4 370 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
skorstensdiameter
Hej!
har en fundering angående skorsten/längd/drag. ska byta ut min braskamin och till den nya kaminen rekomenderas en skorstensdiameter på 200mm min nuvarande skorsten har 175mm, skorstenen är ca 4 meter hög, blir det stor skillnad på drag mellen 175 och 200mm eller är det höjden som avgör draget och diametern endast spelar roll pga. mängden rökgaser som ska ut? vill inte byta skorsten i onödan, så det jag är ute efter är om jag kan använda min nuvarande skorsten. lite data på kaminen. 122liter eldstadsvolym. genomsnittlig högsta uteffekt 13.77 kw/h, så lite hjälp med detta vore inte fel.
har en fundering angående skorsten/längd/drag. ska byta ut min braskamin och till den nya kaminen rekomenderas en skorstensdiameter på 200mm min nuvarande skorsten har 175mm, skorstenen är ca 4 meter hög, blir det stor skillnad på drag mellen 175 och 200mm eller är det höjden som avgör draget och diametern endast spelar roll pga. mängden rökgaser som ska ut? vill inte byta skorsten i onödan, så det jag är ute efter är om jag kan använda min nuvarande skorsten. lite data på kaminen. 122liter eldstadsvolym. genomsnittlig högsta uteffekt 13.77 kw/h, så lite hjälp med detta vore inte fel.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Oj, jösses, 200 mm för 13 kW? Vi har 125 mm till en 50 kW panna, och det fungerar hjälpligt.
Egentligen påverkar diametern bara flödet, medan draget bara påverkas av höjden och temperaturskillnaden. Dock bör draget minska (iallafall i mitt huvud) om flödet blir för högt, tycker jag, så det påverkar nog ändå. Dessutom vill man inte ha för högt flöde genom sin eldstad.
Egentligen påverkar diametern bara flödet, medan draget bara påverkas av höjden och temperaturskillnaden. Dock bör draget minska (iallafall i mitt huvud) om flödet blir för högt, tycker jag, så det påverkar nog ändå. Dessutom vill man inte ha för högt flöde genom sin eldstad.
ja, jag tycker också att 175mm är en rätt rejäl pipa, det som gör det hela lite speciellt är att kaminen har kattalytisk förbränning, man laddar den full med ved och reglerar uteffekten med ett vred dvs. man pyreldar i själva eldstaden, men kattalysatorn förbränner rökgaserna. vittsen är att man ska kunna ladda kaminen och sedan ska den ge en jämn värme under lång tid. nuvarande kamin är också på ca 15kw/h men av konventionell modell, och det fungerar utan problem, så jag funderar hurvida sättet som kaminen fungerar på producerar större gasvolym än en vanlig kamin eller är mängden rökgaser helt beroende av kw/h som kaminen ger? verkningsgraden på kaminen är 82% så det är inga mängder som ska ut till kråkorna om ni är med på hur jag resonerar. vad kostar en rökgasfläkt om man ska jämföra det alternativet med att köpa en ny skorsten? och hur fungerar dessa? kan man ställa in önskat drag i skorstenen med en sådan eller blir det som det blir och sedan får man ställa undertrycket med en dragbegränsare? dragbegränsare är inget som jag är så pigg på att ha inne i huset eftersom jag gissar att jag får lite väl bra ventilation i huset med en sådan. någon som kan matten hur man räknar ut vilken skillnad det blir mellan en 175 resp.200mm skorsten för att få en känsla för hur mycket det skulle skilja mellan dessa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden