P
PST: En stor tank är aldrig fel... Det är mängden energi man vill lagra som styr tankens storlek... Om installationen är rätt gjord map skiktning etc kan man ladda en "för stor tank" till hälften. Kör man en 20kW 100l-vedmagasin panna med två ilägg, utan att dra någon energi till huset, så räcker inte 1800l. Sen kanske man inte gör det, så visst klarar man sig på 1800 liter då, men om
4 svar · 2,6k läst
P
pr95: Behöver diametern på hålet in till skorsten vara samma storlek/area som skorsten? När jag monterade min dragbegänsare gjordes hålet ca60mm skorstenen är150mm fungerar utmärkt ställd på ca25pa reglerar lungt utan att"fladdra" Mindre ingånshål fungerar som dämpare dragb=kw012 skorsten =leca 6m -150 id
21 svar · 9,2k läst
Taxen
Taxen: Här kan du se en massa bilder. http://web.telia.com/~u52025626/mittpannrum/a6.htm
1 svar · 1,2k läst
T
TobbeLenn: En till, tyvärr med saftigt pris. http://www.varmekramarn.se/ Finns omnämnd i någon liknande tråd på forumet
7 svar · 2,3k läst
Bosse_A
Bosse_A: [citat] När jag låt göra om en tank på 5 m3 till ackumulatortank, så satte jag ett skvallerrör uppe på tanken så att tanken i sig själv innehåller expansionsutrymmet. Har man sedan en skvätt olja i vattnet så flyter detta högst upp så att inte tanken rostar där. //Bosse
2 svar · 1,2k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Den här är oxå fin http://www.youtube.com/watch?v=3BQNIMSJ8Ds&feature=related
2 svar · 1,5k läst
M
macgris: hej Verkar nog som du skulle kolla vart värmen tar vägen nånstans! spelar ingen roll hur stort system du har om du ändå bara värmer kråkorna ;) Vilken typ av fönster har du? Kolla isolering osv...
1 svar · 802 läst
Bosse_A
Bosse_A: [citat] Tittar man på deras uppbyggnad verkar det som de har omvänd förbränning. //Bosse
19 svar · 7,0k läst
giantvalley
giantvalley: [citat] Ring till af-energiteknik i sundsvall och prata med dave martin, det är han som importerar pannorna från ,tjeckien eller vart dom nu kommer ifrån... Hemsidan är dåligt uppdaterad men jag har för mig att alla effekter skall finnas i e utförande. 40kW finns då iallafall detta är jag säker på för en sån har jag sett i verkligheten. Och glöm dåligt drag och tryckande fläkt om
33 svar · 5,7k läst
P
PST: Är det så gammalt som 50-tal kan det vara risk att det finns murbruk mellan röret och teglet, och då blir det nog VÄLDIGT besvärligt... Sedan 70 talet har man väl använt vermiculite eller liknande mellan rör och tegel, sådana rör bör vara rätt enkla att få ut...men det kan ju vara sönderrostat också..besvärligt också det... Du får helt enkelt knacka dig in i skorstenen och
4 svar · 1,2k läst
P
PST: [citat] Panna med omvänd förbränning är det nog jag menade....
34 svar · 26,0k läst
P
PST: Har man en frityrkokare hemma, så får man ju alltid en massa gammal olja över, ganska mijövänligt att använda det som tretex-dipp !
37 svar · 10,4k läst
S
snigeln: en bild kan man ju lära sej av, lägg gärna upp den
4 svar · 1,4k läst
apersson850
apersson850: Det finns en "officiell" turbulator som man kan lägga där, om man vill. Under keramiken, alltså.
7 svar · 2,0k läst
A
anjn: ja, jag tycker också att 175mm är en rätt rejäl pipa, det som gör det hela lite speciellt är att kaminen har kattalytisk förbränning, man laddar den full med ved och reglerar uteffekten med ett vred dvs. man pyreldar i själva eldstaden, men kattalysatorn förbränner rökgaserna. vittsen är att man ska kunna ladda kaminen och sedan ska den ge en jämn värme under lång tid. nuvarande
3 svar · 4,4k läst
M
mekrossla: Då provar jag med en pump på min, den räcker ju till nu, När den bara pumpar ibland. Fst det är ju en kombipanna som är trimmad med en fläkt!!
11 svar · 2,7k läst
J
Jonas_81: Jag bor i Finland och här så hittade jag en firma som tar in Fesmas tankar till landet (levererar till Sverige också) 970€ 1100L oisolerad http://www.hemeltron.fi/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=72&Itemid=3 Sen så har jag en som kan estniska på jobbet som skall ta kontakt direkt till Fesma så det kan hända att jag köper direkt... kollade på lite andra
3 svar · 1,8k läst
M
mikaelbe: Ja, det har det ju helt rätt i, det är ju inga problem, det är bara att stänga huvudkranen. Det måste ju alltid vara tappvatten som tas in för att kyla. Jag har fått hjärnsläpp :D.
9 svar · 2,6k läst
G
Gabbe1: [citat] Det låter som en överhängande risk för detta, ja.
1 svar · 1,9k läst
Göran.W
Göran.W: Jag har varit med om samma sak och det blev återvinningen för pumpen gav för dåligt tryck. Läste inte bruxen i vanlig ordning och misssade detta. Pressa inte vedklyven mer än 5 sekunder för att hålla tryck på hydraulcylindern att klyva ett extremt hårt eller segt vedträ. Efter denna tidsintervall (5 sekunder) så kommer hydrauloljan under tryck att överhettas och maskinen kan komma
4 svar · 5,9k läst
apersson850
apersson850: Nä, men på sommaren har jag värme från solen, så det räcker och blir över ändå. Lite värmeläckage behöver min källare för att må väl på sommaren också.
47 svar · 5,6k läst
·
P
PST: Tryckande fläkt är antagligen billigare att tillverka och behöver inte rengöras/sotas ..Men det riskerar pysa ut rök både här och där... En annan anledning till att tryckande fläkt är billigare är att den helt enkelt hanterar ett betydligt lägre gasflöde ! En sugande fläkt skall ju dra ut alla förbränningsgaser från veden också. Den tryckande behöver bara skjuta in syre och
4 svar · 1,2k läst
apersson850
apersson850: Drummel! När du gjorde det försvann inlägget jag höll på att skriva! Jag skulle berätta att min bottenkeramik gick sönder för att det redan från början fanns en spricka mitt på ena sidan. Jag begrep inte då att det skulle innebära att den sprack efter drygt tre år, annars hade jag reklamerat den innan jag började elda. Man lär så länge man lever. Det var när jag var i
40 svar · 12,2k läst
_ap_
_ap_: Baxi monteras nuförtiden i Turkiet vad jag vet..
14 svar · 1,8k läst
G
GR_B: Ju mer jag läser om övertrycksfritt system ju klarare blir det.. Blir till och skaffa en oljetank istället för att sve ihop acktankar för dyra pengar.
7 svar · 2,1k läst
S
somelvis: [citat] Vad är dyrt till Janfire Flex-a ? Vad är känt för att gå sönder ? Varför tror du de såldes med 5-års garanti på ALLT ? Hur mycket kostar en brännare som har garanti kvar ? Vad ska han göra när den garantin går ut ? Vilken brännare är känd för att vara stabilare än Flex-a ? .
7 svar · 7,1k läst
M
Maxxum: Hej Vi kan säga att jag en FVp som jag har dockat ved anläggningen till och så länge den fungerar så kommer jag inte att skaffa mera ack volym. Men panna invest. bör ju tänkas till framåt så att det fungerar senare också. Tänkte att när FVP går slut så sätter jag en slav tank där den är nu och kopplar ihop det . Där av en bra ved panna .Vad menar ni med en ren ved panna så här
5 svar · 4,0k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Kom på att det enklaste ju är att sätta stickpropp på brännaren eftersom jag har några Nexa-uttag ligger. Så det fick bli så och det funkar förträffligt.
8 svar · 1,9k läst
F
Forward: [citat] Ok, jag det avgör ju det hela. Då bygger jag in hela kalaset och fyller med gullfiber. Allternativet kan ju vara att installera en värmeförflyttare som skickar ut värmen från pannrummet till övriga rum i källaren. Det borde ju vara en torr och fin luft som är bra för källaren. Då tar man ju iaf reda på värmen.
14 svar · 6,2k läst
·
G
GR_B: Ligger väl idag på 250-300 grader,
6 svar · 5,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.