D
Dap81: Har en albin 720 panna och rostern håller på att ge upp.... Det är keramik roster i den nu men går de att byta till gjutjärns roster? Gjutjärnet är ju mycket billigare.......//danne
0 svar · 1,8k läst
K
kallemannen: Hej alla vedeldare. Undrar om här finns någon som har erfarenheter av värmebaronen, kalmarpannan, eller arimax 35 + ? Tacksam för tips o råd. Mvh Jonte
0 svar · 1,1k läst
G
gaia: flytta radiatorer till närmaste lämplig plats på en vägg. Möjligt att du behöver mindre radiatoryta nu när kallras från fönster är icke aktuell men att återmontera samma radiatorstorlek blir aldrig fel :). Man kan bygga en snygg radiatorskärm om man vill dölja ... gaia
5 svar · 922 läst
L
Lars K: "Har pannan redan slagit av så vänta tills den startar igen innan du vrider mer. Annars kommer du att vrida för långt pga termostatens hysteres." Så man ska alltså vrida när pannan är igång?
12 svar · 6,9k läst
·
E
exerg: Det borde vara betydligt säkrare än att elda i de köpta bioetanolspisarna och har en fördel genom att du kan ha spjället aningen öppet så du slipper lukten,för helt luktfria är de inte. Det finns keramiska vedträn som höjer mysfaktorn.Annars duger det med ett par urkäkade surströmmingsburkar att tömma etanolen i. Vilket kanske även talar för att öppna spjället lite mer.
1 svar · 2,3k läst
knekten
knekten: [citat] Precis.. Därför är det viktigare att man tar till med rejäl ackvolym,när det inte skiljer så mycket på pannorna.:)
19 svar · 3,0k läst
A
anjn: Hej igen! Har nu blivit lite nya förutsättningar för min skorstenslösning, Har hittat en braskamin nu som tål att man låter en ganska tung skorsten vila på den, mailade tillverkaren och fick till svar att 200kg skorsten inte var något problem, så då kommer det hela i lite ny dager, det jag i funderar på nu är att göra en passbit mellan kaminens topp och befintlig skorsten, tänkte ta
9 svar · 3,8k läst
·
M
menygards: Apropå kallemannens fråga om vad jag gjorde åt läckan i Arimaxen: Godset på vänster sida var lövtunt och läckan satt precis rakt neråt, så jag bedömde att det inte ens var lönt att försöka svetsa. Jag lagade i stället först själva läckan med Plastic Padding "Läcktätning" och bockade sedan till en rundad plåt som sträckte sig över hela bredden och som jag skruvade fast
8 svar · 7,5k läst
strumpa
strumpa: [citat] Ta det lite lugnt i början, jag skulle nog vänta lite mer än 3 dagar. Elda väldigt försiktigt ett par gånger innan du börjar använda den för fullt. Om det finns fukt kvar i bruket så kan du "spränga" din nylagda lerkaka och det är bara att göra om igen.
5 svar · 3,4k läst
B
BalooMannen: Hej, Jag har precis fått hem min kasset och snart ska det monteras. Men jag var inte helt med på att rökrören var så dyra. Var hittar man de billigaste rökrören? Tack /Johan
0 svar · 1,6k läst
M
menygards: Roligt att du fick fart på laddningen av tanken! Jag hade ett motsvarande laddkoppel till min gamla panna, som gick i pension häromveckan. "T-röret" på returen från tanken är nog ytterligare en backventil. Verkar något onödig, men kan väl vara en rest från ett tidigare utförande av kopplingen mellan panna och tank.
15 svar · 2,5k läst
P
Per sv: Hej Jag ska mura en murspis. Tänkte först använda lättbetong men vid närmare tanke har jag tänkt tegelsten för att lagra värme. Kamininsatsen är en sparterm. Och nu till frågan. Vet att det finns någon tumregel på hur stora luftintagen ska vara. Baserat på effekten i kaminen. Blir ett nere vid golvet och ett alternativt två vid taket. Förbränningsluften tas utifrån, så det är
0 svar · 972 läst
S
stedevil: Googla på rocketstove Enkel och bra hemmabygge som dessutom minskar arbetsinsatsen för kapning/klyvning (funkar som toppmatad för helved).
13 svar · 25,0k läst
S
stedevil: Till att börja med, Pellets är (betydligt) dyrare än ved (minst +50% räknat på ved köpt hugget & kluvet), men ger något mindre arbete. Så ska du köpa nytt, så börja bestäm dig för vad du ska använda och köp system efter det (en ny vedpanna + system anpassat för ved både kostar mer och är mindre effektiv än en pelletspanna för pellets). Sen rekomenderar jag inte 40mm PUR
1 svar · 3,9k läst
D
DIY:aren: Lite återkoppling: Baxi skickade ny överhettningstermostat på en gång. Ny funkar pannan normalt igen och jag har testat den nya termostaten som denna gång inte var några som helst problem med att återställa. Den gamla var alltså något fel på från start. Konstigt. Det är inget vanligt problem enligt servicekillen på Baxi. De var hur som helst hjälpsamma och dagen efter hade jag min
7 svar · 2,2k läst
S
saabdea: Själv så har jag en ctc v35, min syster har en värmebaronen vedolux cu, av dom två är det lätt val enligt mig, ctc:n. Vet dock inte hur värmebaronens fläktpannor är. Men jag hade velat ha större vedutrymme.
3 svar · 1,9k läst
R
roke: [citat] Bra info tycker jag. Det är viktigt att kunna ladda med maximal temperatur.
10 svar · 1,5k läst
Taxen
Taxen: Har inte du nivåvakter? Kan sid 24,vara något? http://www.mrpellets.se/thermia/Thermia%20beQuem%2015D.pdf
1 svar · 1,2k läst
G
gaia: [citat] Det är nog inte meningen att den högplacerade spjäll skall sluta helt tätt på grund av risk för kolmonoxidförgiftning. Spjället ska tillåta en minimal vädring. Det som är problemmet är undertryck i huset som nämnts innan. Det du får tätta bättre utan att riskera ditt liv och hälsa är luckan och luftspjäll i kasseten. Dock är det inte alltid möljigt att få det
2 svar · 1,4k läst
D
dahl10: Hade ju tänkt att koppla det parallellt och precis som du säger mata in i sidan ena sidan väggen och ut på andra sidan där nere. Göra likadant med shunt och plattvärmeväxlare dvs diagonalkopplingar. Tycker själv att det borde kunna bli bra.Men det blir ju lite längre sträcka än om man hade haft dem på en rad.Men det kanske bara blir en marginell skillnad? Skissade upp lite grovt hur
2 svar · 948 läst
·
K
Kluraren: jag satte min cronspis med lerbruk så som man gör med gammla ugnar och då kan man blöta ner den o de löser upp sig dock är min klädd med skivor o annat som sitter med glasfiberbruk mm mm... dvs murad med lerbruk då borde de gå. har du skorstens anslutning bakåt o kanske nästan på topp... då är de kanske inte så mycket att riva. du har inte plats ovanpå för att dra
5 svar · 1,8k läst
J
johanpelle: Jag satte fast min givare till returledningen genom att trycka givaren mot röret och spruta med isoleringsskum över. Sedan ett varv med metalltape och sedan rörisolering. Tycker den reagerar snabbt.
7 svar · 6,3k läst
J
Jonas_81: Jo jag har sökt lite här och hittat en massa intresanta trådar om just tryck och annat också... men det verkar vara så att det är helt ok hemma hos mig det är luft inne i expansionen (blåsan) då det är kallt och mera vatten då det är varmt, skall kolla luft trycket ännu om det skall gå att fylla på. // Jonas
2 svar · 1,4k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=video&video=1
9 svar · 4,2k läst
G
GustavW: Jag har inte FTX för värmeåtervinningen utan för komforten. Du får luften där du vill och just nu är den 18 grader in isället för 3 grader. Det är en j-a skillnad i komfort....
85 svar · 9,7k läst
S
skogason: Jag skulle använda mig av Keramiskt bruk istället för C-bruk. Håller bättre men är dyrare. Keramex är grymt bra.
4 svar · 5,5k läst
R
rog_ohl: Vet heller inte vad dom heter, men jag har sett att våra vänner i öster bygger sådan än i denna dag, ja just nu i denna dag vet jag kanske inte Men mitten på 80-talet hade jag en del ärenden kring nyproducerade Älvsbyhus i norra Finland och där observerade jag med förundran stora "stenkolosser" på säker båda 10 och 20 ton sten och andra liknande material ibland tegel ibland
2 svar · 1,7k läst
P
PST: [citat] Ja det är en rejäl skillnad på hur man kopplar in en olje- eller pelletspanna direkt till radiatorerna jämfört med om man går via en acktank. I bägge fallen vill man dock hålla panntemperaturen någorlunda hög och konstant. Kopplar man in utan acktank förutsätter det att pannan kan gå någorlunda "kontinuerligt" (Snabba till/från eller annan styrning av bränsletillförseln).
45 svar · 4,0k läst
P
pr95: Vilka fodringar bör man ställa på en vedpanna? :rolleyes: Först att förbränningen sker så fullständigt som möjligt, tjärbildning ska inte förekomma. För att eliminera denna olägenhet finns flera lösningar ,gemensamt för dessa är i princip omvänd förbränning de flyktiga tjärgaserna får passera genom ett glödande träkolsskikt och förbränns härvid till största delen. Hur
141 svar · 18,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.