M
Matss: Kolla tex http://www.maxitherm.se/pdf/PEX-katalog2005.pdf På sidan 11 finns värden för enkelrör och dubbelrör. Men effektförlusten är per m dubbla rör så att säga både för enkel och dubbelrör så dom är direkt jämförbara. Tex: Vid 40 grader är förlusten 9,18 W/m för två enkelrör men "bara" 7 W/m för ett dubblerör.
1 svar · 12,4k läst
pinebar
pinebar: Vi håller på att ta in offerter på en murad spis + skorsten genom två våningar. Den första vi har fått in är på 86 000, vliket vi tycker är lite för mycket. Priset beror också en hel del på hur mycket insatsen som man sätter i kostar. För oss går materialet (insats, stenar, puts och skorsten) på 30 000 - 35 000. Så nu gäller det bara att hitta en murare med lite bättre pris.
7 svar · 8,0k läst
·
S
scahula: [citat] Det var detta jag syftade till. Men jag missförstod kanske...
5 svar · 3,0k läst
A
AndreasK: Kör med Schiedels model M58 och fyra pipor, 3x150 och 1x130. Man kan stoppa i så många pipor som det får plats, dock så faller intyget om man inte följer måttangivelser. Med det är skit samma för den blir bara som en vanlig skorsten och kräver då dessa mått till brännbart. Man murar lätt 5 meter på en dag, är man flera så fixar man säkert 9 meter under samma dag. Jag gav 35.000
2 svar · 3,3k läst
A
aprilia-tobbe: ring ditt sotardisrikt dom vet säkert.
1 svar · 3,4k läst
D
danso: Hehe Det fungerar med bra med Yes, det bryter ytspänningen och är ofantligt mycket billigare. Bara dosera med måtta, skulle du få för mycket så slutar det löddra efter en eller två eldningar... Gissningsvis är 2-3dl lagom till 2000liter vatten. EDIT: Ett bra sätt att spåra läckor också. /Danso
14 svar · 3,8k läst
M
Matss: Det är möjligt att keramiken var gjuten i ett stycke tidigare men jag har bytt keramik från slutet av 90-talet och då var det lös skål så det måste vara ett tag sen. Sen har dom nyligen gjort om keramiken så att rostret är tredelat för billigare keramikbyte.
15 svar · 5,3k läst
·
jbr
jbr: Jag har en gjutjärnskamin av typen bergslagskamin. Den flyttar jag nu lite grann och behöver därför förlänga röret mellan 90-graders kröken ovanför kaminen och skorstenspipan. Vet någon var man kan tillverka en sådan för en rimlig peng (stockholmsområdet), alt. om det går att få tag på sådana rör som "reservdelar" till den här typen av kaminer. Mvh, jbr
0 svar · 3,8k läst
GoForIt
GoForIt: Det borde ju inte vara omöjligt. Frågan är vad du lyckas med för verkningsgrader.. För mer konkreta tips rekommenderar jag forumet på PELLETS.INFO :: Index
2 svar · 4,7k läst
J
jungman: [citat] Hahaa! ;-) Tyvärr har Matss rätt! Det är otroligt vad Mässingsmaffian försöker tuta i folk!
6 svar · 3,8k läst
S
solo_innova: Tack Matss Du är full av goda ideer!
3 svar · 1,3k läst
G
gaia: gissar på allt mellan 50% och 70% gaia
1 svar · 3,8k läst
2
2an: [citat] Jo men det får inte cirkulera bakvägen (från toppen på tanken till pannan) men andra vägen kan det cirkulera även med backventil, Vilket det är bra om det gör..
10 svar · 3,5k läst
·
2
2an: [citat] Då ska du helt klart knacka ut karmen o ev knacka bort några stenar så du får in ändå större tank, Du kanske då kan få in en 2m3 tank el 2 st 1,5 m3 tankar.. Tycker du ska höra med husqvarna tanksvets vad dom ska ha för en tank (mycket billigare än borö) o dom tar inte mycket extra för en måttbeställd tank.. Säg till att du vill ha dubbla 15 meters utdragna vv slingor,
8 svar · 2,2k läst
apersson850
apersson850: Min DC 35 SF har dragregulator, med sedvanlig konstruktion. En lucka som lyfts med en länk. Men den är bara intressant de få gånger man eldar utan ström. Med ström sköts regleringen av effektuttaget genom att Laddomaten shuntar in kallare vatten vid hög effekt och slutligen genom att fläkten stannar. Regulatorn har ingen större betydelse då. För övrigt passar den utmärkt till mina
9 svar · 12,2k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Avsnitt 5:421 i Boverkets byggregler, BBR, BFS 1993:57 med ändring till och med 2006:12, säger att värmepannor vars effekt överstiger 60 kW skall placeras i pannrum. http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=2332&epslanguage=SV
20 svar · 25,4k läst
E
EmMi: Fundering 1: Vi kommer att ha tre kanaler från tre öppna spisar i samma murstock. Nedtill runt kasetterna hade vi tänkt att mura (rödtegel eller lättbetongblock). Vi har en takhöjd på över 4 meter, så frågan är om man kan fuska en bit och inte mura ända upp. Att man kanske kan regla med trä, gipsskivor, osb, nät och puts därpå? Men det kommer ju att bli tyngd uppifrån om vi murar
0 svar · 3,8k läst
M
Matss: Om varmvattnet cirkulerar hela tiden, vad är då nyttan med elberedaren? Cirkulation ger förluster och försämrad skiktning. Jag tror att du kommer att bli nöjd med din lösning. Det gäller dock att få till alla detaljer så att summan blir bra. Lägg tid på att rita upp lösningen så får du den utvärderad här (eller betala mig för att göra det :) ) Pumpen sitter bra i huset om du
12 svar · 2,2k läst
D
DME: Tjenixen! Ska köpa en oljebrännare till min Baxi Bonus 30. Nu funderar jag på om en Bentone Prio skulle passa i den pannan? Finns det någon slags standard för hur infästningen ser ut på olika brännare? Tacksam för svar!
0 svar · 2,2k läst
M
mightythor: Hej! Jag ska bygga ett nytt hus (LB-hus - korsnäbben) där vi skulle vilja ha en täljstenskamin (eller ugn). De vi har tittat på är Jötul FS 160 resp FS 350. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Jag vill i första hand ha den för mysfaktorn och som en snygg möbel men hjälper den till med värmen under kalla tider är det såklart ett plus. Går det att få komfortabel värme med en
0 svar · 3,5k läst
A
aprilia-tobbe: Huum Satt och funderade på vad Matss har skrivit om att jag får fördålig volym. Det blir som sagt omotiverat dyrt och svårt att bygga tillräckligt stor tank ute i mitt pannrum.Men (kanske en dum ide men måste fråga) i min källare står det en tom 500 liters tank som förra hus ägaren tog ner tillsammans med tekniktanken.Jag tror att den har varit serie kopplad med tek tanken (röret på
15 svar · 5,5k läst
A
aprilia-tobbe: Jag pratade med en skogsägare för ett tag sedan som trodde att priserna på ved kommer att stiga pga att det kommer fler företag som har som affärside att sälja vedkassar och färdig ved till storstasregionerna samt övriga europa. Han påstod att det gick att få bra betalt för död gran.Köpare skulle vara små pelletstillverkare. Vet inte om det stämmer. Vi får väll se vad som händer!
7 svar · 4,0k läst
M
Majk: :confused: [citat]
10 svar · 4,5k läst
gadeberg
gadeberg: [citat] Fyller ni bara på med varmt vatten sen när man vant sig elle det kallnat? Är ju rätt gött att unbderhålls värma vattnet under tiden Jag har byggt en tunna av cement stora cement ringar. Där hade jag allt på ett flak. En vanlig panna stod jämte tunnan, en cirk pump och ett rör in och ett ut ur tunnan. Effektivt och smidigt.
4 svar · 10,5k läst
A
AndersS: Inget bra svar om du redan har en braskamin, men valet av braskamin avgör hur den fungerar och hur man ska elda. Hålla tempen länge så krävs någon form av värmemagasin för lagring som gör att du får en jämnare inomhustemperatur men att det tar längre tid at värme upp. Saknar du detta måste det eldas oftare och om du vill behålla värmen så måste du öka inomhustempen under
8 svar · 10,9k läst
P
Per-Erik: nja verkar så Pellets delen heter nu mera Ariterm - Varmt och skönt. Dock så verkar ju man ha lagt ner Ved delen helt?
1 svar · 6,3k läst
A
aprilia-tobbe: [citat] Tack för tippset ska kolla närmre med Bala agri kan kanske vara något för mig.
128 svar · 39,8k läst
·
S
solo_innova: Blir Kopplingen Sp Här Då?
9 svar · 3,1k läst
B
Barbro42: Röris hade vänligen monterat en manuell avluftning på ett lite hemligt ställe...nu när jag motionerat denna är resultatet 1500 kubik vatten med 80 grader. Fortfarande lite bubbel kvar, men oerhört mycket bättre än från dag 1! Jag kommer fixa bilder så snart det går.
14 svar · 3,7k läst
slipperman
slipperman: Jag har just V65 med pelletsbrännare som slö-exit eller när jag inte kan elda med ved. Du kan kolla hur det ser ut i aktion på min hemsida. Att ha brännaren i samtidigt som man eldar med ved är nog inget att rekommendera. Brännaren tar en del plats i vedförrådet och hållaren till brännarkoppen riskerar väl på sikt att få sig en kyss av vedklabbarna. Det är så pass lätt att
1 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.