Jag har läst här på forumet att innomhus placering av termostaten som styr shunten är bäst. Jag har därför varit inne på det.
Nu säger min vvs:are att det är minst lika bra att ha den utomhus. Argumenten var att det är svårt att hitta någon bra plats för termostaten innomhus. Tex. I hallen så kommer någon och öppnar dörren vilket leder till att shunten öppnar. I vardagsrummet så får man gäster och där blir varmt vilket gör att det stänger osv.

Vad säger ni? Vad har ni för erfarenheter och kunskaper om var termostaten skall sitta? Utomhus eller innomhus?

Majgårdarna
Jag har en Cbj där rumstemperaturen mäts 1 gång per minut. CBJ påverkas av medelvärdet av föregående och det nya värdet. Dvs ändringar på rumsgivaren påverkar inte CBJ fullt ut förrän efter 2 minuter. Om skillnaden mellan verklig och önskad framlednings temperatur är större än 5°C, gör motorn stora justeringar ofta. Är avvikelsen 1–5°C gör motorn små rörelser med långa pauser emellan. Är avvikelsen mindre än 1°C står motorn helt stilla.

Det är alltså inget större problem att ha den i hallen. Jag tycker det är bra oxå när man har gäster då den sänker temperaturen lite.
Syrran har sin givare utomhus och det är alltid Ap hett när man är där på kalas.
Jag tycker du skall sätta den inne. Ska du ha den ute får du se till att ha bra termostater på elementen .

Jag har min givare sitter i hallen mitt i huset (stor hall) och det funkar helt ok. Viss om man vädrar riktigt och det är kallt ute så shuntar pannan upp om man inte vrider ner givaren men för normalt in och utgående så påverkas den inte så att det märks.

Vi har en danfoss styrning med både ute o innegivare. Utegivaren är jag förvisso osäker på om den behövs men ju fler desto bättre..
Jag tycker att du skall välja en innegivare o placera den där ni oftast vistas o köra fullt på radiatorerna där o sänka tex i sovrummena där man i regel vill ha det svalare.
Men..har du gjuten golvvärme som är ett trögt system kan det vara bättre att välja utegivare.

Rummsgivare är jättebra men det finns lite problem om man har flervåningshus.
Tex har du har du givaren på entreplan och du får värmetillskott via braskamin, många människor, bak eller annat så blir det kallt på övriga plan, i synnerhet källaren.
Det kan man lösa genom att ha en separat shunt till källaren, men det är ju lite meck med det och en x-tra kostnad.
Som jag ser det så vore det ultimata en kombination av inne + utegivare där utegivaren tar över när det blir en "onormalt snabb" värmestegring alternativt att man via en knapp på innegivaren växlar över till utegivaren när man drar igång braskaminen.

Jag köper era argument. Men nu sitter det en styrning i med utegivare. Väldigt enkelt att bara flytta över shuntmotorn från den gamla oljepannan till det nya vedsystemet. Så jag kommer att prova att köra med utegivare. Det är något jag kan ändra senare om det inte funkar så bra.

Tack för synpunkterna.

soa skrev:
Vi har en danfoss styrning med både ute o innegivare. Utegivaren är jag förvisso osäker på om den behövs men ju fler desto bättre..
Detta resonemang har jag stött på här på forumet en del. "Ju större desto bättre" "Ju grövre desto bättre"
Det kanske stämmer men det har en baksida också - priset. Jag sitter just nu och kan börja summera priset på min värmeanläggning. (ca 170 000) Då smyger det sig in en fundering på att jag kanske inte hade behövt så stort, så mycket osv... det hade funnits mycket pengar att spara. Men jag har ju inte eldat med mitt system ännu så jag kanske blir mycket glad till vintern att jag inte sparade på mitt uppvärmingssystem.

Majgårdarna
storahuset skrev:
Jag köper era argument. Men nu sitter det en styrning i med utegivare. Väldigt enkelt att bara flytta över shuntmotorn från den gamla oljepannan till det nya vedsystemet. Så jag kommer att prova att köra med utegivare. Det är något jag kan ändra senare om det inte funkar så bra.

Tack för synpunkterna.
Om du redan har en shunt automatik så finns det ju ingen anledning att köpa en ny :)

Nej, det kommer jag inte att göra men det är ju ändå intressant att veta fördelar och nackdelar med att ha den ute eller inne.

Om du har tex en pt 1000 givare så kan du lika väl testa att sätta den inne. Samma motstånd där..
Ju fler givare desto fler värden desto bättre reglering..eller.
I mitt fall så hade jag tur o "snubblade" över en komplett styrning.
Hade jag köpt nytt hade jag nöjt mig med en innegivare. Men å andra sidan så kan man till danfossen köpa till en rumspanel som överstyr reglerenheten. Praktiskt att slippa gå till pannrummet om man skulle vilja ändra inställning..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.