Alla som värmer upp sitt hus med en äldre vedpanna bör betala en straffavgift, föreslår Naturvårdsverket.

Anledningen är att den småskaliga eldningen med vedpannor snart är den största boven vid utsläpp av det cancerframkallande ämnet bensapyren.

-Man räknar med att ämnet orsakar över 5.000 förtida dödsfall per år i Sverige, säger Titus Kyrklund på Naturvårdsverket, till Rapport.

Nästa år ska flera förslag läggas fram till regeringen, för att komma till rätta med utsläppen.
 
Citaten och Rapport-inslaget (vilket jag inte sett) verkar ha sin grund i en rapport om småskalig vedeldning som finns att läsa på Naturvårdsverkets webbplats. Som vanligt är denna nyhet en förenkling av ett antal åtgärdsförslag som rapportskrivarna föreslår. Andra förslag, som jag tror skulle ge mer, är investeringsbidrag för miljöklassade anläggningar (BBR-pluskrav) och en rad insatser för att få eldare att förstå hur man eldar rätt.

Det sistnämnda är det enda som verkligen hjälper (se tidigare inlägg http://www.byggahus.se/forum/biobra...pp-underfoerbraenning-oeverfoerbraenning.html). Förslaget om straffavgift för en viss typ av pannor är en ren skrivbordsprodukt som inte tar hänsyn till verkliga förhållanden.

Hela rapporten från Naturvårdsverket finns att läsa här:
http://www.naturvardsverket.se/Docu...ss_Frisk_luft_bil_3_konsekvens_vedeldning.pdf
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.