1 513 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Tar tid att fylla tankarna?
Hej hej!
Jag undrar om det är normalt med att behöva ha två fulla ilägg i en calmarpanna v33 till tankar på 1700L? I driftläge så ligger min pannvattentempen på 80 grader precis.
Jag tycker jag hör och läser lite här och där att folk bara stoppar i ett fullt ilägg och sedan fyller den tankar på ca 2000L. Därav blir jag lite fundersam.
Öppnar jag luckan efter ca 1 timme så brinner dom översta pinnarna (eller småbrinner iaf), då undrar man om jag har övertändning?
Jag har 240-250g rökgastemp, vit rök. Riktig torr ved, 12-15 % när jag mätte igår.
Primären på 3
Sekundären på 2
Efter ca 2 timmar har jag bara glöd kvar efter ett fullt ilägg.
Är detta en normal vedförbrukning för att fylla mina tankar?
MVH
Forward
Jag undrar om det är normalt med att behöva ha två fulla ilägg i en calmarpanna v33 till tankar på 1700L? I driftläge så ligger min pannvattentempen på 80 grader precis.
Jag tycker jag hör och läser lite här och där att folk bara stoppar i ett fullt ilägg och sedan fyller den tankar på ca 2000L. Därav blir jag lite fundersam.
Öppnar jag luckan efter ca 1 timme så brinner dom översta pinnarna (eller småbrinner iaf), då undrar man om jag har övertändning?
Jag har 240-250g rökgastemp, vit rök. Riktig torr ved, 12-15 % när jag mätte igår.
Primären på 3
Sekundären på 2
Efter ca 2 timmar har jag bara glöd kvar efter ett fullt ilägg.
Är detta en normal vedförbrukning för att fylla mina tankar?
MVH
Forward
Redigerat:
Med så hög rökgastemperatur sjunker verkningsgraden. Sänk rökgastemperaturen genom att minska varvtalet på fläkten och/eller stryp mera på sekundär och primär. Kontrollera att du fortfarande har blålåga. Jag förutsätter attg du har välsotade tuber.Forward skrev:
//Bosse
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ringde Trebema nu och frågade lite om detta. Måste först säga att jag blev imponerad av att få sådan fin service av dom, kunniga och förmågan att förklara på ett bra sätt.
Han berättade att dom fått många samtal nu när det har varit en kall vinter, många frågor om att det går åt så mycket ved mm
Men han tyckte att det var en normal åtgång för mig för mina tankar. Han menade att huset drar ju också en del effekt nu när det ligger (för min del) på -10.
Då jag hade 12-15 % på veden med en rökgastemp på 250 grader så tyckte han att mina inställningar på primären och sekundären var rätt inställda.
Han menade att för att kunna göra en koll på hur mycket ilägg som det går åt för att fylla tankarna så måste man stänga av shunten. Med en avstängd shunt så går det ungefär 1,5 ilägg för att fylla tankarna till 90 grader enligt honom. Så han tyckte att jag hade en normal förbrukning för att fylla tankarna.
Han tyckte att man skulle trycka till varje vedpinne man stoppar istället för att bara lägga den på plats och lägga några rejäla tungviktare längst upp för att veden att bli nedpressad.
Det här kanske är självklart för många här, men jag visste iaf inte om det.
Han berättade att dom fått många samtal nu när det har varit en kall vinter, många frågor om att det går åt så mycket ved mm
Men han tyckte att det var en normal åtgång för mig för mina tankar. Han menade att huset drar ju också en del effekt nu när det ligger (för min del) på -10.
Då jag hade 12-15 % på veden med en rökgastemp på 250 grader så tyckte han att mina inställningar på primären och sekundären var rätt inställda.
Han menade att för att kunna göra en koll på hur mycket ilägg som det går åt för att fylla tankarna så måste man stänga av shunten. Med en avstängd shunt så går det ungefär 1,5 ilägg för att fylla tankarna till 90 grader enligt honom. Så han tyckte att jag hade en normal förbrukning för att fylla tankarna.
Han tyckte att man skulle trycka till varje vedpinne man stoppar istället för att bara lägga den på plats och lägga några rejäla tungviktare längst upp för att veden att bli nedpressad.
Det här kanske är självklart för många här, men jag visste iaf inte om det.
En kompis som har en v33 tar det ca 3,5 timme att förbränna ett fullt ilägg, Men han hade frånbörja inte tillgång till bra ved utan körde med gammalt byggvirke o plankor som va för torra o då blev det övertändning o högre rökgastemp men när bra ved med fukthalt på ca 20% så funkar det fint
Finns en excellfil här på forumet som en publicerade. fyller du i dina värden där så ser du att det går åt närmare 2 ifyllningar för att fylla upp. En fyllning med bra ved brinner upp på ca 3 timmar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden