Har ni turbulatorer som sänker rökgashastigheten genom pannan? ...ni som ligger över 230 grader i rökgaser i en Atmos DC40 SE?
Efter en snack med leverantören föra året fick vi 2 st krokiga järnbitar typ en stor veckad gaffel : en att hänga där bak och en att lägga under eldstaden under keramiken. Vår panna är av den gamla 40-modellen utan tuber.
Vet ej hur jag kan bättre beskriva dom gafflar men dom gör att rökgaser virvlas och bromsas något och vips :) - röktemperaturen gick ner från 260 till ca 220 grader :). Glömde att berätta om en så liten men ack så viktig sak som markant förbättrar verkningsgraden.
Prata med era leverantörer eller tillverka själv :)
Kanske inget att rekommendera till din panna apersson850 eftersom du redan har så högt temp i pannvatten och den höjs ännu mer med turbulatorer. Du kanske har dom redan?
gaia

Redigerat av moderator:
apersson850 skrev:
Det har hänt att de råkade elda mot stängda tankar. .
Detta har jag gjort en gång under 30 år, när jag började elda efter sommaren och inte hade Laddomat. Vi det tillfället stängde fläkten av och tilluften stängde. Det blev naturligtvis mycket rökutveckling i Veda 70, men effekten avtog snabbt och inget dramatiskt inträffade.
Jag hoppas att du inte även kopplar bort överhettningsskyddet när du stänger pannans förbindelse till ackumulatortanken;)
//Bosse

Thorsella skrev:
varför har jag 250-270 grader i rökgas temp och 70-75 grader I pannan och 70 grader in i pannan och 80 ut pannan ska ju upp i 80-95 grader!
panntempraturen ska ju upp 20 grader!
Ett tips- öppna en egen tråd med frågor så får du bättre hjälp :)

Så länge vatten är varmare ut än in så är det väl bra - elda på tills det blir varmare :).
Av din beskrivning kan jag misstänka att du eldar med öppet direktspjäll eller att spjället inte är tätt trots att den är stängt? Eller askluckan är inte tätt?
Eller kör din ladomatpump på högsta hastighet? och pumpar vatten runt som tokig så vattnet inte hinner bli varm????
Kolla det sista först :)
lycka till!
gaia

Redigerat av moderator:
apersson850 skrev:
Min Laddomat 21, med 78°C patron och pumpen på läge 3, hinner inte pumpa undan fortare än att pannan ligger strax över 90°C när det brinner bra. Ibland till och med något högre än så. Förmodligen för att det är 12 meter rör fram och tillbaka. Visserligen 35 mm koppar, men ändå.
Jag kör laddomaten på läge 1, har ändå aldrig över 84-85 grader ut till tanken!

gaia skrev:
Har ni turbulatorer som sänker rökgashastigheten genom pannan?
Satt i från början i min!

Turbulatorn baktill fick jag med när jag köpte pannan 2005. Den under keramiken skaffade jag när samma keramik fick ersättas på grund av att originalet sprack.
Så nu har jag båda två.

Nu ska jag gå ner och använda lite av mitt nittigradersvatten till att duscha i, efter att ha varit ute och tränat en runda.

Även om Laddomaten pumpar som en galning ska vattnet bli varmt ändå. Termoventilen låter det ju bara pumpas runt i pannan tills det blivit ordentligt varmt.

Här brinner det ganska bra, men den går alltså upp några grader till när det fräser på som bäst.

Varken SYR-ventil eller säkerhetsventil går att stänga av i min anläggning. Däremot kan jag stänga till expansionen, men då rinner det förstås på golvet bums, om man gör det av misstag.

Redigerat:
gaia skrev:
Aldrig? Nästan omöjligt om rökgaser är en bra bit över 200 grader .... konstigt.
Har du aldrig haft över 90 i topen av tanken? Det får man först på slutet av eldningen. Tanktoppen ligger länge på ca 80 och först på slutet när temp i tankbotten paserat 80 så börjar det stiga mot 90 i tanktoppen. Det känns som om vatten ska genom pannan 2 gånger. Först värms den till ca 80 i hela tanken och sen tar den ca 80 gradiga vatten en runda till genom pannan och temp i tanken börjar stiga mot 90. Då får du se att pannvatten kommer att ligga också över 90.

Det verkar som om du slutar elda när det är ca 80 i hela tanken.
Du kanske tror att tanken laddas direkt med 95 gradig vatten som fortsätter fylla tanken snällt neråt tills det blir 95 i botten men så är det inte ( i alla fall i min värmesystem). Det går i 2 omgångar som jag beskrivit.

Din panna måste kunna ge mer och det kommer den att göra om du ger den mer bränsle. Försök lägga mer ved och elda tills du ser att det stiger mot 90 i toppen av tanken = vatten går genom pannan en gång till och värms ännu mer. Strunta att titta på panntemp och titta på tanktopp i stället. Lägg i små portioner ved på slutet så det inte kokar. Man får testa sej fram :).
Har du aldrig eldat så länge att pannan kokade? Det har jag gjort :). Kylslingan funkade :).
Lycka till!
gaia
Nu menar jag med "kallt" vatten från tanken!!
På andra varvet är det helt annat!

Två gånger behöver jag inte köra genom vattnet för att nå 90°C, som kanske framgått. Häromkvällen var det 94°C när jag gick till sängs, så då hade det nog snurrat genom två gånger. Fast då kom det en skvätt på golvet också.

apersson850 skrev:
Turbulatorn baktill fick jag med när jag köpte pannan 2005. Den under keramiken skaffade jag när samma keramik fick ersättas på grund av att originalet sprack.
Så nu har jag båda två.
vi fick dom inte med pannan och dom har inte ens berättat för oss att dom finns att få så vi har eldat länge för kråkorna ....
Vår orginal underdel sprack också... vi var duma nog att dra ut den vid sotningar och till slut sprack den på mitten. Nu rör vi inte den nya .Det går ändå bra att sota utan att man drar ut klumpen.
Vi köpte den övre keramikdelen också men inte bytt än. Den får ju stryck varenda gång man lägger i så slitage syns men den funkar än.
gaia

w_larsson skrev:
Nu menar jag med "kallt" vatten från tanken!!
På andra varvet är det helt annat!
no ja, då har jag missförstått dej ....
raderar inlägget :)

Drummel! När du gjorde det försvann inlägget jag höll på att skriva!

Jag skulle berätta att min bottenkeramik gick sönder för att det redan från början fanns en spricka mitt på ena sidan. Jag begrep inte då att det skulle innebära att den sprack efter drygt tre år, annars hade jag reklamerat den innan jag började elda.
Man lär så länge man lever.

Det var när jag var i Örkelljunga och köpte den keramikbiten som han frågade om jag hade någon turbulator i botten. Det hade jag ju alltså inte, så jag köpte en sån också då.

Den nya keramiken är utan sprickor, men jag plockar ut den när jag gör rent i pannan. Den andra delen köpte jag inte, för den ser fortfarande rimlig ut, efter fyra års eldande.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.