8 711 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Sota från marken (Säker sotning)
Är det någon som känner till var man kan köpa sotutrustning som man monterar på skorstenen med en ansluten vajer så att man kan stå nere i pannrummet eller på marken och sota.
Du kan ju bygga en egen anordning. Kolla t.ex. hur den här snubben har gjort:


Länk:
BYGGNADSARBETAREN - Sotaren står säker på marken


Länk:
BYGGNADSARBETAREN - Sotaren står säker på marken
Håller på att göra en egen konstruktion.
Köpte biltemas antennfäste för skorsten.Inhandlade lite rostfria rör.
Svetsar ihop rören så att dom får stöd på skorstenen samtidigt som den sitter fast i antennfästet.Hänger upp sotviskan med en rostfri vajer(inköpt på biltema).Låter vajern löpa i 2 hjul så att det går lätt att dra i vajern,samtidigt som vajern skyddas mot slitage.
Har en aluminiumplåt på 2 eller 3 mm(vilket det nu är) ca mått 1 x 1 m,som jag böjjer ned kanterna på lite.Dels får jag skydd mot regn och samtidigt skyddas sotviskan.Rosta gör den nog inte pga allt sot mm som fastnar på den.
Om ni skall göra samma som jag.
var noga med att inte blanda metaller utan att använda mellanlägg av plast eller rostfritt.Galvat och aluminium är inte så bra ihop.Använder alltid rostfria skruvar o muttrar.
Köpte biltemas antennfäste för skorsten.Inhandlade lite rostfria rör.
Svetsar ihop rören så att dom får stöd på skorstenen samtidigt som den sitter fast i antennfästet.Hänger upp sotviskan med en rostfri vajer(inköpt på biltema).Låter vajern löpa i 2 hjul så att det går lätt att dra i vajern,samtidigt som vajern skyddas mot slitage.
Har en aluminiumplåt på 2 eller 3 mm(vilket det nu är) ca mått 1 x 1 m,som jag böjjer ned kanterna på lite.Dels får jag skydd mot regn och samtidigt skyddas sotviskan.Rosta gör den nog inte pga allt sot mm som fastnar på den.
Om ni skall göra samma som jag.
var noga med att inte blanda metaller utan att använda mellanlägg av plast eller rostfritt.Galvat och aluminium är inte så bra ihop.Använder alltid rostfria skruvar o muttrar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag hade tänkt göra tvärtom, sota nerifrån. Längst ner i skorstenens aktiva del har jag ett rör på 45 grader snett nedåt. Vad jag behöver är en viska på ett rensband eller något annat styvt. Det är ca 5 m upp till toppen. Pannrummet är enbart pannrum och dörr direkt ut om någon skulle tycka att det blir sotigt inne.
Prototypen
Prototypen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden