2 299 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Läckande säkehetsventil
Sida 1 av 2
Är ingen expert men; jag har dragit några säkerthetsventiler så långt att den öppnar fullt och fortsätter tills den åter slår igen av egen fjäderkraft när det småläckt. Att bara öppna lite och sedan låta den gå tillbaka kan orsaka att den inte stänger riktigt.
Om det är en nyare model med plast topp skall du troligen vrida på toppen.
Moturs enl. denna länk
http://www.acaso.se/Acaso bilder RGB/Termomat Blandv/22_01_TM_mix.jpg
http://www.acaso.se/Acaso bilder RGB/Termomat Blandv/22_01_TM_mix.jpg
Andreas_Hansson skrev:
Har för mig att det brukar så i papperen som följer med säkerhetsventilen att den skall motioneras regelbundet. Dvs, när det gäller de nya ventilerna så skall man skruva på dem så att de öppnar och sedan stänger med sin fjäderkraft. Annars bildas det oxid mellan käglan och metallen i ventilen med läckage som följd.
Är det sedan en rörmokare som monterat grejorna så brukar de vara bra på att "städa" bort instruktioner och andra papper som följer med i förpackningarna.....
Tror att man byter ventil i onödan många gånger, pga av att den småläcker och att man inte vet att man ska låta den slå igen med full fjäderkraft, dvs att man kan fortsätta att vrida trots att det börjar gå tungt.
Jag har sagt detta förut, men tar det i repris.
Har man en sån ventil som droppar, då hämtar man en spann, håller den under ventilen och öppnar ordentligt några gånger, så det får spola ut eventuellt skräp.
Har man tur slutar den läcka.
Har man otur behöver man en större spann.
Har man en sån ventil som droppar, då hämtar man en spann, håller den under ventilen och öppnar ordentligt några gånger, så det får spola ut eventuellt skräp.
Har man tur slutar den läcka.
Har man otur behöver man en större spann.
En inte helt ovanlig läckageorsak är att lintrådar letar sig ut och lägger sig mellan kägla/säte.
Totalt omöjligt att spola ut. Har varit med om många sådana på fv-anläggningar. Ventilen ska motioneras varje månad, och då med full sprutt samt att den får stänga HÅRT. Eller så låter man den vara, att pilla på en som inte är motionerad på sen "start" ger väldigt ofta läck som är svårt att fixa, tro mig...