1 103 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
vespanna
Hej detta är mitt första inlägg här har läst en hel del trådar om vedpannor och jag har fastnat för två , solo innova 50 och calmar v65 är dessa ett klokt val? jag har tänkt att köra pannan mot en 5 m³ tank och sedan ha en solfångare ensluten till denna är det en för stor tank till att ha solfångare ansluten till?. Mellan huset ock pannrummet ligger det 35m kulvert har tänkt mig att ha en tekniktank i huset för att göra varmvatten, är osäker på storlek men har tänkt att använda en 500l med slinga till varmvattnet finns det några problemmen slinga vs. behållare?
glömde detta ska räcka till 175m² hus och garage på 150m²
glömde detta ska räcka till 175m² hus och garage på 150m²
Det låter som bra pannval. Själv får jag en Solo Innova 50 i morgon. Jag har i veckan fått acktankar på 4800 liter.
Solfångare och kulvertar vet jag inget om.
Solfångare och kulvertar vet jag inget om.
Helt klart ska du köra med dubbla utdragna 15 meters slingor för vv i tanken som står i huset, Den nedre låter du gå ca 95-100 cm från botten o upp den övre ca 50 cm från toppen o ner (utdragna ca 100 cm samt 50 cm)
Med dubbla såna 15 meters slingor så får du ut nästan samma temp på vv som du har i tanktoppen o du får även ut mer från varje laddning samt kall retur till stora tanken..
En jag känner har en sån 750 l tank från husqvarna tanksvets o han säger att den har ruggigt bra vv kapacitet så rymmer du en 750 liters ta en sådan..
Tror den tanken gick på knappt 8000:- i vintras, Kom bara ihåg att säga till om att det ska vara dubbla 15 meters slingor annars får du en 15 meters i botten o en 10 meters i toppen..
I 5 m3 tanken ska du köra solfångarna via vvx där??
Det blir iaf billigare än att ha dubbla slingor i tanken, Tror det är runt 800:- Sfinx tar för vvx till solfångarna..
Det du bör ta är en solstyrning som klarar att växla så du kan ladda på 2 nivåer i tanken (toppen o botten) då är det inga problem att köra mot en sån stor tank..
Har du bara uttag på tanken relativt nära varan el du kan ju räkna ut hur nära dom måste sitta för att det ska motsvara t.ex 500 l i toppen, Sen har ju solfångarna mycket vatten att jobba mot vid låga temepraturer som du har vid mulet samt morgon o kväll..
Se bara till att båda tankarna blir riktigt ordentligt isolerade...
Med dubbla såna 15 meters slingor så får du ut nästan samma temp på vv som du har i tanktoppen o du får även ut mer från varje laddning samt kall retur till stora tanken..
En jag känner har en sån 750 l tank från husqvarna tanksvets o han säger att den har ruggigt bra vv kapacitet så rymmer du en 750 liters ta en sådan..
Tror den tanken gick på knappt 8000:- i vintras, Kom bara ihåg att säga till om att det ska vara dubbla 15 meters slingor annars får du en 15 meters i botten o en 10 meters i toppen..
I 5 m3 tanken ska du köra solfångarna via vvx där??
Det blir iaf billigare än att ha dubbla slingor i tanken, Tror det är runt 800:- Sfinx tar för vvx till solfångarna..
Det du bör ta är en solstyrning som klarar att växla så du kan ladda på 2 nivåer i tanken (toppen o botten) då är det inga problem att köra mot en sån stor tank..
Har du bara uttag på tanken relativt nära varan el du kan ju räkna ut hur nära dom måste sitta för att det ska motsvara t.ex 500 l i toppen, Sen har ju solfångarna mycket vatten att jobba mot vid låga temepraturer som du har vid mulet samt morgon o kväll..
Se bara till att båda tankarna blir riktigt ordentligt isolerade...
Jag har tankar från Strömsnäs. Där är varmvattnets förvärmningsslinga 10 meter och slutslingan 15 meter, så det är tvärtom gentemot vad du beskriver.
Bättre för värmeövergången, sämre för flödet.
Mitt varmvatten är inte att klaga på. Det räcker med 35° i tanktoppen för att duschen ska vara OK. Är det över 38° är den riktigt bra.
Mitt varmvatten är inte att klaga på. Det räcker med 35° i tanktoppen för att duschen ska vara OK. Är det över 38° är den riktigt bra.
Klicka här för att svara