Ventilation
Bravel: Tjenare har ett hus från 80 talet med vevex värmeåtervinningsystem! nu till problemet ventilationen stannade och efter lite felsökning så konstaterades att ena överhettningsskyddet har sagt upp sig, de är en typ maxtermostat med överhettningsskydd! vars kan man tänkas hitta åt en likvärdig? bifogar bilder mvh linus
GK100: Har du redan dimmer kör med den du behöver nog inte ställa ner kapaciteten på fläkten så mycket att det skulle kunna börja bli problem.
AndersS: [citat] Japp. Och en frånluftskanal upp genom taket, i princip enda sättet att få självdrag fungera bra.
Demmpa: Justerbar, https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/ventilation/montagetillbehor/band-svep-stod/abc-vent-70145-1500002-kanalstod-stallbart-125-mm-3055313 https://bevego.se/kategorier/ventilation/montagematerial-ventilation/justerbara-kanalstod
Kala Mari: Bra synpunkt kring det där med brand. Tack för era tips!
mattias.rask: Hej, hur gick det med grannens FTX anläggning? Vi har en granne som har en bullrande anläggning också, ca 40dB vid tomtgränsen och vi vistas ogärna på den sidan huset. Tyvärr är familjen som bor där inte den mest sociala, så vi har inte riktigt lyckats lära känna dem särskilt väl. Skulle dock gärna vilja få till en lösning på frånluftoljudet och känner att vi behöver bygga
BirgitS: [citat] Alla utblåsfläktar kommer att suga in den luft som de behöver, under förutsättning att det inte finns något stopp på vägen som en stängd dörr utan ventilationsspringa nedtill (eller upptill). [citat] Du behöver framför allt fläktar som ger tillräckligt med luftflöde. I ditt fall skulle det då kunna räcka med två fläktar som ger 15 l/s båda två. Om det är så att
BirgitS: Det där har du väl redan frågat om i en tråd och som jag minns det var det någon som svarade likadana som i de andra rummen, vilket låter vettigt tycker jag. Däremot behöver du kolla att villkoren för luftomsättning i huset kommer att uppfyllas med de frånluftsflöden som finns idag eller om det behöver justeras upp eller om det behövs ytterligare ett frånluftsdon någonstans.
s_danson: Tack för svar. Ska försöka justera och se vad som händer.
AndersS: Men du behöver ingen Pax-fläkt i köket om du har en i badrummet och bara 50 kvm totalt.
nikasp: [citat] Jag föredrar så mycket frisk uteluft som möjligt så länge inte komforten blir lidande med att det blir för svalt.
Jayward: [citat] Hittade en helt ny på blocket woods sw42 för 1000kr faktiskt lukten och fukten är borta men när jag stängde av den så märkte jagen unken potatis förråd lukt. Försökte lokalisera den och hittade den så småningom.Hade för mig att arbetarna tog bort allt organisk material i källaren dom la cement över den. Dom kommer få en fet utskällning av mig när jag får tag på dom
DagEv: [citat] Ojdå, helt ny vinkel, men jag tycker det är lite synd på mina fina dörrar. Husers dörrar är från 1987 och byggfirman var faktiskt så duktiga att de letade upp exakt likadana dörrar (frånsett att man hade skippat den guldrand i faserna som sitter i de gamla dörrarna) men trots det väldigt fina och jag vill nog inte göra någon åverkan på dom ...
Nils-Orvar: Svårt att säga. Du kanske inte halverar din nuvarande förbrukning, men inte långt ifrån om jag får gissa. Mät och kolla.
Dalbotant: [citat] Ja men som jag skrev i första inlägget kan jag inte sätta den ovanför radiatorn. Därav min fundering vilken vägg den borde sitta på istället.
Jayward: Hej alla har börjat kör woods avfuktare i källaren och den verkar hålla fukten i bra nivå under 65% just nu men den låter jäkla mycket den skall bort Nu funderar jag ju såklart på en sorbtionsavfuktare dra rör från rum till rum i källaren min fråga är ju såklart hur skall jag göra för att bibehålla värmen i källaren under vintern Med en luftavfuktare.
Saintus: [citat] Tack för tipset. Får ta upp det med installatörerna.
trideed: 100 mm spiro räcker och blir över för den storleken på rummet. Vid självdrag sätter man normalt in en karm-/spaltventil ex under fönstret med en radiator precis under för att motverka kallras. Föreslår att du installerar en sådan, då kan du reglera lite själv hur mycket luft som du vill släppa in. Det skulle då vara "tilluftsventilen" samtidigt som du har en spiro med galler m.m.
Surface: [citat] Okej bra input, men hur gör jag med avfuktaren för de två utrymmena i så fall? Vill helst inte köpa två avfuktare… Väggen mellan garage/förråd har ingen öppning idag. Sätta ventiler på väggen?
Johan tö: Okej! Tänkte att det skulle vara svårt att fästa och hålla på sikt och risk för att det skulle vara för poröst men får testa och spraya Och ja kan hålla med om att det borde sitta rör, liite konstigt att det inte gör det, får fixa det med
vinylskiva: https://www.ahlsell.se/products/ventilation-3/spiskapor/spiskapor-1/spiskapor-flakt-woods/6610556/ https://www.ahlsell.se/products/ventilation-3/spiskapor/spiskapor-1/spiskapor-flakt-woods/6610843/# Båda modellerna verkar vara designade för minimaster rdks så har du ett sådant borde det passa, finns för vänster och höger anslutning
vinylskiva: Sätt inte den typen av don på en självdragskanal, det bygger för mycket motstånd och försämrar funktionen. Det blir också underkänt på nästa ovk om kontrollanten är lite halvseriös. Istället vill du ha det klassiska gallret med justerbara klaffar på insidan eller en tallriksventil, eftersom det är så lågt tryck i kanalen behövs det stor öppen yta för att det ska ventilera
Dowser4711: Dessutom tror jag inte att FTX-aggregatet fungerar som det ska om de ska pressa in ut-luften in i ett garage istället för att gå ut helt fritt.
Josth: Jag satte dem ca 25 cm över golvet men det beror på hur man möblerar så det inte kommer en säng precis framför och stoppar luftflödet. Normalt har man en springa mellan dörrblad och tröskel där överluften ska kunna passera mellan rummen så behöver man inte suga luften via kattvindarna.
Byggmarodören: Det ska ju även gå att komma åt rengöra rören (ivarjefall om det är mekanisk frånluft ska det väl göras med några års mellanrum)
Fairlane: [citat] Ja de kyler även om det är 30 grader ute. Väldigt förenklat så kan man tänka sig att ACn suger i sig 30-gradig luft från rummet och delar sen upp luften i en kall del som den blåser in i rummet, och en varm del som blåses ut. Luften som blåses ut är betydligt varmare än 30 grader och den måste ersättas med ny luft som då är 30-gradig och som blandar sig med den kylda