Idag börjar jag bygga om mitt pannrum. Ska äntligen få 3000l Ackvolym. Tanken som är på 2000l är 1,85m hög, takhöjden är 2,05m.

Ska jag strunta i isolering under och lägga 20cm i taket eller ska jag lägga 5cm under och 15 över?
 
Staffans2000
Jag har samma dilemma och skall isolera med PUR.skivor som isolerar bättre än "vanlig" isolering.
För mig gäller: 5cm under och 7cm på toppen, lyckligtvis har jag ett isolerat tak som får fungera som ackisolering
 
Tror jag väljer 20cm i toppen det är ju inte så länge tanken är varm i botten.
 
Det tror jag är förståndigt. Jag har 150 höga tankar och 190 högt i taket. Jag har 10 under och 30 över.
 
hur blir det med fuktspärren i väggen(plast), den bör väl om jag minns sitta max 33% in i väggen/taket mätt från innerväggen för att undvika kondensering inne i isoleringen?
därför gör jag en luftspalt mellan ackisoleringen och taket/väggen
 
Palte skrev:
Tror jag väljer 20cm i toppen det är ju inte så länge tanken är varm i botten.
Nån slags isolering mot betongen (gissar att tanken står på betong) bör du ha. Jag brukar använda minst 45 mm regelverk med mineralull. Men tex 20 mm virke är mycket bättre än att ställa tanken direkt mot betongen som ger direkt värmeledning.
 
pellefant skrev:
hur blir det med fuktspärren i väggen(plast), den bör väl om jag minns sitta max 33% in i väggen/taket mätt från innerväggen för att undvika kondensering inne i isoleringen?
därför gör jag en luftspalt mellan ackisoleringen och taket/väggen
Pga den förhöjda temperaturen som blir även i väggen (och därmed sänkt relativ luftfuktighet) är det inget problem, men med en luftspalt får du mer värme kvar inne vilket ju kan vara en fördel.
 
Matss skrev:
Nån slags isolering mot betongen (gissar att tanken står på betong) bör du ha. Jag brukar använda minst 45 mm regelverk med mineralull. Men tex 20 mm virke är mycket bättre än att ställa tanken direkt mot betongen som ger direkt värmeledning.
Hade lite högre golv längst in i hörnet så det blir 2cm under nästan hela tanken. Högre gick inte för några radiator rör som jag inte vill flytta på.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.