Alla som värmer upp sitt hus med en äldre vedpanna bör betala en straffavgift, föreslår Naturvårdsverket.
Anledningen är att den småskaliga eldningen med vedpannor snart är den största boven vid utsläpp av det cancerframkallande ämnet bensapyren.
-Man räknar med att ämnet orsakar över 5.000 förtida dödsfall per år i Sverige, säger Titus Kyrklund på Naturvårdsverket, till Rapport.
Nästa år ska flera förslag läggas fram till regeringen, för att komma till rätta med utsläppen.