Hej!

Jag vet att det har varit tidigare trådar om isoleringen men jag har inte förstått riktigt ändå :rolleyes:
tankar_2_500.jpg
Mina acctankar har sådant "fodral" utanpå sig. Om man vill isolera detta måste jag då ta bort "fodralet" eller kan jag isolera utanpå detta?

MVH
Forward

Visst kan du isolera utanpå isoleringen. Se bara till att mätarna och ev. ventiler är synliga/nåbara utanför isoleringen. ;)

Och som brukar sägas i dessa sammanhang: lägg hellre mer isolering ovanpå tanken än runt om. Om du nu måste välja...

Ok, är det någon speciellt isolering man bör använda för detta?
Några tips?

MVH
Forward

Det går med i princip vad som helst bara det blir tätt. Själv isolerade jag en tank med lösull. Byggde en stomme runt tanken med 45 x 45 reglar som sedan kläddes med masonite.

Jag har idag ca 40 grader i pannrummet när jag eldar och tankarna börjar närma sig topptemp. Är det ett tecken på att man bör isolera ännu mera?
För ju högre temp man får i pannrumme desto sämre isolerarade är väl tankarna?

Glöm inte anslutningsledningarna där har många missat lite. Helst ska man ha en krök neråt inne i isoleringen, annars kan varmvattnet självcirkulera i ledningen.

40 grader tycker jag låter varmt o skönt ;) Seriöst så om du har källare så kommer detta enbart huset tillgodo och källaren behöver också värme för att må bra.

Har du ingen "inluft" till pannrummet? Min upplevelse är att detta kyler av luften i pannrummet väldigt bra.

Dock tror jag att du borde isolera både rör och tank för att distribuera värmen dit det är avsett men tänk på det jag sa om källaren ovan. Sjunker tempen snabbt i pannrummet efter avslutad eldning är ju inte tanken "skurken" iaf.

OJ 40 grader - det låter väl lite väl mycket. Du kanske skulle kunna förlänga eldningsintervallen om du isolerade lite mer. Jag tycker inte att det blev så stor skillnad genom att isolera anslutningsrören, men det gjorde jag iofs under sommaren och detta är första riktiga vintern. Jag har bara några plusgrader i pannrummet, men det beror ju på vad man vill använda det till. Ska man hänga tvätt eller torka svamp är ju 40 grader kanon.

Måste man inte ha minst 15x15 inluft till pannrummet? Så stod det i min beskrivning iallafall. Jag har mitt intag i ytterdörren, sen har jag en innerdörr som bara är öppen under eldning. Dock är pannrummet inte isolerat.

Alla rör är isolerade.
Jag har "inluft" som pumpar in kall luft, så den kyler nog luften ganska bra.
Nja tempen ligger konstant på 30-40 grader i pannrummet tills att tempen i tanken sjunkit till 40 grader längst upp, först då börjar det bli kallare i pannrummet. Bilden ovan är från Trebemas.
Räcker det med cellplast? Tycker det blir lättare att isolera med cellplast då jag har en hel del rör som går hit o dit :)

Bifogar en bild så ner ser hur det ser ut idag.

• pannrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det ska gå bra med cellpast, det är viktigt att lägga dem omlott. Själv isolerade jag med gullfiber (skivor) och byggde in hela klabbet med osb och gips. Jag har luckor för de ventiler jag behöver komma åt och sen har jag termometrar med spiralsladd som sitter i en ställning fastskruvad utanpå. Håller värmen mycket bra. ca 1-10 grader i pannrummet.

Är det ok att bygga in allting, dvs laddomat, shunt etc etc? Givetvis skulle jag också göra som Lars K att bygga luckor för t ex shunt mm.
Om man tittar på min bild ovan och tänker sig att bygga in allting, dvs även rören som går till och från tankarna. Är detta att rekomendera? Eller finns det någon risk för att det tar skada?

Cellplast tål inte den höga tempen tyvärr. Så direkt mot tanken är det icke bra däremot längre ut mot yttervärlden kan det gå.

Viktigast är ju tanken, rören kan man isolera allt eftersom. De viktigaste är ju de två som går från pannan till laddomaten och från toppen av tanken till pannan.

v-g skrev:
Cellplast tål inte den höga tempen tyvärr. Så direkt mot tanken är det icke bra däremot längre ut mot yttervärlden kan det gå.

Viktigast är ju tanken, rören kan man isolera allt eftersom. De viktigaste är ju de två som går från pannan till laddomaten och från toppen av tanken till pannan.
Men då borde cellplast fungera eftersom jag kommer lägga det på aluminiumkåpan som sitter utanpå tankarna? Men kanske bäst att bygga in allting och fylla med lösull...

Varför cellplast?? Isolerar sämre än gullfiber och brinner mycket bättre...

Matss skrev:
Varför cellplast?? Isolerar sämre än gullfiber och brinner mycket bättre...
Ok, jag det avgör ju det hela. Då bygger jag in hela kalaset och fyller med gullfiber.
Allternativet kan ju vara att installera en värmeförflyttare som skickar ut värmen från pannrummet till övriga rum i källaren. Det borde ju vara en torr och fin luft som är bra för källaren. Då tar man ju iaf reda på värmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.