Ved, Pellets, Flis
solo_innova: Har talat med leverantören nu. De säger att den kommer att väga ca 600kg och att det inte bör vara några som helst problem.
Matss: Kolla http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/66140-var-placera-blandningsventilen-vid-kulvert.html Där finns alla frågor och svar
ylven: Sedan kan det vara de små detaljerna som gör skillnaden. Direktspjäll är ett bra sätt att slippa få pannrummet fyllt med rök när man ska fylla på eller titta till (om man nu skulle behöva det) brasan. Vår effecta har en kanal som går fram och tätas av påfyllningsluckan som inte är särskilt lyckad. Kanalen är nämligen smalare än påfyllningsluckan är bred vilket innebär att
prototypen: Jag hade tänkt göra tvärtom, sota nerifrån. Längst ner i skorstenens aktiva del har jag ett rör på 45 grader snett nedåt. Vad jag behöver är en viska på ett rensband eller något annat styvt. Det är ca 5 m upp till toppen. Pannrummet är enbart pannrum och dörr direkt ut om någon skulle tycka att det blir sotigt inne. Prototypen
gaia: [citat] AHA! Då gissar du rätt :) och då är det ett bra tips att kolla fläkten och ännu viktigare kolla luftkanal/ spjäll där luften går in till eldstaden. Kanske någon plåt blivit skev av värme eller annat som ligger i vägen och täper till? Eller kanske dras tjuvluften in på fel ställe och missar brasan? Pannan har ju några år på nacken så kanske är pakningar något stela i
cyberjocke: Visst har jag en "ovanligt" öppen planlösning men också ett befintligt vattenburet system med golvvärme mm som vore dumt att inte använda sig av
Hocke: Sen är det ju en "bypass" ventil på laddomaten som gör att om strömmen går, och pumpen stannar, så kan vattnet självcirkulera och förhindra kokning (fast frågan är om den hinner med en 50kW panna på självcirk.) Sen gör bypassen att värme från pannan kan cirkulera in i tanken efter eldning (om botten på tanken är kall). Om du är nybörjare med ved så rekommenderar jag att läsa
Mattias L.: [citat] Jag som tyckte att vi förbrukar mycket ca. 8000 kWh/år :eek:
KJE: [citat] Jag har börjat fundera på att mura upp en rörspis istället, en sådan borde inte kräva lika mycket av skorstenen även om man skulle elda med öppna luckor, pga de långa rökkanalerna.
Warlock: Tjenare! Jag skulle vilja ha hjälp med vilka grejer som behövs vid en nyinstallation av en vedanläggning. Jag menar, jag vet ju att jag behöver panna, tank, shunt, laddomat... men jag vet inte vad mer som behövs, blandningsventiler, pumpar mm. Jag gissar att det finns folk här som kan detta som rinnande vatten och med lätthet skulle kunna hjälpa både mig och andra med vad som behövs vid
Ella: Tack, vi har just sparat 50 000:- :). Datorn genererar ju lite värme också, så med lite god fantasi ;).
brabyggare: Här är en länk som refererats till förr men tål att upprepas Volym på ett trad
cat_stevens: Vi värmer 85 kvadrat med en nunnauuni på 1500kg ungefär. Funkar kanon. Om det är -20 så eldar vi så den blir riktigt varm en gång om dagen. Om det är -5 så eldar vi varannan dag. Vi har iofs väldigt välisolerat. Temperaturen inomhus brukar få vandra mellan 18-22. Häng inte upp er på att tulikivin bara ger 3kw för man vill nog inte ha något som är varmare än så i sitt vardagsrum
dave_R: Har du inga friskluftsventiler på ytterväggarna i rummet där du eldar?? Om inte har jag en kompis som har gjort precis som dig och det funkar hur bra som helst, glöm inte isolera röret så du slipper kondens....
jon_h: Jag tror inte du ska räkna med att kunna värma 90 kvm med bara en kakelugn. De ger inte enormt mycket värme så som en kamin kan göra, nej. Men de håller sig ju varma desto längre. Om du pratar om vintertid med de 10-15 graderna så tycker jag att det låter som ett ganska bra jobb av kakelugnen att hålla kåken på den temperaturen med två brasor om dagen.
Jack Of All Trades: Jag har också kökspanna (24kW) men med 1500 liter ackumulatortankar. Det är svårt att fylla tankarna helt på den tiden man har tillgänglig på kvällen. Jag lutar åt att invetsera i en riktig vedpanna i källaren där jag kan fylla tankarna på ett vedilägg. Jag kommer dessutom att spara en hel del ved eftersom pannan är mycket effektivare. Jag tror inte att det spelar någon större
Abuquir: Tack Lazze, Vad för solfångare har du införskaffat och fungerar de bra. Jag har ett par vaccumrör, men de är inget vidare. Så nästa gång blir det plana istället.
2an: [citat] Enligt vad fjärrvärmebolagen säger så är det för att det är mindre jobb med pellets/träpulverpannor än flis, Sen betalar dom tydligen knappt hälften (ca 1000:-/ton) för pelletsen.. Mindre anställda = pengar.. Jag är helt övertygad om att dom nu höjt priset kraftigt på pellets för privatkunder så att dom som har möjlighet går över till fjärrvärme sen då folk är
apersson850: Fina pengar, ja. Det var kanske därför? "Där lurade vi en till!" Nej, jag vet inte, men för övrigt håller jag med alla som menar att dessa slingor ger en sämre skiktning än vad man får om man pumpar runt vattnet som det är. Möjligen skulle jag anslutit på mer än ett ställe, eller ha ett fördelningsrör inuti tanken, eller ha en STOR anslutning. Har man några stycken
Jonas_Hammar: Tack för svar! är nybörjare på sånt här, så alla tips är välkommna
DIY:aren: Jag kommer förmodligen börja med att ta in offerter på hela systemet från olika rörfirmor och be om specificering av pris för arbete samt installationsmaterial.
ylven: Jag förstår inte riktigt vad du menar med: "I mitt pannrum där pannan ska stå så finns den gamla"klacken"kvar som dåvarande rökgång går i. Den är gjuten kloss mot bärande betongvägg " Är det hålet in i rökgånge som inte är på rätt ställe på murstocken? Vårt hål efter gamla oljepannan var lite fel, så montören bilade bort det som var ivägen och murade igen hålet med
Majgårdarna: Verkningsgraden är 75%.Det finns pannor som har 90% verkningsgrad. Det spar några timmar på vedbacken :) Kolla in CTC V 35 samma storlek på pannan med effektivare
JOS81: Ctc Ecoflec + med skruv och 300 liters plåtförråd - 68 000:- Monterat och klart inkl bortforsling av gammla pannan
gaia: [citat] No ja, allt verkar vara i bästa ordning och jag tycker inte du ska laborera med luften. Pannan verkar skötta sej fint och då tycker jag att det är förbrukningen du ska titta på om du vill spara ved :). Värmeproduktion ser normalt ut men vart tar all värmen vägen? gaia
pellefant: fick tag i sotaren igår, han sa att det var ok med 2 lager 50mms komfortbrandmatta.