Matss skrev:
Sen är det så att kvoten area/volym minskar ju större tank man gör. Kommer man upp i 4-5 m3 fungerar det faktiskt att lagra energi helt utan isolering!
så då menar du att jag inte behöver isolera min acktank på 4250 liter?
 
Det funkar kanske att ha den oisolerad men jag skulle isolerat den.
 
Jag förstår inte resonemanget att man kan skippa isolering om volymen är tillräckligt stor. Visst, procentuellt sett kommer energin som försvinner vara låg i relation till den totala energin som lagras. Men netto blir den faktiska energiförlusten i kilowatt räknat större ju större tank du har. Och det är ju den faktiska energinförlusten som kostar.

Om man tvunget skulle ha en oisolerad acktank så skulle det vara bättre ju mindre den är, och att man eldade oftare. Men det är klart att man isolerar i praktiken.
 
jon_h skrev:
Jag förstår inte resonemanget att man kan skippa isolering om volymen är tillräckligt stor. Visst, procentuellt sett kommer energin som försvinner vara låg i relation till den totala energin som lagras. Men netto blir den faktiska energiförlusten i kilowatt räknat större ju större tank du har. Och det är ju den faktiska energinförlusten som kostar.

Om man tvunget skulle ha en oisolerad acktank så skulle det vara bättre ju mindre den är, och att man eldade oftare. Men det är klart att man isolerar i praktiken.
Naturligtvis ska man isolera tanken så bra som möjligt men det finns folk som säger att isoleringen ska vara tjockare ju större tank man har och använder det som ett argument mot stor tank. Det var främst det påståendet jag vände mig emot.
 
Jag förstår. Men jag skulle nog också vilja hävda att ju större tank desto tjockare isolering behövs för att man inte ska få högre förluster på grund av det större ytan på tanken. Tänker jag fel?
 
Men grundproblemet är väll att ackumulering kostar energiförluster. Det är nackdelen som ofta skall vägas mot komfort, uppstartstider, förslitning... listan kan göras lång!
Skall man ackumulera skall man alltså isolera så mycket man bara kan!

Energimässigt är uppvärmning av vatten på rätt plats vid rätt tidpunkt det optimala. Men det har i sin tur sina problem ;-)
 
Matss skrev:
Frigolit har faktiskt sämre isoleringsförmåga än gullfiber! Om än marginellt. Ändå ser man många som envisas med att isolera tanken med frigolit. Resultatet blir dåligt eftersom det gärna blir luftspalter då frioliten är för styv för att ansluta tätt mot tanken.

Hos en bekant byggde vi en låda av masonite och plåtregel och fyllde lådan med frigolitkulor.
Inte en endaste spalt eller hålighet och billigt blev det. Visserligen bor vi nära sundolit och kunde hämta själva men det finns säkert att köpa både här och där.

Har inte märkt nånting på frigoliten att den skulle försämrats pga den höga tempen (soltank). Det är nog skivor som tappar hållfasthet och tryckfasthet, en vanlig frigolitkula händer det inget med upp till 95-100 celsius vad jag sett i alla fall.

Mvh
 
jon_h skrev:
Jag förstår. Men jag skulle nog också vilja hävda att ju större tank desto tjockare isolering behövs för att man inte ska få högre förluster på grund av det större ytan på tanken. Tänker jag fel?
Nej det är riktigt. Men att tända pannan och nedeldningsfasen ger också förluster. Vilket gör att förlusterna från en stor tank kompenseras av färre eldningstillfällen.

Sen är det så att innan man går från tex 200 mm isolering till 300 så finns det mycket annat att göra. Tex den där halvmetern oisolerat rör, otätheter i inklädnaden av tanken, innetempstyrd shuntautomatik, otäthet i laddpaket mm mm.
 
Då förstår jag precis ditt resonemang. Du har såklart rätt i att man behöver se till helheten och prioritera lite smart.
 
Matss skrev:
Nej det är riktigt. Men att tända pannan och nedeldningsfasen ger också förluster. Vilket gör att förlusterna från en stor tank kompenseras av färre eldningstillfällen.

Sen är det så att innan man går från tex 200 mm isolering till 300 så finns det mycket annat att göra. Tex den där halvmetern oisolerat rör, otätheter i inklädnaden av tanken, innetempstyrd shuntautomatik, otäthet i laddpaket mm mm.
En liten fråga, är inte innetempstyrd shunt bra?
Trodde det var bättre än utetempstyrd.
 
Daniel H skrev:
En liten fråga, är inte innetempstyrd shunt bra?
Trodde det var bättre än utetempstyrd.
Jo absolut, jag var nog lite otydlig, menar byte till innetempstyrt...
 
Matss skrev:
Jo absolut, jag var nog lite otydlig, menar byte till innetempstyrt...
Ahh, ok
Tack
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.