Majgårdarna
Hej
Jag har en säkerhetsventil 9bar som det ständigt droppar ur.
Den sitter på en TERMOMIX BLANDNINGSVENTIL från Acaso.
Det droppar fast systemet är kallt.
Vad kan man göra för att få stop på droppandet?
 
Är ingen expert men; jag har dragit några säkerthetsventiler så långt att den öppnar fullt och fortsätter tills den åter slår igen av egen fjäderkraft när det småläckt. Att bara öppna lite och sedan låta den gå tillbaka kan orsaka att den inte stänger riktigt.
 
Majgårdarna
Jag har försökt att öppna den men kan inte komma på hur jag ska göra:confused:
 
Om det är en nyare model med plast topp skall du troligen vrida på toppen.
 
kanske lika bra att byta ut den?
 
Majgårdarna
vedeldaren skrev:
Om det är en nyare model med plast topp skall du troligen vrida på toppen.
Ska man dra ut plast toppen först?
 
Andreas_Hansson skrev:
Ska man dra ut plast toppen först?
Nej, bara vrid åt rätt håll. Det brukar finnas en pil.
 
Andreas_Hansson skrev:
Vad kan man göra för att få stop på droppandet?

Har för mig att det brukar så i papperen som följer med säkerhetsventilen att den skall motioneras regelbundet. Dvs, när det gäller de nya ventilerna så skall man skruva på dem så att de öppnar och sedan stänger med sin fjäderkraft. Annars bildas det oxid mellan käglan och metallen i ventilen med läckage som följd.

Är det sedan en rörmokare som monterat grejorna så brukar de vara bra på att "städa" bort instruktioner och andra papper som följer med i förpackningarna.....
 
Majgårdarna
Jag pillade lite på den och nu har den slutat läcka?
 
Tror att man byter ventil i onödan många gånger, pga av att den småläcker och att man inte vet att man ska låta den slå igen med full fjäderkraft, dvs att man kan fortsätta att vrida trots att det börjar gå tungt.
 
Jag har sagt detta förut, men tar det i repris.

Har man en sån ventil som droppar, då hämtar man en spann, håller den under ventilen och öppnar ordentligt några gånger, så det får spola ut eventuellt skräp.

Har man tur slutar den läcka.
Har man otur behöver man en större spann.
 
:) Roligaste på länge...
 
En inte helt ovanlig läckageorsak är att lintrådar letar sig ut och lägger sig mellan kägla/säte. :mad: Totalt omöjligt att spola ut. Har varit med om många sådana på fv-anläggningar. Ventilen ska motioneras varje månad, och då med full sprutt samt att den får stänga HÅRT. Eller så låter man den vara, att pilla på en som inte är motionerad på sen "start" ger väldigt ofta läck som är svårt att fixa, tro mig...
 
Majgårdarna
Det droppar ur den igen.Jag kanske ska bygga om lite efter semestern.
Ska kolla upp den riktigt då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.