apersson850
apersson850: [citat] Det kan tänkas, men du har väl fått betala för den finessen genom att en del av värmen har gått åt till att förgasa vattnet istället för att värma pannan, eller hur? Så ev. fördel i slutändan äts upp av en nackdel i den andra änden. (Citatet korrigerat för felstavningar)
19 svar · 8,6k läst
prototypen
prototypen: För att expansionskärlet ska bli varmt så måste vattnet röra sig, vatten i sig är en dålig ledare för värme. När man vedeldar så kommer så kommer vatten att strömma till kärlet och när det kallnar i ackumulator och panna så rinner vattnet tillbaka. Om exp sitter på kallvindan så måste det vara välisolerat för att inte riskera frysning och då kallnar det inte heller så fort.
4 svar · 3,7k läst
M
Matss: [citat] Alldeles riktigt. För bästa skiktning bör man ha en förvärmningsslinga, om man sen väljer en slinga i övre delan av tanken eller en beredare är lite av en smaksak. Nackdel med beredare är Legionella-risken, fördel är mindre känslig för avlagringar och att man kan tappa många liter ljummet vatten trots att tanken bara är ljummen
4 svar · 4,0k läst
P
Per-Erik: Något sånt här täcker väll bägge behoven kanske.. Nunnauuni Men dem är Tunga rejält tunga, upp & över 1 ton.. Sen kostar dem troligen något sjukt mycket..
2 svar · 10,5k läst
K
Kasch: Finns en hel del inlägg kring rimligt stora vedanläggningar, senast här: http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/71246-hur-stor-ack-tank-behoevs.html Sök i forumet eller berätta lite mer om vilka förutsättningar du har - var i landet du bor, boyta, isolering, gärna husets värmeeffektbehov etc? Att elda varannan dag i ett vanligt boningshus kräver knappast någon monsteranläggning. Det
2 svar · 2,6k läst
D
Don82: Tackar för bra svar!
9 svar · 5,4k läst
A
AnteB: Jag tror nog att rätt mycket i statens antivedplaner har att göra med att man vill få sug efter t.ex. pellets så att medborgarna ska handla pellets och betala moms samt att några ska få arbete med att tillverka pellets, (så de har råd att köpa pellets). Har ni läst denna artikel? Vedeldning inte så farligt - Ny Teknik Eller denna?
22 svar · 6,4k läst
A
AnteB: Jag skulle tillverka två plåtar som står på fötter om jag var dig, finns med många olika hålbilder. Eller montera in en kassett, ger mycket mer värme då.
3 svar · 11,8k läst
·
2
2an: [citat] Helt klart verkar bästa köpet vara janfire..
11 svar · 13,5k läst
2
2an: [citat] Nja den blir något sämre faktiskt men därimot så kan man fälla träden nu o låta grenarna sitta kvar tills man ser att löven börjar vissna då har man fått ur endel av vattnet, En björk suger upp ca 200 liter vatten/dygn..
15 svar · 5,5k läst
Fotografen
Fotografen: Det där med minst ett kilo verkar knepigt, skulle ta i 0,6-0,62 nånting, om det nu inte är skillnad med lite större tankar men det har jag aldrig läst eller hört nån rörmoj säga något om. Det som kan påverka är om kärlet sitter på trycksidan av en pump, då måste man ta med pumpens tryckökning i beräkningen.
30 svar · 8,9k läst
A
AnteB: Jag har just kastat ut min albin från -73, du kan få mitt rör om du vill.:) Men det är rostigt och saknar en lucka som behövdes till annat... Men det är fort gjort att låta någon svetskunnig fixa ett. Har just monterat in ett specialgjort till min nya panna.
2 svar · 2,0k läst
R
roli: [citat] Lite kommer den alltid att "läcka". Varje gång som du tappar ut varmvatten ur ditt system så fylles beredaren/slingorna med kallt vatten som sedan "ökar" i volym när det blir uppvärmt. Om man då inte tappar ur varmvatten ofta så måste denna volymökning ta vägen någonstans. Dvs säkerhetsventilen öppnar och släpper ut lite vatten. Hur mycket beror dels på hur mycket vatten
15 svar · 2,3k läst
V
vedeldaren: [citat] Det ville min sotare också ända tills jag föreslog en sotlucka ovan taket. Då sa han att det går ju bra också. Tänk på att man säljer färdiga skorstenar med denna lösning så det är nog tillåtet.
7 svar · 2,9k läst
·
2
2an: [citat] Det beror på vad du har för panna el hur bra isolerad den är o hur bra isolerad tank samt rören är.. Har du en äldre panna som är dåligt isolerad med liten vattenvolym o har en acktank som är riktigt bra isolerad (även rören) så blir det helt klart bättre med acktank.. Acktanken bör då va isolerad med minst 30 cm mineralull (gärna mer) i sidorna samt minst 40 cm i toppen o
4 svar · 2,0k läst
A
aivo: My bad! Klart att en keramik skorsten också kan kallas modul, den byggs ju upp av delar (moduler den med. Vi har nog båda lärt oss något nytt idag. Får väl säga att jag lärde mig med glädje.. kanske går att få en skorsten för "rimliga" pengar ändå. Som dessutom håller bättre!
13 svar · 9,8k läst
A
aprilia-tobbe: Kan man sätta blandnings ventiler mellan slingorna för att kunna minska flödet i den övre slingan. Och med det öka skiktningen . I så fall hur ansluter man bl ventilen? Men det kanske inte har någon betydelse. Kanske en tredje slinga mellan dom andra två?
2 svar · 3,4k läst
R
Robert_Brink: Blir en Amtos 35 och då troligtvis med elpatron i acken. Som det ser ut blir vi utan varmvatten fram till september då installatören tidigast hinner. ska se om en annan som jag fått rekomenderad har tid tidigare... men de är rätt svåra att få tag på... de har ju oftast lite att stå i. så jag har en fråga: Kan man sätta in en tillfällig varmvattenberedare för att tillgodose
9 svar · 3,6k läst
P
Palte: [citat] Hade lite högre golv längst in i hörnet så det blir 2cm under nästan hela tanken. Högre gick inte för några radiator rör som jag inte vill flytta på.
7 svar · 1,5k läst
R
roli: [citat] Näe, ibland undrar man vad man skall ha dem till..........:rolleyes: Hade själv en laddomat som "rörkrökaren" monterade över pannan...... Den fungerade som ett jätteelement hela eldningssäsongen och självcirkulation mellan ack och pelletspanna........ ja det fanns inte...... Numera sitter den i golvnivå och är sval mellan "eldningsintervallen" och självcirkulationen tömmer
11 svar · 4,4k läst
K
Kasch: Citaten och Rapport-inslaget (vilket jag inte sett) verkar ha sin grund i en rapport om småskalig vedeldning som finns att läsa på Naturvårdsverkets webbplats. Som vanligt är denna nyhet en förenkling av ett antal åtgärdsförslag som rapportskrivarna föreslår. Andra förslag, som jag tror skulle ge mer, är investeringsbidrag för miljöklassade anläggningar (BBR-pluskrav) och en rad
1 svar · 1,8k läst
D
DIY:aren: Vet ej, baxi har bara vxb33 med i sin prislista. På vvs-grossisten.dk skiljer det dock bara ca 500dkk+moms mellan 33 och 53:an.
12 svar · 7,0k läst
S
soa: Om du har tex en pt 1000 givare så kan du lika väl testa att sätta den inne. Samma motstånd där.. Ju fler givare desto fler värden desto bättre reglering..eller. I mitt fall så hade jag tur o "snubblade" över en komplett styrning. Hade jag köpt nytt hade jag nöjt mig med en innegivare. Men å andra sidan så kan man till danfossen köpa till en rumspanel som överstyr reglerenheten.
9 svar · 3,8k läst
K
K.A.: RINKABY RÖR AB : webbutik Mvh. K.A.
9 svar · 7,7k läst
Karkulla
Karkulla: [citat] Jag har inget problem med skiktningen vare sig jag kör parallellt eller seriellt.
3 svar · 2,4k läst
M
Matss: [citat] Jag svarade egentligen på Storahusets fråga (som jag vill minnas ska ha tryckexpansion) men du han emellan. Så det är väl inget problem?
42 svar · 8,9k läst
M
Matss: Det är inga problem att dra ut en 15 meters slinga i hela tankens höjd, så är man rädd för tryckfall är två sådana parallellkopplade lika bra.
6 svar · 1,1k läst
R
Reqans: Hej. Här kommer en glad nykomling in med en skarp fråga direkt :D Skall köpa hus nu i veckan och jag grunnar på vad för panna det sitter i huset, det är ett dödsbo så av naturliga orsaker är det svårt att fråga den som vet. Putfile - Welcome to my homepage! här finns 3 bilder på den, ni får ursäkta min dåliga kamerateknik :> Hoppas på lite matnyttig info, av det man läst här i
0 svar · 3,5k läst
ylven
ylven: Man kan ha en elpatron direkt i acctanken (så har nog de flesta vedeldare). Sedan behöver du dessutom styreneheter som reglerar det hela. Solvärmen ska ju ladda när den producerar varmare än tanken, likaså ska ju kaminen ladda när den är varmare än tanken. Men luft/vattenenheten ska ju bara sättas igång när inte de övriga laddsätten ger tillräcklig värme. Dessutom måste möjliga
1 svar · 1,9k läst
P
Pasta: [citat] Helt klart svårantändligt tack vare Borax och Borsyra men inte hälsosamt. Detta står i SundaHus miljöklassning av Brandklassad Cellulosaisolering "Mögel- och flamskyddsmedel tillsätts i brandklassad cellulosaisolering i form av borsyra och borax (halt 10 - 25 %) samt ammoniumpolyfosfat eller silikat. Borsyra och borax är klassificerade som hälsoskadliga och bör även betraktas
10 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.