Hej!

Via en släktings ändrade familjeförhållanden så har jag genom en snabb bytesaffär köpt en ny vedpanna med ackumulatortank och expansionskärl otroligt förmånligt. Vedpannan är en Orlan 40kw. Ackumulatortanken är cylinderformad och på 3 m3, med fyra kopparslingor på vardera 15m placerade i hela tankens höjd. Förutom tre st uttag för termometrar, ett för expansion i toppen så finns det sju st 2” uttag för anslutningar (ett i mitten, tre st närmast toppen i höjdled och tre st närmast botten i höjdled).

Med hjälp av en lödkunnig bekant så tänkte jag försöka koppla in anläggningen själv i ett nytt pannrum som är i anslutning till huset. Den gamla olje/vedpannan är i drift tills jag är klar med den nya pannan.

Via en 5m lång kulvert så tänkte jag koppla in mig på den befintliga radiatorkretsen i det gamla pannrummet. Förutom radiatorerna så har jag också ca 75m2 golvvärme som skall kopplas mot den nya anläggningen (golvvärmeslangarna är dragna till det nya pannrummet).

Jag har kollat i gamla trådar och har därmed en ganska klar bild hur jag skall dra ledningarna mellan pannan och acktank men jag skulle ändå vara otroligt tacksam om någon av er kunde beskriva hur ni skulle koppla med mina förutsättningar, speciellt varmvattnet och styrningen av golvvärmen. Kan man köra golvvärmen på en av kopparslingorna? För varmvattnet räcker det väl med två slingor, botten- och toppenslingan. Den fjärde slingan kan man kanske ha till ev solvärme i framtiden? Eller är det bäst att ha en egen shunt till golvvärmen?

Kompisen som hjälper mig kan snyggt och säkert dra kopparledningar från A till B men jag misstänker att han inte tänker på de lösningar som beskrivs här på forumet!

Tacksam för tips och idéer, enklare ritningar skulle vara super!

Mvh

Oskar
 
Solen tycker jag du ska koppla in i bottnen i första hand. Ett alternativ där kan vara att ha en styrning, som laddar solvärme i näst översta slingan när det är kallt i tanktoppen, men som sen byter till understa när tanktoppen är varm.

Varmvattnet tar du då ut på näst nedersta och översta slingan. Golvvärmen plockas som all övrig värme, men då med en egen shunt, så att den kan få den framledningstemperatur som passar där.
 
Hej! Tack för svaret!

Solvärmen är inget jag tänker installera nu i början. Möjligen blir det ett framtida projekt nu när tanken ändå var utrustad med fyra slingor.

Är det inte bättre att ändå förvärma varmvattnet i bottenslingan? Vattnet är ju rejält kallt innan det bereds? Med två seriekopplade blandningsventiler mellan nedersta och översta slingan så spetsar man vid behov varmvattnet från den översta slingan? De två mittersta slingorna använder man eventuellt till solvärme i framtiden?


Beträffande uttaget av värmen till golvvärmen så sätter jag alltså ett T-stycke på näst översta 2"-anslutningen på acktanken. En shunt till golvvärmen och en shunt till kulvertledningen som matar radiatorerna.

Kom gärna med fler synpunkter!
 
Åskar skrev:
Är det inte bättre att ändå förvärma varmvattnet i bottenslingan? Vattnet är ju rejält kallt innan det bereds? Med två seriekopplade blandningsventiler mellan nedersta och översta slingan så spetsar man vid behov varmvattnet från den översta slingan? De två mittersta slingorna använder man eventuellt till solvärme i framtiden?
Eftersom att kallt sjunker o varmt stiger så ska vv kopplas på näst nedersta o översta slingan som apersson850 skriver..

Att köra med dubbla blandningsventiler är bra, Då får du ut mer ur tanken genom kallare botten..

Då det sitter grova anslutningar på tanken kan du ju köra med grova ledningar mellan panna/laddomat/acktank, Du får då bra självcirkulation vid ev strömavbrott samt ett lågt flöde så du får bra skiktning..
Även radiator returen får lägre flöde med grov ledning..

Är det ett tryck.kärl du ska ha så anslut det i botten på tanken så får du mindre förluster, Toppanslutningen använder du för uttag av värme beroende på om du prioriterar vv/värme.. Även en luftning till toppanslutningen..
 
Varför är det sämre att först förvärma w genom den nedersta slingan? Är det inte bäst att ha det kallaste i botten av acktanken? Blir inte skiktningen "oroligare" om jag först går genom näst nedersta slingan? Alla anläggningar jag sett har haft förvärmningsslingan i botten av acktanken.

Jag skall har ett öppet expansionskärl. Visst kan man även då ansluta långt ner från acktanken till botten av expansionskärlet, för att minska värmeförluster. Avluftningen från toppen av acktanken tänkte jag dra till blåsröret strax ovanför expansionskärlet.
 
Åskar skrev:
Varför är det sämre att först förvärma w genom den nedersta slingan? Är det inte bäst att ha det kallaste i botten av acktanken? Blir inte skiktningen "oroligare" om jag först går genom näst nedersta slingan? Alla anläggningar jag sett har haft förvärmningsslingan i botten av acktanken.

Jag skall har ett öppet expansionskärl. Visst kan man även då ansluta långt ner från acktanken till botten av expansionskärlet, för att minska värmeförluster. Avluftningen från toppen av acktanken tänkte jag dra till blåsröret strax ovanför expansionskärlet.
Jag hade använt den nedersta slingan som förvärmingsslinga. Det mycket kalla vattnet från brunnen vill jag ha in längst ner i tanken.
Jag skall ha öppet expansionskärl och jag skall ansluta det till botten av ack.tanken. Då måste man också ha ett blåsrör kopplat till acktankens topp.
 
Åskar skrev:
Hej! Tack för svaret!

Solvärmen är inget jag tänker installera nu i början. Möjligen blir det ett framtida projekt nu när tanken ändå var utrustad med fyra slingor.

Är det inte bättre att ändå förvärma varmvattnet i bottenslingan? Vattnet är ju rejält kallt innan det bereds? Med två seriekopplade blandningsventiler mellan nedersta och översta slingan så spetsar man vid behov varmvattnet från den översta slingan? De två mittersta slingorna använder man eventuellt till solvärme i framtiden?


Beträffande uttaget av värmen till golvvärmen så sätter jag alltså ett T-stycke på näst översta 2"-anslutningen på acktanken. En shunt till golvvärmen och en shunt till kulvertledningen som matar radiatorerna.

Kom gärna med fler synpunkter!

Är du inte säker på solen (spar inte många m3 ved) så använd alla fyra slingorna till tappvatten, om du inte har väldigt dåligt tappvattentryck. Det ger bästa skiktning. Självklart dubbla blandningsventiler av god kvalite.

Värmeuttag gör du på övre röret mellan tank och panna för att få värme så fort som möjligt om tanken (och huset) kallnat när du kommer hem. Bivalenta shuntar ger bättre skiktning och rekommenderas, kräver då en extra anslutning till mitten av tanken.
 
Tack Matss!

Om man lämnar den näst översta slingan till ev solvärme så använder jag tre slingor till varmvattnet. De två nedersta seriekopplas till en blandningsventil som i sin tur seriekopplas till ännu en blandningsventil från den översta slingan..

Två 4-vägs shuntar, en för golvvärmen och en för radiatorkretsen låter fint. Jag har ju ett 2" uttag även i mitten av tanken.


Jag har gjort en ritning på min ack och panna men jag lyckas inte lägga in den :mad: Jag är inte så bra på datorn. Står bara ogiltig fil.. Nån som vet vad felet är? Har gjort den i Paint.
 
en del rekommenderar att ha solslingan i botten och andra högre upp......
 
Med så pass stor tank tror jag att solslingan skall sitta högt.

Fyrvägs och bivalent shunt är inte samma sak, kan va bra att veta...

Filen kanske är för stor? Det finns sajter där man kan lägga upp filer och sen länka till, kolla hur andra gjort här på forumet.
 
Om du överhuvudtaget ska bry dig om att installera solvärme ska du ta till tillräckligt för att du ska klara dig utan att elda en väsentlig del av året. Halva, eller så. Annars kan du lika gärna stoppa in vedpinnarna då och då, och värma upp tankar som ska tokisoleras.

För att det ska gå bäst med solvärme, ska du kunna värma bara den övre delen av tanken när det är dåligt med solsken. Då får du en ganska liten volym att värma, vilket gör att den blir hyfsat varm hyfsat fort. Eftersom varmt vatten stiger måste varmvattenslingan sitta ovanför. Detta ger per automatik att den översta slingan ska vara till varmvatten, den strax under till solvärme.

Eftersom du dimensionerat solen till att klara sig bra även när det inte är idealiskt väder, kommer du att få hett som i h-e när det verkligen är idealiskt väder. Då måste du kunna värma längst ner i bottnen på tanken, annars kan du inte utnyttja tankvolymen, utan måste dumpa värme eller låta det koka alldeles för ofta. Därför måste alternativsolvärmen gå in i den nedersta slingan, då varmt vatten vägrar sjunka. Det är dessutom där du har det kallaste vattnet att jobba mot, när du har (för) mycket effekt att ta hand om.

Detta ger sedan att den enda slinga som blir över är den näst nedersta, som ska användas för förvärmning av varmvattnet.

Solvärmen ska styras in så att så länge du inte överstiger exempelvis 70°C i toppen, laddar du i övre slingan. När du går över den temperaturen laddar du nertill, tills du kommer under 60°C i toppen. De exakta temperaturerna kan du välja efter behag, men där har du principen. Detta fixar då även automatiskt att du kan ha nytta av solen, om den behagar skina, även under vedsäsongen.

Det går naturligtvis att göra på andra sätt, om du vill ha en sämre funktion. Det är upp till dig själv.
Exempelvis är förvärmning längst ner förkastligt, om man inte kör genom mer än två slingor. Installerar man en i bottnen och en i toppen har man inte alls förstått hur en ackumulatortank fungerar. Den viktigaste delen av tanken, när det behöver eldas, är toppen. Det är där man vill ha hett vatten att ta av så länge det går. Bottnen matar man med radiatorreturen, som ska vara sval. Visst värmer man kallvattnet lite där, men inte alls tillräckligt för att det ska vara "snällt" mot det heta toppskiktet.
Det bästa är en lång slinga, som går hela vägen från bottnen och upp, men den är inte rolig att betala, skulle jag tro...
 
apersson850,

Tack för ditt sakliga och informativa inlägg. Hur har du gjort om du fått välja? Har du kört alla fyra slingor till tappvattnet och struntat helt i solvärmen eller satsat på solvärme till nedersta och näst översta slingan?

Om man skulle gå på det sista, ungefär hur många solpaneler behövs det?
 
Om man planerar att vila hårt på vedbenet tror jag det inte lönar sig med solvärme. Jag gjorde ju min anläggning förra året och jag hade liknande tankar med ved+sol+till och med pellets. Jag valde till slut bort soldelen och det är jag glad för idag. Under "solperioden" eldar jag drygt en gång i veckan med den ackumulatortankkonfiguration jag har (3,5 m3) så det är inte direkt någon arbetsbelastning. Så Bra panna + stora tankar + ved = jättesvårt att räkna hem solpaneler vare sig ekonomiskt eller utifrån arbetsinsats. För min del hade jag gärna också avstått från pelletsdelen av investeringen, men eftersom jag inte var säker på i vilken utsträckning familjen skulle fixa att elda med ved så fick jag ta den försäkringen. Med solpaneler får man ju en råddigare installation också. Dessutom har jag den iofs helt subjektiva uppfattningen att det är en del pyssel med att få solvärme att funka prickfritt. Svärfar har i alla fall haft alla möjliga problem med kokningar och sånt.
 
Om jag löder på ca 40 cm 22mm koppar från varje slingända så att jag kommer utanför isoleringen, så kan man ju enkelt ändra och dona i framtiden. Som jag sagt så blir det ingen solvärme i dagsläget, möjligen om några år.

Jag har en egen vattenbrunn där vattentrycket ut från hydrofortanken nu är ca 3 bar. Räcker det för att kunna köra tappvattnet genom fyra 15m slingor? Annars så kan man säkert skrämma upp trycket något bar till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.