Hej
ja undrar hur långt ner ni släpper er temp på den översta termometern innan ni börjar elda igen,.

ja brukar låta den gå ner till 40 grader och då när ja eldar igen brukar pannvattnet va kring 30-35 ca,.
min fråga är det farligt att låta pannvattnet sjunka så lågt ??

Det är väl normalt att efter avslutad eldning så svalnar pannan o laddomaten stänger cirkulationen igenom pannan.Brukar ha lite olika temp högst upp när ja börjar elda,huvudsaken man tänder pannan innan kåken börjar tappa innetemp tycker jag .:)

Majgårdarna
Runt 35-40 grader.Men det är inget jag följer slaviskt.
Man eldar ju när man har tid

precis men enligt vad man läser om laddomat 21 som man har kan man låta den gå ner till 30 grader hela vägen ner på tanken,.. men då kan det ju inte va så farligt att pannvattnet är runt 30 när man börjar elda,, tänkte beträffande korrision o rost,..

Skulle det rosta mer för att det blir kallare?

Det har jag svårt att tro.

/ATW

Patrik79 skrev:
precis men enligt vad man läser om laddomat 21 som man har kan man låta den gå ner till 30 grader hela vägen ner på tanken,.. men då kan det ju inte va så farligt att pannvattnet är runt 30 när man börjar elda,, tänkte beträffande korrision o rost,..
Spelar ingen roll om du har 70 kvar i acktanken pannan svalnar efter avslutad eldning när laddomaten stänger mellan acken o panna.:)

Redigerat:
Tack för svaret,, hade en diskusion med en arb kamrat om just det där,..

Det är inte problem att pannvattnet gått ner till 20°C eller nåt när du börjar elda igen. Problemet uppstår om du hela tiden släpper in nytt vatten med den temperaturen i pannan, när du har full fyr och flamma. Det är då långvarig kondens och därmed rost kan uppstå.

ok men normalfallet ska man ju inte behöva fylla på systemet..

Patrik79 skrev:
Laddomaten reglerar panntempen när du eldar,först när du tänt så cirkulerar vattnet bara i pannan.tills du får upp samma temp som du har patron i laddomaten ex 78g.Då öppnar den o kastar över het vatten till acktanken,för att panna inte ska koka så tar laddomaten o spär på med kallt vatten från acktanken.:)

Patrik79 skrev:
Får du fylla på vatten i systemet?Eller hur menar du?:)

Jag menade inte att fylla själva systemet, utan det kallare vatten som Laddomaten (motsvarande) ersätter det varma vattnet med, när pannan eldas. Det cirkulerar runt, men det är ingen påfyllning i systemet.

ok ja missuppfattade ;) nej ja behöver inte fylla nått,.. va bara fundersam om det va skadligt för pannan att vattnet blir så kallt,..

Det är från veden som kondensen kommer, så det spelar ingen roll hur kall pannan är när du inte eldar.
Men har du inte glykolfyllt så bör du inte släppa ner den under noll :)

Patrik79 skrev:
Hej
ja undrar hur långt ner ni släpper er temp på den översta termometern innan ni börjar elda igen,.

ja brukar låta den gå ner till 40 grader och då när ja eldar igen brukar pannvattnet va kring 30-35 ca,.
min fråga är det farligt att låta pannvattnet sjunka så lågt ??
beror på,jag jobbar skift och eldar lite efter jag jobbar,nej det är inte farligt om tempen går ner 30-40 grader brukar jag ha med,dumt att vänta tills det är helt tomt om du inte vill att tempen i huset ska sjunka

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.