N
Nannito: Hej. Jag ska prova ett nytt jobb och måste lämna huset under december och januari samt februari. Vi har vattenburen golvvärme i två plan hus .Jag undrar om man får sätta värmepumpen på semster valet under 90 dagar? Är det skadligt för huset?. Stämmer det att värmen kan sänks ner till 8-9 grader varmt?.Tack
0 svar · 513 läst
T
toss3: Hej alla! Vi planerar göra ändringar i vår planlösning i vår nuvarande lägenhet som kommer ha inverkan på ventilationen (FTX): Vi planerar alltså att i vårt existerande vardagsrum sätta upp en vägg samt en industrivägg för att skärma av ett område på ca 145cm x 270cm. I vardagsrummet finns det i dagsläget en tilluftsventil och det är från denna vi tänkte dra ett t-rör så att
0 svar · 855 läst
martin7805
martin7805: Hej Jag köpte en METZ MAXI II STRIP i anslutning till min nybyggnation. Har en utomliggande motor som sitter på taket. När jag skulle göra rent den såg jag en sak kopplat till ovanliggande ventilation. Ventilationen satt inte centrerat över själva fläkten ( se bild) Skall det se ut så här eller har det skett en miss i installationen? Fläkten suger men jag tycker inte det är så
0 svar · 864 läst
·
E
etompau: Kallrasskydd brukar finnas till badrumsfläktarna. Små vingar som stänger kanalen när fläkten är avstängd.
2 svar · 756 läst
I
Installation: brandspjäll är krav om du släpper imkanalen i vägg. Inte om du går upp ovan nock. Skyddsavständet gäller oavsett. Se bilden från Imkanal.se [citat]
5 svar · 2,8k läst
·
M
myrstack: Du brukar behöva dämpa på samma sätt där. Och det man ofta vill dämpa förutom ljud från aggregat är just överhörning. Förvisso har du ett större rensningsbehov vid frånluftdon men flexdämpare ska tåla en normal användning med viska utan att ta skada. Hur kanalerna sedan kläs in spelar mindre roll
1 svar · 805 läst
A
Andreas Carlsson: Har en källare som är helt luktfri, dränerad och inte möblerad så allt är bra så långt. Finns 2 hål i murstocken, en i tvättstugan och en i ”pann-rummet” där vi endast har en fjärrvärmecentral. Vi har en ”spa-avdelning” i ett av rummen och där har vi en fuktstyrd fläkt från jula. egentligen har jag inga problem men jag vill undvika att få det i framtiden. Fläkten går
0 svar · 656 läst
Henrik.woll
Henrik.woll: Kanon. Ja får man ett bättre inomhusklimat utan att energianvändning ökar är det ju kanon (y)Själv lutar jag åt ett FTX ute på en av kattvindarna, ska bara skissa lite på detta för att se vad det landar i jobb kontra kost osv..
26 svar · 6,3k läst
·
Garningen
Garningen: [citat] De blir super
16 svar · 2,1k läst
·
G
gimmok: [citat] Det går inte tyvärr, bbr sätter flera käppar i hjulet för det. Men det hade såklart varit trevligast om inte vi har de regler vi har..
7 svar · 1,3k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Kan det vara olika matning till aggregatet- en till värmaren och en annan till varvtalsregulatorn? Har du tillgång till schema eller duger denna kopia? [bild]
5 svar · 2,7k läst
·
K
kevzo: Suck…då får jag laga igen hålet. Var helt övertygad om att det skulle var fritt, eftersom en annan kille har satt sin ventil där och påstått att det inte finns nåt bärande där.
5 svar · 1,6k läst
·
H
Henke81a: Hej, skulle behöva lite tips och råd om jag tänkt rätt. Vi ska inom kort byta ut vår 15+ år gamla IVT 490 frånluftsvärmepump till en Nibe F730 för att i det lång loppet få ner uppvärmningskostnaderna. Idag har vi en oisolerad frånluftskanal som går rakt upp och ut genom taket (enplansvilla, men via en svåråtkomlig vind). Nibe F730 kräver (enligt specifikationerna) att
0 svar · 2,2k läst
·
J
Josth: Det kan komma in diverse otrevliga insekter och även möss. Sänk inomhustemperaturen genom att vrida ner inställningarna i värmesystemet och satsa på att skaffa bra ventilation i huset. Finns allt från PAX-fläktar till avancerade FTX-system. Normenlig ventilation gör att det känns fräscht inne hela tiden.
2 svar · 1,5k läst
Demmpa
Demmpa: Luftflödet kan mätas med tex följande mätare samt en tratt, https://www.amazon.se/GUMEI-lufthastighetsanemometer-luftvolym-testmätare-luftflöde/dp/B0957JP1CM/ Här är exempel på tratt, men den är väldigt dyr, går att göra en egen tratt, bara den går över donen samt passar flödesmätaren å sluter tätt mot taket.
3 svar · 1,5k läst
M
myrstack: Exakt även om om den normalt mattan även funkar rimligt bra med rimliga svängar så ska man krångla till det är en strumpa rätt skön att använda
6 svar · 3,1k läst
·
Huggabuggaa
Huggabuggaa: En sån funkar också, sen ska du bara få anslutningarna att passa
3 svar · 1,3k läst
·
Adieuadieu
Adieuadieu: Hej, har precis flyttat in i lägenhet och märkte med detsamma ett lågfrekvent bullrande ojud i väggarna på olika platser i lägenheten. Genom lite detektivarbete har jag hittat gamla styrelseprotokoll och tydligen har detta varit ett problem i fastigheten sedan lång tid tillbaka. Föreningens frånluftsfläktar pekas ut som problemet och diverse åtgärder görs. Servicetekniker tillkallas,
0 svar · 1,2k läst
anders07
anders07: Dubbelkollat nu och allt är rätt kopplat och ställdon och ventil rör på sig som de ska... Måste vara antingen ventilen som fastnat (fast jag har knackat rejält på den) eller, mer troligt, att brine inte kommer fram (eller tillbaka) obehindrat... Återstår att skruva upp igen då och undersöka rör/slangar och ventil var det är stopp... :sweat:
6 svar · 1,3k läst
BirgitS
BirgitS: Ja, två fläktar på de ställena tror jag blir bra.
3 svar · 2,6k läst
·
S
Sorgmantel: [citat] pratat med leverantören som inte tyckte vi skulle täppa igen ventilen. Så den får vara kvar! :)
3 svar · 2,1k läst
B
BSOD: 25mm räcker ju för att motverka kondens. Om du ska skippa fasta rör skulle jag i alla fall leta efter längre flexrör likt denna: https://soliduct.se/50mm-isolerad-kanal-160-7-5m.htm Så slipper du lite skarver. Men jag tror man ska begrava den djupt ner i isoleringen för att inte få stora förluster på vintern
5 svar · 2,2k läst
O
oleufven: [citat] Tejpen är klassisk hängslen-och-livrem.. Min tolkning var att med rätt sorts skruv så behövs ingen tejp. Men jag hade ändå en rulle, så varför inte..
16 svar · 4,3k läst
·
S
Slobban: Jag tolkar det som ett ganska stort projekt att göra den förändringen. Så då blir det nog till att köra vidare på befintlig lösning. Tack för svar!
2 svar · 802 läst
M
Molnet24: Tack för era svar. Känns som att det är som det ska vara iaf.
3 svar · 2,4k läst
R
Renolfer: Hej! Har bott i min nya villa i ca 6 månader och har märkt att mitt FTX ventilation låter väldigt mycket vid lägre temperatur. Det är inget buller eller så som man förväntar från ett FTX system, men det är endast hög-frekvensigt ljud. Troligtvis fläkten, öppnade och kollade men ser inget fel på den. Jag har märkt att detta endast händer vid temperatur runt 20 C inomhus, d.v.s.
0 svar · 2,0k läst
BirgitS
BirgitS: När det gäller avloppet i handfatet så verkar det som att det är nästan stopp någonstans så se till att göra rent rören under handfatet och golvbrunnen. Om det inte hjälper så felanmäler du problemet så att föreningen kan spola stammarna.
3 svar · 2,0k läst
·
H
Hans414: [citat] Tack snälla. Ha en bra sommar!
8 svar · 5,9k läst
·
J
Josth: Latexfog eller lågexpanderande fogskum skulle jag kört med för att täta.
1 svar · 1,0k läst
D
Dros: [citat] Jo det funkar det med! Vi har haft det rätt ok på sistone då det inte varit extremvarmt och värmeväxlaren är borttagen.
33 svar · 7,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.