Ventilation
ITact: tänkte att man monterade nån typ av rörfläkt. https://www.google.com/search?q=r%C3%B6rfl%C3%A4kt&oq=r%C3%B6rfl%C3%A4kt&aqs=chrome..69i57j0i512l9.2049j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Josth: Kolla med t.ex. Soliduct.se: https://soliduct.se/varmeatervinning/ftx-ventilationsbyggsats.htm
ahlis_se: Det finns ju redan en kanon tråd till en VR400 men i min fläkt sitter det inte samma lager så jag tänkte dela med av denna informationen bara Till fläkten d2e146-ap47-02 sitter det ett 6000Z, och ett 608Z jag kommer ersätta med 6000 2Z och 608 2Z, enda skillnaden är att det är dubbeltätat istället för enkeltätat. Fläkten som suttit monterad har gått 13 år innan den gav upp, rätt
KjellTimell: Vattenburet som kräver hög framledning. Inga termostater alls, fast inställning på respektive radiator / golvvärmeslingorna. Växlaren är roterande, inte platt.
karlbrutal: Ska snart montera tilluftsdonen i väggarna. Det är de vanliga Fresh TL100 med ventilgaller i vit plast. Dessa passar dock inte så bra designmässigt med huset i övrigt varför vi börjat kika på andra ventilgaller. [bild] [bild] Någon som monterat runda galler i aluminium? Finns det nån passande stos (Fresh 100 har ju en fyrkantig övergång) eller får man helt enkelt modifiera själv?
Husärlivet: Kanske kan sätta en typ paxfläkt som skickar vidare värmen? Annars funderar jag själv på denna modell efter jag satt in kamin för att flytta vidare värmen https://elementflakten.se/varmeforflyttare-2/
snowstorm81: Förra ägaren har installerat en motsvarande fläkt i badrummet i källaren. Som standard finns en självdragskanal upp till vinden och sen vidare till en takhuv Kan dessa två existera tillsammans, eller finns det risk att denna kanalen istället blir en tilluftskanal som suger uteluften? (kan tillägga att på vinden verkar man ha monterat bort några gamla ventilationskopplingar som låg
Matteandersen: Samt, inga konstigheter att få undertryck på ovanvåningen när vi har mekanisk frånluft? Har borrat dem i sovrummen nu, men läste nyss att det kan vara svårt att få undertryck på ovanvåningen o svårt att få in tilluft? jag borrade dem sidan om fönsterna, 10cm under tak till ovansida ventil.
Dan_Johansson: [citat] Brukar ni förvara bilen i garaget så kan man ju lämna en glipa i ett fönster.. Jag har en torrboll i bilen eftersom garaget är fullt med annat, men den har fått en fot av trä då den välte hela tiden..
goldfish1977: [citat] Avluften är tänkt att gå upp genom en skorsten, så den blir helt separerad från uteluften som går genom väggen mot norrsidan (nästan). Storleken på uteluftskanalen är 200. Förslaget från installatören var att installera: galler + "någon låda" på insidan av huset (som jag inte vet än vad den heter) + dimensionering ner till 200 + utekanal till aggregatet. Tanken med
Corken: Hallå på er! har ett hus byggt 1940,ca 95 m3. har självdragsventilation. men har problem med att de blir som ett lock i trappen upp till övervåningen,värmen från luftvärmepumpen och vedspisen vägrar ta sig upp. så har funderat på att smälla in en airmove 2.0 genom golvet på övervåningen till nedervåningen. Men…frågan är om en airmove skulle fungera i en kåk med
Polgarsson: Hittar tyvärr inte svar på alla mina frågor i äldre trådar. ”Alla hus är olika” kanske stämmer trots allt. Skulle behöva några råd kring ventilationen i källaren till vårt nyköpta radhus. Hittills inte stött på andra problem än att det (som förväntat) är kallt i badrummet när man duschar. Hustyp: Radhus, gavel. 1,5 plan+källare. Byggår: 1956 Ventilation: Självdrag
Maxirati: Bumpar denna tråd med att konstatera att även i min VTR300 så har ena fläktmotorn gett upp. Den har gått i ren och fräsch miljö sedan 2018 och är redan slut, vilket jag tycker är skandal. Har talat med flera i området som kör med samma system och även dom har fått byta fläktmotorer och det redan för 1 1/2 år sedan. Måste ifrågasätta vad det är för skit man sätter i dessa
Hurtigr: [citat] Stort tack för svar! Underlättar enormt!
Gorson: Det blev bara två nya PAX fläktar i varsitt badrum/toalett samt tre hål i väggen (ventilationshål utan någon mekanik). Skulle väl säga att det räcker ganska bra i stort men har två mindre rum som dessvärre innehåller en tonåring som vägrar öppna dörren. Dessa rum har extremt dålig luftkvalitet trots ventilationshål och mindre hål borrade i dörren. Kan som sagt bero på
aelamik: Renoverar för första gången mer än bara ytskikt. Ska bygga en nättare gömma för det ventilationsrör som går mellan rummen och som tidigare gömts i en platsbyggd garderob. Till frågan; I skarvarna till ventilationsröret sitter något som påminner om ett tjockare bandage. Detta har blivit brunaktigt och är konstant fuktigt. Behöver jag byta ut detta eller är allt i sin ordning?
depalma: Hej! Renoverar köket och kommer montera en Siemens LR97CAQ50 takfläkt ovanför spisen. Denna har inget inbyggt kallrasskydd. Jag funderar därför på om jag skall montera ett kallrasskydd i imkanalen. Vi har ett snart färdiginstallerat FTX system i huset som strax kommer tas i drift. Jag är rädd att utsugen till FTX i köket skapar undertryck så att det kommer sugas ner kall luft igenom
Fredrik Persson4: Beroende på din elkunskap så är det ingenting man borde göra utan kännedom, med det sagt så är det bara att öppna upp plåten på långsidan, antingen framför aggregatet eller bakom och koppla ur och isolera trådarna. Nackdelen är ju att det kan bli väldigt kallt på vintern, speciellt när man har korsväxlare som inte är lika effektiva som roterande växlare. Fördelen på nyare
perka99: [citat] Har redan installerat ftx kanalerna och det gick inte att använda den befintliga kanalen
BirgitS: Så fort det blir skillnad mellan utomhus- och inomhustemperatur kommer luftfuktigheten att sjunka inne. Bara en tidsfråga innan det är dags att börja värma upp huset.
tobbelindgren: Hej, Jag är på jakt efter en Reversibel takfläkt att montera i min vardagsrum/köksdel. Taket är öppet upp till nock i halva utrymmet, vilket gör att takfläkten behöver monteras i snedtaket. Detta kräver dock att montaget kommer göras i cirka 27 graders lutning. Jag har sökt med lykta efter en takfläkt som klarar detta, men inte lyckats hitta någon som passar för det. Någon som har
stigen: Takfläkt vs inbyggd - eller båda samtidigt Jag skall byta ut vår frihängande spiskåpa som hänger över vår köksö. [bild] [bild] [bild] Kåpan har gjort sitt efter 22 år och dom fyra inbyggda halogenlamporna är helt slut. Fläktmotorn sitter på taket och styrs från kåpan i 4 olika hastigheter har egen kanal. Takmotorn fungerar men vi skull gärna vilja ha ett bättre drag över
peter.linkan: [citat] Bra fixat (y)(y)
Mulleson: [citat] Hej. Funderar på detta med ftx och nyttja detta som värme på ovanvåningen. Detta i ett gammalt timmerhus vi renoverar. Har bergvärme redan och skippar gärna radiatorer och golvvärme känns inte heller värt det. Vattenbatteri på ftx eller finns någon annan bra lösning. Kommer vara två sovrum uppe och ett större rum plus badrum.
henlin431: [citat] Ja, det är en utmaning att vara säker på hur luften kommer röra sig. Däremot behöver husets inställda tilluftsvolym fortfarande tas utifrån. De två närmaste utsugen är i ett litet förråd i anslutning till korridoren samt badrummet (också i anslutning till korridoren). Förhoppningsvis påverkar inte det alltför hårt. Å andra sidan är detta en lösning under ett antal
Josth: Ska ni byta från AC till EC så byter man hela paketet och EC kostar mycket pengar men det drar mindre el och ska vara lätt att justera hastigheten. Tycker ni skulle börja med att installera en stegtransformator till AC-motorn. Om luftflödet är någorlunda enligt norm räcker det perfekt. Är det svårt att öppna ytterdörren måste det vara för högt luftflöde i frånluftsfläkten.
Tjernström: [citat] Tack för bra tips. Det blir ett galler från länken du skickade.
Bigfoot: Hur menar du, ska du dra ihop avluften och avloppsluftningen på vinden och gå ut med ett gemensamt rör genom yttertaket till en takhuv? Du kommer ju att blåsa in avluft i avloppet i så fall. Definitivt inte att rekommendera om du har enskilt avlopp och förmodligen ingen lysande lösning annars heller.