Vad ska man använda för bruk för att mura fast rökgång till kamin/vedpanna?
 
Vanligt C-bruk.
 
Ska man tänka på nåt' speciellt?
 
Att helst vänta några dagar innan du eldar, så att det hinner härda ordentligt.
 
Det borde inte bli några problem, har ett antal veckors rörjobb framför mig....
Förresten, visst är det sommar nu? :P

Tack för hjälpen!
 
Om du menar mura fast plåtröret i muren så ska det inte muras fast alls, dreva med mineralull istället.
 
I kaminfallet är det sedan tidigare fastmurat av muraren, men det har släppt lite som kall putsas till.

Rörande pannan, vad gäller då?
Jag måste hur som helst mura igen hålet i muren en aning, men hur stor spiringa skall lämnas, och vilken mineralull skall denna fyllas med?

Finns regelverk kring detta publicerat någonstans?
 
I går murade jag fast mitt rökrör till pannan i skorstenen med vanligt bruk. Detta var på vvs:arens och skorstensmakarens uppmaning. Sen tog jag bort rökröret från den gamla oljepannan. Det var också inmurat utan att vara drevat med mineralull.
Varför skall man dreva med mineralull istället för att mura fast det?
 
storahuset skrev:
I går murade jag fast mitt rökrör till pannan i skorstenen med vanligt bruk. Detta var på vvs:arens och skorstensmakarens uppmaning. Sen tog jag bort rökröret från den gamla oljepannan. Det var också inmurat utan att vara drevat med mineralull.
Varför skall man dreva med mineralull istället för att mura fast det?
1. Därför att risken att det spricker runt stosen är 95% om inte plåtröret kan utvidga sig.

2. Med fläkt på pannan sprider sig ljudet bättre om man inte har något som hindrar spridning till skorstenen
 
Majgårdarna
Jag murade in min stos i skorstenen.Det blev då lite ljud från fläkten som spred sig upp i skorstenen.
Jag har huvudet mot den när jag sover så det var iinte kul.

Jag kapade stosen och svarvade en muff som jag svetsade på stosen
Sen drevade med mineralull.
Då blev det tyst.
Bild http://xs116.xs.to/xs116/07263/DSCN2098.JPG
 
Det är ju typiskt att ni alltid skall ha så bra argument. Känner mig övertygad men nu är den dit murad. Och jag orkar inte flytta den nu. Kanske senare när jag inte kan sova och det har spruckit runt den. Men det är ju ändå katten att inte vvs:are kan sådant.
 
storahuset skrev:
Men det är ju ändå katten att inte vvs:are kan sådant.

Näe, ibland undrar man vad man skall ha dem till..........:rolleyes:

Hade själv en laddomat som "rörkrökaren" monterade över pannan......
Den fungerade som ett jätteelement hela eldningssäsongen och självcirkulation mellan ack och pelletspanna........ ja det fanns inte......

Numera sitter den i golvnivå och är sval mellan "eldningsintervallen" och självcirkulationen tömmer pannan på värme efter avslutad eldning. Men det fick man fixa själv....... när man hade lärt sig hur det borde se ut och inte så som "rörkrökaren" föreslog......
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.