Hej igen och tack alla, för alla synpunkter!

Jag har nu reviderat min ritning en aning..Dels efter era synpunkter och dels efter min lödarkompis.

Jag använder nog i början alla slingorna till varmvattnet. Jag löder fast ca 40cm på varje ände så jag hamnar utanför isoleringen. Om det blir aktuellt med solvärme i framtiden så frigör jag då två slingor.

Beträffande returen från radiatorerna och golvvärmeslingorna så ville min lödarkompis hellre ansluta dem båda på uttaget längst ned (returen till pannan). Blir bla lättare att isolera tyckte han. Vad tycker ni andra? Finns det någon risk att returen åker genom pannan istället för acktanken när BIV-shuntarna tar ut värme från översta ledningen"? Jag har ju många anslutningar så vad är bäst ur driftsynpunkt?

Hur skulle ni gjort med elpatronen? Jag har nu 16A huvudsäkring. En på 9kw eller skall jag ta två st, en 3kw + en 6kw? Om jag tar 2 st vars är bästa placeringen för den andra?

roli!
Jag såg först nu ditt inlägg! Tackar för synpunkten angående returen..

Det du nämner om placeringen av blandningsventilerna läste jag också om på ESBE´s hemsida. Har åtgärdat det i min reviderade ritning.

En sak jag missade på din första ritning är att returen ska gå "mycket närmare" shunten än returen till tanken. Detta för att inte varmt vatten ska gå bakvägen när tanken är varm ända ner i botten och shunten är helt stängd. Ser bättre ut på ritning nr 2 men sätt gärna T-kopplingen närmare shunten.

Att dra returen till nedre laddrör är helt rätt. När pannan är varm kan vattnet gå via den istället för tanken men det är ju bara bra så kyls pannan (där du har sämre isolering) fortast. När pannan är kallare sätter naturlagarna stopp för det.

Placera elpatronerna så högt som möjligt. Två är att föredra om du vill köra med en effektvakt och om en skulle gå sönder.

Matss skrev:
En sak jag missade på din första ritning är att returen ska gå "mycket närmare" shunten än returen till tanken. Detta för att inte varmt vatten ska gå bakvägen när tanken är varm ända ner i botten och shunten är helt stängd. Ser bättre ut på ritning nr 2 men sätt gärna T-kopplingen närmare shunten.

Att dra returen till nedre laddrör är helt rätt. När pannan är varm kan vattnet gå via den istället för tanken men det är ju bara bra så kyls pannan (där du har sämre isolering) fortast. När pannan är kallare sätter naturlagarna stopp för det.

Placera elpatronerna så högt som möjligt. Två är att föredra om du vill köra med en effektvakt och om en skulle gå sönder.

Menar du så här..

Åskar:

Vad har du för "normal" returtemp på radiatorreturen ?

Åskar skrev:
Menar du så här..
Japp! .

roli skrev:
Åskar:

Vad har du för "normal" returtemp på radiatorreturen ?
Jag har en gammal radiatorkrets med grova ledningar som i dagsläget även fungerar genom självcirkulation. Jag skulle tro att returen är relativt låg utan att våga nämna en tempangivelse (Jag har faktiskt ingen termometer på returen i dag). Den gamla gjutjärnspannan som jag har nu har eldats med olja men även med ved de sista åren. Ingen acktank utan direkt ut på kretsen..Ibland väldigt varmt, ibland väldigt kallt..:D

vedeldaren skrev:
Anslut pannan på toppen av ack tanken istället och luta röret mot upp mot ack tanken så slipper du en massa extra avluftningar.
Här är en fördel med att ansluta på toppen av acktanken. En annan fördel är att man kan använda hela tanken även allra översta biten.

Vissa förordar att man skall ansluta på sidan av tanken längst upp. Ett motiv till det skulle vara att vattnet trycks in i sidled i tanken istället för nedåt och därmed inte blanda det varma vattnet nedåt och försämra skiktningen.

Vilket är bäste egentligen?

storahuset skrev:
Här är en fördel med att ansluta på toppen av acktanken. En annan fördel är att man kan använda hela tanken även allra översta biten.

Vissa förordar att man skall ansluta på sidan av tanken längst upp. Ett motiv till det skulle vara att vattnet trycks in i sidled i tanken istället för nedåt och därmed inte blanda det varma vattnet nedåt och försämra skiktningen.

Vilket är bäste egentligen?

Jag har 3 st tankar på 1500 liter styck, dom är anslutna enl. Baxis rekomendationer, dvs på toppen.
Jag har mycket bra skiktning, gränsområdet mellan varmt och kallt är nån centimeter och tankarna laddas mycket jämt.

Fördelen är att man kan få värme omedelbart när pannkretsen är varm.

Anslutning i toppen kräver att luften ska kunna ta vägen nånstans. Vid tryckexpansion krävs då ett extra kärl på toppen som samlar luft/ånga, ganska onödigt.

Vet inte hur mycket det försämrar skiktningen men tycker det är dumt att chansa för dom få litrarna, skiktning handlar ju just om att utnyttja volymen för mesta möjliga energilagring.

vedeldaren skrev:
Jag har 3 st tankar på 1500 liter styck, dom är anslutna enl. Baxis rekomendationer, dvs på toppen.
Jag har mycket bra skiktning, gränsområdet mellan varmt och kallt är nån centimeter och tankarna laddas mycket jämt.

Fördelen är att man kan få värme omedelbart när pannkretsen är varm.
Ja antagligen är flödet så lågt att det inte påverkar skiktningen. Antar att du har öppen expansion? För Baxis ritning funkar dåligt vid tryckexpansion.

Ansluter man shunten till övre rör mellan panna och tank för man värme direkt också.

Matss skrev:
Ja antagligen är flödet så lågt att det inte påverkar skiktningen. Antar att du har öppen expansion? För Baxis ritning funkar dåligt vid tryckexpansion.

Ansluter man shunten till övre rör mellan panna och tank för man värme direkt också.
Ja jag har öppen expansion men det har han ju ritat också så vad är problemet då?

vedeldaren skrev:
Ja jag har öppen expansion men det har han ju ritat också så vad är problemet då?

Jag svarade egentligen på Storahusets fråga (som jag vill minnas ska ha tryckexpansion) men du han emellan. Så det är väl inget problem?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.