Ved, Pellets, Flis
bryggtomten: [citat] Japp, vi tog en klinkersbit vi hade över och lyckades få dit. Kapade till två extra klinkers dessutom ifall de också skulle spricka, så nu har vi ett nödlager. :D:D Så värsta paniken har lagt sig men nu ska vi ut och fixa glas
Botolf: Det är väl enklare att ringa sotaren, han tar inte många hundralappar för att fixa stoppet..
Fotografen: Kul att det löste sig, en klassisk "Gör om, Gör rätt!".
2an: pellets ligger på 6-8& fukt men du behöver nog inte vara orolig för det är många utomhussilos som inte är isolerade, En kompis har en fd plåt silo som räcker 1,5 år men inga problem med ev kondens o i ett veckoförråd omsätts ju pelletsen hela tiden.. Kanske bör tömma det över sommaren då det inte används..
HJFF1969: Skulle vara intressant att höra åsikter ang denna panna, hanterbarhet, upplevd effektivitet mm
Patrik79: [citat] helt enkelt låter du den gammla sitta kvar när du byter till ett som du har i pannrummet,.
Karl Fredrik Hansen: Hei. Tror nok problemet har vært luft eller at termostaten var trasig. Jeg skrudde litt på lokket til termostaten og luftet pumpen. Da hørte jeg tydelig luftbobler som steg opp. Etter dette har den fungert mye bedre. Tusen takk for all hjelp på dette forum. Karl Fredrik
PST: [citat] Ned i en slasktratt tex, annars är ju det vanliga att det sätts ned mot golvet , helst nära brunnen, och ev vatten får rinna längs golvet..Säkerhetsventilen skall ju inte öppna vid normal drift om allt är rätt byggt och skött.
Bosse_A: [citat] Kan det vara de här? http://www.byggahus.se/forum/798127-post44.html Detta är hämtat ur denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/111294-den-optimala-foerbraenningen-2.html Länkarna fungerar visst bäst i den senare länken. //Bosse
giantvalley: Vet inte hur baxipannan är konstruerad, men det finns många vedpannor med sugande fläkt som fungerar alldeles utmärkt med pelletsbrännare... för att nämna nån jag känner till så effecta lambda 35 samt 60. baxi bonus 30 m.fl. Satsa på en pelletsanläggning med så lite jobb som möjligt tycker jag, här är iallafall en med automatisk rengöring av både brännare och konvektionsdel...
Avemo: Alternativ 3 tycker jag låter snyggast och bäst. Skorstenar går med fördel lodrätt. Jag har sett exempel på skorstenar som gått diagonalt så att den inte gått ut genom taket rakt ovanför eldstaden, men att dra den horisontellt tror jag inte är lämpligt. Hur sotar man den om den har ett liggande parti? Den kan även dras på utsidan av huset, men det ser lätt lite underligt ut. Erik
_ap_: [citat] Det är varken fel eller rätt att hela radiatorn är varm, det har ju att göra med hur systemet är dimensionerat. En "liten" radiator i ett stort rum kan aldrig vara kall nertil då avger den ju ingen effekt, eller förmodligen för lite för att täcka rummets behov. Nu går snacket ofta om att "strypa" så mycke som möjligt för att få låg retur temp, enda gången man kan göra
Bosse_A: [citat] Jag fattade som att Baxin var den dyrare och min granne har just installerat en Baxi och han är supernöjd. //Bosse
johanpelle: Ecotec har väl lagt ned produkter och lämnat kunderna i sticket utan support och reservdelar. Rykten om konkurs har också varit vanliga. Biocomfort och Scotte systemen har sålts till stort antal i danmark och vidareutveckling pågår för fullt, alltså ingen död produkt. Läs vidare i 4 danska pilleforum. http://www.fyrrum.dk/ http://www.stokerforum.dk/
2an: DT 30 är 30° över rumstempen vid dut o DT 50 är så ledes 50° över rumstempen vilket betyder att det krävs 50 resp 70° framledningstemp kallaste dagen.. Golvvärme har typ DT 15
2an: Det är väl bara du kontaktar dom LOGSTOR Sverige AB Aquawarm Box 85, 730 50 Skultuna Tfn 021-19 87 60 Fax 021-19 87 61
2an: Då lär förbrukningen öka med hela huset varmt ;) 5-6%/grad sparar man så det skulle nog gå närmare 9 ton med en modern pelletspanna o hela huset varmt el om man så vill närmare 40 m3 staplad ved.. Ja rökgastempen är viktig att den är låg, Lägsta möjliga bara det inte blir kondens uppe i skorstenstoppen där tempen bör vara 60° o stektermometer går fint att använda om den bara
Botolf: Hej. Jag har en Vedanläggning med en Arimax 35 och tre st acctankar med en sammanlagd volym på 1500 liter, slutna expantionskärl 3st. Systemet har alltid funkat och jag har haft ett maxtryck på ca 1bar. Numera kommer jag ständigt upp i 2bar de två minsta tankarna funkar utan problemmen den största tanken (750L) värms upp men tömmer inte.. Jag har luftat och luftat med varmt system.. Men
Tompa74: Dessutom är det ju inte fel att lägga dubbla lager och förskjuta skarvarna. Ta hellre två tunna lager än ett tjockt så kan man ju göra så.
2an: Ju mer du ökar draget desto högre rökgastemp blir det, Tycker de låter hyfsat med 240° men du skulle ju kunna testa med lägre än 20 pa oxå..
Patrik79: Hej ja tror att det kommer funka klockrent... sommartid kan du ju ev ha dörrarna öppen för har väl veden torkat så är den ju torr... sen kan du ju lägga eu-pall i botten som du staplar veden på så får du bra med luft under,.. sen tror ja att det räcker med typ 4 st 200 mm ventiler och ev fläkt på vintern.. men det ja tror kan bli är kondens..
-MH-: [citat] Hmm, det där rådet fick jag också, nedskrivet på en liten lapp lämnad bredvid därför avsedd vattenkanna att fylla på med. Jag har kollat nivån, och det har inte behövts någon påfyllning efter 1,5 år i alla fall. Undrar vad alla råd kommer ifrån? :)
Pompe1997: Jag vet vad det kostar hos en försäljare men nu e det så att jag har 10m 130mm cortenrör liggande och vill veta om det går att sätta upp utan att isolera röret. Draget i skorstenen blir nog inte svårt att få till? Det e mer om det finns regler för hur det får va.
Matss: [citat] Laddomat och liknande laddpaket är simpla konstruktioner. Som du själv märkt minskar tempen som tanken laddas med om pumpvarvtalet ökas och därmed ökar flödet till tanken. Detta eftersom effekten är konstant eller snarare något ökad pga bättre kylning av rökgaserna. Men framförallt ökar flödet genom pannan och därmed minskar tempskillnaden mellan in och utlopp på pannan.
GustavW: Bygg ett trycklöst system och kör med en gammal oljetank, de brukar vara stora och billiga...
PST: Bottenanslutet kärl: Vitsen med detta är ju att minska värmespill via kärlet, men har man ett isolerat exp-kärl i ett ouppvärmt utrymme ökar man ju risken för frysning om man gör så, dessutom bör man ju ha ytterligare ett rör för avluftningen från tank/panntopp till expkärlet (Dubbla rördragningar = dyrare). Jag ser det som överkurs, isolera kärlet lite mer istället...