Ved, Pellets, Flis
morsan: Hittade en gammal tråd http://www.byggahus.se/forum/inredning/51936-genomsiktliga-eldstaeder.html där det bl a står om Spartherm som finns t ex här http://www.mariebergskakelugnsmakeri.se/ Jag vet att jag sett flera trådar om samma sak men orkar inte leta just nu :o
bax: [citat] Ja, har du frågat på några priser??
guntorp: Jag har även en murad skorsten i huset med tillhörande vedspis, bakugn samt braskamin plus ett par ventilationspipor. Problemet är väl att men får se till att använda dess eldstäder regelbundet nu när man flyttar pannrummet. Ska även bygga på en våning på det utbygge där pannrum är plcerat idag och vill då inte ha stålskorstenen kvar där. Var förresten upp på taket och kollade
apersson850: Visst går det. I de flesta pannor ska man trava in noggrannt, så att veden ligger tätt travad i eldstaden, för att de ska fungera som bäst.
Hocke: En "risk" kan väl vara att den isar igen på vintern?
davvethepirate: tack för länken fanns mycket intressant att läsa! anledningen till att jag ställer frågan är att om man bygger en "jungman tank" där tanken är trycklös så vore det fint och inte ha nått i tanken alls, och fixa värmeväxlingen utanför tanken med plattvärmeväxlare även till radiatorsystemet.
gaia: [citat] det gör vi också :). När det inte finns vatten kallare än 78 i tankar så släpps ju varmare vatten till pannbotten och värms ytterligare till över 90 grader. Termostaten stoppar ju att kallare vatten kommer i retur men stoppar ej den varmare.... så förstår jag laddomatens 21 funktion. Man får 90 grader i tanken under samma eldningstid även med 72 graders termostat . Allt beror
Iqulah: Hur gick det för dig Richard? Vilken typ av kamin har du?
drubbla: Många bra tips och många olika måste jag säga, vilket iofs är intressant. Holmertz skriver att pellets inte är problemfritt, något jag märkt när jag läst alla inlägg här. Berggvärme ser jag inte som en dyr investering utan mer att det är lite trist att det tar tid att få igen kostnaden. Det är alltid kul när man känner att man gjort något som snabbt återbetals och samtidigt
slipperman: Jo, hjulen är lite plastiga men funkar för kortare flyttar på vedbacken. Jag har sett vedtransportörer med separata stödben och det verkar riktigt råddigt att flytta runt. Med hjul så kan man själv flytta runt. Hjulen går ju lätt att uppgradera till något pumpbart. Priset ligger på 6-7 papp, tror jag.
ylven: Jasså! Då har jag bekymrat mig i onödan då! Det var ju skönt. Det är härligt med denna site där man alltid får svar! :)
Fisketorp: Tjenare! tråkigt att leveransen krånglat samt dålig info.. du har inte lust att skriva vem som levererat? Ang "När man stänger av fläkten för att lägga in ved vill den inte startainte igen utan börjar pausblåsa och leva ett eget liv. Efter ett tag brukar den sätta igång ordentligt igen" Är väl som ovanämnda, styrningen som är lite som den vill.. borde detta inte avhjälpas med att
AndreasK: Nu har jag eldat med enbart 50 cm bitar, vilken skillnad... äntligen slipper jag övertändningen. Kör dock inte fulla lass än, laddade från 60/30 till 90/90 på tre inlägg (upp till luckan). Fläkten stannade några gånger på sista lasset, annars så har den inte stannat. Rökgastemp var ung. 230 grader. Jag får dock ingen blålåga utan en väldigt kraftig gulröd låga. Kör med 3 på
pellefant: hejsan! någon som vet om det är någon viss höjd som tigex dragregulator http://www.pelletsbilen.se/component/option,com_virtuemart/Itemid,43/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,92/category_id,9/manufacturer_id,0/ ska monteras på, på ett stålrökrör? jag håller på att svetsa skorstenen och tänkte svetsa in en anslutning innan jag monterar skorstenen.
pellefant: jag köpte laddomaten med vanliga R32 kulventiler istället för unionarna...
A.H: Hej! Vi är på gång och ska byta ut våran gamla kombipanna. Vi har beslutat oss för att köra med ved, så nu klurar jag på vilken panna vi ska välja, innova 30 är en av dom. Läste att du är nöjd med Eran, så är det den man välja tycker du??
vedeldaren: [citat] Är den miljögodkänd så är nog protokollet offentligt.
ValterP: [citat] Jag kan gott tänka mig en "RiKTIG SKORSTEN" på nocken, men under ett rör eller annat enkelt, snabbt, modernt. Visst är det kul med helmurad skorsten, men i mitt fall ska det vara en enkel eldstad i ett gammalt uthus. Jag vill därför mura en "topp" så att det ser ut som en gammaldags skorsten utifrån. Inuti ser man ju inte mycket av en skorsten, mest murverk, ytor, döljande
Ingrid Gustafson: [citat] INFO i ämnet dragbegränsare Undertrycket i rökanal mäts i 1 mm vp = 9.81 Pa och för att bestämma storlek på dragbegränsare ska man veta tre storheter 1, Effekten som tillförs / timme 2, Arean = Ytan. tex. Halvsten * halvsten = 125 mm * 125 mm = 169 cm2 3, Höjden på rökröret Tips om inte Tigex 25 räcker finns KW Z130 som är en bättre draglucka KW dragbegränsare finns i
2an: [citat] Nja så illa blir det inte, Enligt äfab blir årsverkningsgraden i den pannan med en bequem 77% o en biomatic har en årsverkningsgrad på 85% Med en övermatad brännare som har mer genomsträmningsförluster blir årsverkningsgraden 5-6% lägre i den pannan.. Då det eldas med 90% ved kanske det blir en vedpanna vid pannbyte o då är det ju inte helt fel om man har en lös brännare
2an: Skippa den lilla tanken o kör på en 5m3 tank istället med dubbla 15 meters slingor för vv som är utdragna o om du tänkt skaffa solfångare så kör med vvx o ladda på två höjder.. När du laddar med sol i toppen kanske det bara laddas mot 750 liter beroende på vart anslutningarna sitter.. Isolera tanken ordentligt..
LinaoMarkus: Energikassetten fungerar säkert om man inte eldar så hårt eller kräver bra verkningsgrad. "Billig" både i material och konstruktion. Handöls kassetter är toppenbra enligt min mening! Smart kvalité. Har själv en HAKR 90, men det var pga förmånligt pris och inte för att den stod överst på önskelistan
axeg: Jag har haft en sådan panna i två år nu. Precis som shottky skriver så räcker 1 inlägg med bra ved för att höja temperaturen för 1500l till 90 grader. Väldigt bekvämt att slippa gå och fylla på ved. När det är kallt så krävs givetvis fler vedinlägg, eller när frugan och dottern får för sig att bada i två timmar. I år har jag dessutom fått tag i sämre snabbväxt ved, och
Pius: En begagnad traditionell murad kakelugn går ju att sätta om, vilket en modern inte gör. En begagnad blir för vår del något billigare än en ny som kostar ca 60 000,-. Är det någon som vet vilken livslängd man kan räkna på en modern kakelugn ? Vad talar för/emot begagnad kakelugn ? Vilken typ av ugn ger mest värme ? Nu pratar vi alltså enbart om kakelugns- liknande eldstäder.
pellefant: "H1500xB2600xD750 där botten är i 4mm plåt och övriga sidor 3mm (tror jag om jag minns rätt)." Arean sidorna= 3*3,35=10,05m2 ger volymen 0,03015 m3 arean topp o botten=2,6*,75=1,95m2 ger volymen 0,01365 m3 total volym =0,0438 m3 järn som väger 7900kg per m3 ger 7900*0,0438=346,02 kilo!
Majgårdarna: Stämmer.Syns på den här filen Keramikbyte http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/Keramikbyte%20137304-02%20SI.pdf