5 526 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Ved till hösten
Sida 1 av 2
Hej,
vi ska köpa ett hus nu till September/Oktober och behöver ved till hösten.
Frågan är:
Om vi köper ved i 3m längder och kapar, klyver och travar in det i en vedbod inom ett par veckor, hinner den då torka såpass att det går att elda med den till hösten?
Jag undrar också om ni tror att det är rimligt att det räcker med 25 m3 ved till ett suteränghus på 180 m2 byggt på 80-talet. Vet att det är svårt att uppskatta, men vad tror ni?
//Janne
vi ska köpa ett hus nu till September/Oktober och behöver ved till hösten.
Frågan är:
Om vi köper ved i 3m längder och kapar, klyver och travar in det i en vedbod inom ett par veckor, hinner den då torka såpass att det går att elda med den till hösten?
Jag undrar också om ni tror att det är rimligt att det räcker med 25 m3 ved till ett suteränghus på 180 m2 byggt på 80-talet. Vet att det är svårt att uppskatta, men vad tror ni?
//Janne
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Jo, nog hinner det torka. Men stapla inte in det på en gång. Låt det ligga på rus över sommaren så det ligger luftigt.
Inga problem med att använda veden, men gör som sagt som tidigare sagt.
Sen om det räcker eller inte beror ju på. Menar du 25m3 i travat mått? Sen beror det ju på vad det är för anläggning ni har och hur vintern blir
Sen om det räcker eller inte beror ju på. Menar du 25m3 i travat mått? Sen beror det ju på vad det är för anläggning ni har och hur vintern blir
Låter bra. Vad menas med "ligga på rus"? Tror ni inte att det är luftigt nog med att trava in det i vedboden med luftspalter, vedboden är "ventilerad" i fasaden.it-snubben skrev:
25m3 travat. Pannan är en 50kw ansluten till 2st tankar á 750l.gadeberg skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Ligga på rus = Ligga huller om buller i en hög.
Det blir mycket luftigare då. Även fast vedboden är luftig så kommer travad ved att ligga mycket tätare.
Det blir mycket luftigare då. Även fast vedboden är luftig så kommer travad ved att ligga mycket tätare.
Förr tillbaka sa man väl att veden skulle vara kluven till påsk och inkörd till midsommar för att vara perfekt.. Men nog går det att elda med ved som legat en kortare period också..
Viktigt att du har pallar (eller något annat) under veden så att inte veden ligger direkt mot marken. Så att luft kan cirkulera underifrån. Gäller både när du har travat veden och när den ligger i hög.
Jag försöker som tidigare sagts göra veden innan påsk, den torkar bäst under våren och sen så är det inte så varmt att jobba ute då. Håller inte med om att veden torkar bättre när den ligger huller om buller, då kan inte vinden blåsa lika bra genom/mellan vedträna som i en vedtrave. Jag har nästan alltid nordvästlig vind och det är mitt vedhus anpassat efter. Har testat att låta all veden (typ 20kbm) ligga i hög men det blev inte lika bra som travat, och den ska ju ändå travas. Jag har även "mellanlager" på några kubik inne i pannrummet där sista fukten får torka ur. Good luck!
Instämmer. Luftcirkulationen verkar bli mycket sämre när veden ligger på hög eller ännu värre i "ostkupor". Bäst med travat, staplat, gärna lite luft mellan, över och absolut under staplarna. Någon form av tak dock inte plast/presenning.AnteB skrev:Håller inte med om att veden torkar bättre när den ligger huller om buller, då kan inte vinden blåsa lika bra genom/mellan vedträna som i en vedtrave. Jag har nästan alltid nordvästlig vind och det är mitt vedhus anpassat efter. Har testat att låta all veden (typ 20kbm) ligga i hög men det blev inte lika bra som travat, och den ska ju ändå travas.
Det för övrigt finns många "sanningar" om ved som jag tycker kan avlivas med en liten fuktmätare, t ex att all ved måste ligga två säsonger innan den är eldningstorr.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Pellfant! Har du testat syrfällning?
Hur går det till, jag gick och funderade på det där i höstas när jag högg. Visst fäller man träden innan bladen slagit ut så att lövverket kan dra ut vattnet ur trädet?!? Vedhanteringen måste ju bli mycket lättare om man har mindre fukt i stockarna när man börjar finfördela dem.
Dela gärna med dig av dina erfarenheter!!!
Och ja, en fuktmätare är minst lika viktig som en rökgastermometer...
Hur går det till, jag gick och funderade på det där i höstas när jag högg. Visst fäller man träden innan bladen slagit ut så att lövverket kan dra ut vattnet ur trädet?!? Vedhanteringen måste ju bli mycket lättare om man har mindre fukt i stockarna när man börjar finfördela dem.
Dela gärna med dig av dina erfarenheter!!!
Och ja, en fuktmätare är minst lika viktig som en rökgastermometer...
Jag tror att syrfälla är en nödlösning om man av någon anl inte har kunnat hugga veden på vintern.
Men det är rätt som du säger. Man hugger veden precis innan löven spricker ut och låter sedan grenar och löv vara kvar tills löven har torkat ut.Men det gäller att se till att stock änden inte kan suga vatten för då kan det ta lång tid.
Men det är rätt som du säger. Man hugger veden precis innan löven spricker ut och låter sedan grenar och löv vara kvar tills löven har torkat ut.Men det gäller att se till att stock änden inte kan suga vatten för då kan det ta lång tid.
Jag har hört att den bästa veden blir efter syrfällning. Men jag har inte någon egen erfarenhet. Det kan lätt bli lite opraktiskt att syrfälla. Alla träden ligger i en enda röra ovanpå varandra.
Min plan var att fälla på våren och låta ligga till hösten för att sen köra hem den och göra ved nästkommande vår. Men det blir säkert en del mögel i veden under sommaren och det tycker jag inte om! Sen ska man ju hitta igen alla stammarna oxå...
Nä, kommer nog att fortsätta som vanligt även om jag är lite sugen att testa. Sen så missar man faktiskt en sommars volymtillväxt på alla träd man fäller och det är ju lite surt, eller syrt.