Har ganska stillastående luft i mitt hus på 170 kvm. (speciellt på övre våningen) Har tillluft och frånluft enligt nedan.

Övre våning, 3 sovrum(1 tillluft per rum)/Badrum(1 från luft)/Bastu (1 från luft) /Allrum (1 illa placerad tillluft) Har tänkt utöka med 2-3 till luft i allrum. Övre våningen har helt klart sämst luftkvalité

Undre våning Vardagsrum (3 till luft) Hall (ingen tillluft) Sovrum (1 tillluft) Badrum (1 från luft) garderob (1 från luft) Kök (1 från luft + fläkt) tvättstuga (1 från luft) Sovrummet har dålig luftkvalité i jämförelse med resten av undre våning.

Har en äldre +15 år Nibe fighter 310 som jag förstått även påverkar ventilationen. Nu till frågan:

Finns det något jag kan göra med frånluftsvärmepumpen för att "öka" suget av frisk luft in till villan? Förutom att öka mängden tillluftsdon i allrummet, vad kan jag göra för att få in mer frisk luft i huset. Vore shysst med tips!

Du kan öka fläkten en del i 310P genom att koppla om bakom el-panelen om du är el-kunnig, fast det gör inte så stor skillnad. Det beror mycket årstiden att luften känns kvav och tung nu. På vintern vill du nog inte ha fläkten mer än i sitt normalläge. Vädra med korsdrag i huset på kvällen är effektivt för att få det lite svalare inne.

• Gilla
Duston
  • Laddar…
Har du bytt filter och rengjort frånluftkanalerna?

• Gilla
Duston
  • Laddar…
Det ska vara en balans (med litet undertryck) i ventilationen, men du kan kanske skruva upp frånluften något.
Kan vara värt att rengöra ventiler och kanaler.

• Skärmbild av instruktionsmanual för igångkörning och injustering av värmesystem, med text och diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Duston
  • Laddar…
J Josth skrev:
Du kan öka fläkten en del i 310P genom att koppla om bakom el-panelen om du är el-kunnig, fast det gör inte så stor skillnad. Det beror mycket årstiden att luften känns kvav och tung nu. På vintern vill du nog inte ha fläkten mer än i sitt normalläge. Vädra med korsdrag i huset på kvällen är effektivt för att få det lite svalare inne.
Detta med fläktkapaciteten ska jag testa.

K Knight skrev:
Har du bytt filter och rengjort frånluftkanalerna?
Kanalerna har nog inte blivit rengjorda på ett bra tag av nån sotare, bra tips!

BirgitS
D Duston skrev:
Övre våning, 3 sovrum(1 tillluft per rum)/Badrum(1 från luft)/Bastu (1 från luft) /Allrum (1 illa placerad tillluft) Har tänkt utöka med 2-3 till luft i allrum. Övre våningen har helt klart sämst luftkvalité
Är frånluften inställd på rätt luftflöde?
Är det springor under dörrarna till sovrummet så luften kan passera?
Om du sätter in mer tilluft i allrummet är det nog risk för att det blir mindre luftflöde i sovrummen för det finns liksom ingen anledning för luften som ska ut i badrum och bastu att då komma hela vägen från sovrummen i stället för från allrummet som väl är närmast. Det är bra om det är ungefär lika många från- och tilluftsventiler per våningsplan.

I stället kanske du ska pröva med att stänga av tilluften i allrummet så att luften måste sugas ut från sovrummen i stället.
D Duston skrev:
Undre våning Vardagsrum (3 till luft) Hall (ingen tillluft) Sovrum (1 tillluft) Badrum (1 från luft) garderob (1 från luft) Kök (1 från luft + fläkt) tvättstuga (1 från luft) Sovrummet har dålig luftkvalité i jämförelse med resten av undre våning.
Samma sak här, pröva med att stänga igen 1 av tilluften i vardagsrummet.

• Gilla
Duston
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är frånluften inställd på rätt luftflöde?
Är det springor under dörrarna till sovrummet så luften kan passera?
Om du sätter in mer tilluft i allrummet är det nog risk för att det blir mindre luftflöde i sovrummen för det finns liksom ingen anledning för luften som ska ut i badrum och bastu att då komma hela vägen från sovrummen i stället för från allrummet som väl är närmast. Det är bra om det är ungefär lika många från- och tilluftsventiler per våningsplan.

I stället kanske du ska pröva med att stänga av tilluften i allrummet så att luften måste sugas ut från sovrummen i stället.

Samma sak här, pröva med att stänga igen 1 av tilluften i vardagsrummet.
Intressanta punkter du tar upp här, ska undersöka flödet men även detta med att se över tillluften.

En klassiker är att ta ner alla frånluftdon samtidigt och rengöra dom o sätta tillbaka de på fel ställen :crysmile:

K Knight skrev:
En klassiker är att ta ner alla frånluftdon samtidigt och rengöra dom o sätta tillbaka de på fel ställen :crysmile:
De där får du utveckla :thinking:

D Duston skrev:
De där får du utveckla :thinking:
Donen ska vara inställda för respektive rum. Man tar ner alla, och de kommer inte tillbaka på samma plats, eller ställs om.
Justera in ett hus kan ta flera timmar. Om en ventil ger för mycket och ändras, måste alla andra ventiler mätas igen, och kanske justeras.

• Gilla
Knight
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Donen ska vara inställda för respektive rum. Man tar ner alla, och de kommer inte tillbaka på samma plats, eller ställs om.
Justera in ett hus kan ta flera timmar. Om en ventil ger för mycket och ändras, måste alla andra ventiler mätas igen, och kanske justeras.
När du säger justeras menar du som att att snurra in eller ut på frånluftsdonet?

D Duston skrev:
När du säger justeras menar du som att att snurra in eller ut på frånluftsdonet?
Precis, mäta och ställa in flödet i donen efter rummets storlek och hitta balansen för hela huset.

D Duston skrev:
Anlita en firma, de rengör och justerar sedan flödet, det är troligtvis värt besväret. Mina don var helt fel inställda samt jag hade för lågt flöde i helhet. Men som ett tips rengör fläkten i niben, min frånluftsvärmepump hade förra ägaren troligtvis aldrig rengjort. Fläkten var så skitig att det knappt gick att se mellan bladen, fast nu rengjorde företaget jag anlitade den igen ändå (och bättre än vad jag hade gjort).

Redigerat:
M Martin_ skrev:
Anlita en firma, de rengör och justerar sedan flödet, det är troligtvis värt besväret. Mina don var helt fel inställda samt jag hade för lågt flöde i helhet. Men som ett tips rengör fläkten i niben, min frånluftsvärmepump hade förra ägaren troligtvis aldrig rengjort. Fläkten var så skitig att det knappt gick att se mellan bladen, fast nu rengjorde företaget jag anlitade den igen ändå (och bättre än vad jag hade gjort).
Inreessant, Vad kostade det att anlita dom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.