2 024 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
akumulatortankar
en stor eller två mindre? frågan känns lite uttjatad men jag kan inte släppa den ändå! om vi säger att vi har en tank på 3kubik och det funkar förträffligt men om jag vill köra med elpatron för värme eller för varmvatten så känns det som att patronen sitter i ett hav? blir det inte onödiga förluster?
om man har olika stora tankar tex 5ool med beredare och solslinga och en 2,5 kubiks skall dessa kopplas paralellt med samma höjd i toppen?
detta system känns som ett effektivare alternativ
hoppas någon har svar på detta så att man kan planera och köpa in detaljerna
hellstiffen
om man har olika stora tankar tex 5ool med beredare och solslinga och en 2,5 kubiks skall dessa kopplas paralellt med samma höjd i toppen?
detta system känns som ett effektivare alternativ
hoppas någon har svar på detta så att man kan planera och köpa in detaljerna
hellstiffen
Har du en stor acktank som du vill värma med elpatron för att få VV så måste du ju inte sätta elpatronen i acktanksbotten. Sitter den en bit upp över mitten så har den ju mycket mindre vatten att värma.
Har själv elpatronen som backup för solfångarna. Min elpatron sitter högt monterad och värmer 300-400 liter av ackens totala volym på 1800 liter. Nu kanske man inte skall kalla den stor (om man pratar om 3 kubik eller mer) men principen är den samma.
En stor tank med samma volym som två mindre har dessutom mindre mantelyta där värmen kan försvinna (= mindre värmeförluster).
Har själv elpatronen som backup för solfångarna. Min elpatron sitter högt monterad och värmer 300-400 liter av ackens totala volym på 1800 liter. Nu kanske man inte skall kalla den stor (om man pratar om 3 kubik eller mer) men principen är den samma.
En stor tank med samma volym som två mindre har dessutom mindre mantelyta där värmen kan försvinna (= mindre värmeförluster).
Pular man själv och köper en begagnad 500 liters tank med slingor/beredare kan det vara en bra ide. Det kräver dock att man isolerar den extra. Annars blir förlusterna i en tank typ Borö plåtklädd större än i en välisolerad 3 m3.
Betalar man däremot för ny tank och arbete kan man aldrig tjäna in det på minskade förluster.
Tankarna skall kopplas parallellt med korta, grova rör, då lilla tanken kyls pga varmvattentappning måste ju den fyllas med varmt vatten från den större via självcirkulation.
Betalar man däremot för ny tank och arbete kan man aldrig tjäna in det på minskade förluster.
Tankarna skall kopplas parallellt med korta, grova rör, då lilla tanken kyls pga varmvattentappning måste ju den fyllas med varmt vatten från den större via självcirkulation.
Det beror på vad du har för panna el hur bra isolerad den är o hur bra isolerad tank samt rören är..mehtola skrev:
Har du en äldre panna som är dåligt isolerad med liten vattenvolym o har en acktank som är riktigt bra isolerad (även rören) så blir det helt klart bättre med acktank..
Acktanken bör då va isolerad med minst 30 cm mineralull (gärna mer) i sidorna samt minst 40 cm i toppen o alla rör bra isolerade..
Sen behöver man ju inte ladda hela tanken, Behöver inte ladda den till 90° heller...
Tror äfab sagt att det kan bli 10% sämre med acktank om rören o tanken är dåligt isolerade..
Klicka här för att svara