här finns det inte.
7 svar · 2,2k läst
pokasd
pokasd: [citat] Att den går neråt går inte göra något åt, det gör den direkt ifrån hällen. Rensningslucka är tänkt att sätta dit precis när den börjar gå horisontellt, alltså efter två 45 böj. Har du någon synpunkt på höjd från mark vid utblåset?
6 svar · 3,6k läst
B
Benken84: Tack för svaren.
3 svar · 1,1k läst
·
T
Tubie: [citat] Undrar om de har bytt sitt 150-system till 160 mm som är mer standard idag. Bild från deras hemsida: [bild]
16 svar · 9,9k läst
·
T
topmount: Kan du inte sätta en badrumsfläkt som trycker ner luft från rummet ovanför vid oranga linjen via ett ventilations rör till källarens golv. Är det sen öppet vid trappan så får du bra cirkulation.
8 svar · 8,3k läst
·
The Caper
The Caper: [citat] Ja det måste jag testa. Vore ju smidigt om det funkar!
3 svar · 1,5k läst
·
A
Anderscurl: Vi har två stycken CWK-200 som sitter seriekopplade med brine vätskan men på varsin gren av tilluften. Den som ligger först på brine sidan går till den del av huset vi prioriterar kylan mest. Sovrummen. Medans nr 2 går mot övrig tilluft. Vi får ungefär 1° svalare i sovrummen mot övriga delar med denna setup. Detta tillsammans med ett VSR500 aggregat. När jag läste på för två år
2 svar · 1,7k läst
A
AndersJ: [citat] Vi kör ett system från https://www.getair.eu/se/ I vårt hus sedan ett par år. De gör sitt jobb, kanske lite högt ljud i sovrummet, men det går att ställa in så att flåktarna varvar ner en stund när man ska somna in
14 svar · 6,0k läst
T
Tokv41: [citat] 55-60 ligger offerterna på. En Heru ligger på drygt 20 så innan rot var ena offerten på 40 enbart för arbetet.
11 svar · 3,3k läst
·
B
Boan: [citat] kan säga att det måste till rejäla fläktar för att kyla en vind….
27 svar · 26,6k läst
B
Berg31: Jag funderar på det.
2 svar · 854 läst
13th Marine
13th Marine: Tanken är att fläkten ska ta merparten av oset från aktiviteten, just så att det slipper komma ut i resten av huset. Fläkten lär ha rätt mycket högre flöde än frånluften.
15 svar · 2,0k läst
·
nino
nino: [citat] Kolla om det är ett blad som tar i, är det så så ta saxen och klipp bort lite bara nån mm Så har jag gjort på min som säkert suttit sen -79 när huset byggdes.
3 svar · 3,0k läst
·
D
Dessi: [citat] Har nu anfallit med små värmare från Biltema som jag satt nere i facken! Nu verkar det börja hända saker! Fuktigheten sjunker! Som bonus har vi ännu varmare på vinden där vi jobbar
26 svar · 2,6k läst
H
hemglass: Ingen annan som har planer? Fast sommaren är väl snart över och Ac.n ställs bort närsomhelst :crysmile:
11 svar · 4,2k läst
B
BSOD: Problemet med rören är att de måste kondensisoleras för att du inte ska få en vattenskada av all kondens som annars bildas. Vet inte hur lätt det är att göra i efterhand överallt. Armaflex brukar användas till det. Du kopplar ju in frikylan mot borrhålet så det är ju ganska obetoende av värmepump egentligen. [bild]
1 svar · 2,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Ja, på hela tiden. Lägsta om ni reser bort, mellan som standard och högsta om ni vill omsätta luften snabbare.
2 svar · 1,6k läst
Dan1891
Dan1891: Ahh, som en värmepump som man kör i ACläge fast i miniformat! Smart! 12-14 kvm står det att den klarar.
11 svar · 2,4k läst
J
Josth: Det handlar om att ventilera väldigt stora mängder luft när värmen ska ner. Kapaciteten på en badrumsfläkt blir bara som en liten prick i havet.
1 svar · 1,1k läst
pokasd
pokasd: [citat] Inte säkert att du gör det, men jag skulle rekomendera att kolla med din kommun utifall. I mitt fall så tyckte de att det var en "väsentlig ändring på ventilation", så har behövt skicka in lite ritningar, kontrollplan och tecknisk beskrivning. Jag ska tillägga att jag har gått ifrån att gå upp under köksskåpet och tillbaka till rektangulärt rör, och bara ha ett spirorör
9 svar · 5,7k läst
·
S
Sorgmantel: [citat] hej! vi flyttade i april in i vårt hus som är byggt 65. Souterräng med platta på mark. Här var det höga fuktvärden i ett rum i källaren. Kallade hit en fuktutredare som sa att de var markfukt. Vi nöjde oss med det eftersom det är platta på mark. Sen visade det sig när vi skulle filma avloppsrören att det var en läcka bakom en vägg från ett stående gjutjärnsrör som gick
1 svar · 1,4k läst
P
Patrik Hazard: Om det inte finns ljuddämpare så sätt dit det! Om aggregatet stör grannen ett par hus bort så lär det väsnas för dig på din tomt också. Ljuddämpare är för din egen skull och för respekt mot grannskapet! Montera in så långa så möjligt och skippa de böjliga flexdämparna. Om ljudet pga för hög lufthastighet uppstår vid huvarna/gallren för av- och uteluft så kan det vara en
11 svar · 5,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.