BillyBragg
BillyBragg: [citat] Hehe.. se där man lär sej nått nytt varje dag.. Men de va ju inte så stor prisskillnad direkt.. Men efter några år så blir de väl en del.. Tycker de verkar ha lite dålig framförhållning :) Han ja har köpt ved av brukar spara så att han har kvar till nästa säsong alltid.. Har väl i och för sej varit ovanligt kallt iår.. Dyrt oxå.. häromkring får man ge 400/m3
18 svar · 7,3k läst
S
Sumpan38: Hej! Är det någon som har installerat en Scanspis DSA 5 för inbyggnad? Fungerar den bra? Är det något man borde veta innan man skaffar en sådan? Tacksam för tips! //M!
0 svar · 3,0k läst
apersson850
apersson850: Jag begriper ju att man kan elda en pelletsbrännare mot ackumulatortankar, men jag begriper inte varför man ska göra det? Pellets kan man ju starta och stanna som man vill, precis som med el eller olja. Ved, däremot, kräver starttid och ska dessutom gå för full effekt när det brinner. Där måsta man ha ackumulatortankar för att buffra ingående effekt mot utgående. Likaså med
8 svar · 8,0k läst
M
Magneten: De tidigare inläggen som framhåller att förbränningen sker med luftunderskott har helt korrekt. Det du "ser" när rökgaserna är svart/grå är helt enkelt väldigt mycket CO. Med tillräckligt mycket syre skapar du istället CO2 - vilket är det normala vid förbränning som vi alla vet.
5 svar · 4,9k läst
G
GR_B: Fy fasen vad dyrt.Tack för länken.Förstår att folk gjuter själv med dessa priser. Keramiken till Calmar 33 kostar.Översta luckan 360:- och skålen 1060:- + moms.Lite skillnad.
5 svar · 6,1k läst
D
danielr112: Finns en excellfil här på forumet som en publicerade. fyller du i dina värden där så ser du att det går åt närmare 2 ifyllningar för att fylla upp. En fyllning med bra ved brinner upp på ca 3 timmar.
5 svar · 1,5k läst
M
Matss: Stäng av vattnet
3 svar · 1,2k läst
S
sweson: Jag har haft v33 och bytt till v65 och eldar mot 2500liters tekniktank som jag drar ner till 20 grader. värmer en nybyggd kåk på 200kvm. behöver elda en gång om dagen när det är kallare än 25 minus. ska du välja nån av dessa så kan jag bara rekommendera v65, enda nackdelen jag ser med den jämfört med v33 är att den är bökigare att sota pga höjden. annars är det bara fördelar
14 svar · 4,0k läst
G
gravis: Hej! Vist kan jag göra det, jag vet vilka som är ÅF i Örebroregionen enligt Effectas hemsida. Dock är det av intresse att få andra forummedlemmars input på service grad och kompetens hos de ÅF som finns att tillgå i regionen. Det är även av intresse om vissa anses vara betydligt dyrare en andra. //Gravis
2 svar · 1,6k läst
apersson850
apersson850: [citat] Det där retade jag mig på, så jag har byggt om min DC 35 SF med startautomatik. Trycker på en knapp, så håller den fläkten igång tills det blir varmt nog att köra med normal inställning på rökgastermostaten. Skulle det slockna efter start stannar fläkten efter en timme.
43 svar · 15,5k läst
bax
bax: Såna borde det finnas fler av :)
16 svar · 5,7k läst
·
G
GR_B: Tack för svaret.Började misströsta att ingen hade info om pannan.
2 svar · 1,4k läst
P
pr95: Har en dylik panna ! Vad menar du med termo regulator? termostat i laddkoppel eller den justerbara temostaten på pannans panel? Min panna är från år -96 inga problem med pannans panel termostat -er Misstänker däremot att termostaten i laddventilen håller på att ge upp Esbe 72c men upplever att den öppnar tidigare eller inte är riktigt tät har en ny ligggande men inte fått bytt den
2 svar · 3,6k läst
P
PST: Tankar som inte är runda är (mycket) dyrare än runda (Speciellt den tanken på bilden ...), Billigast och bäst är antagligen att måttbeställa den eller de största oisolerade runda tank du kan få in i utrymmet (Glöm ej sådant som reshöjd och dörrar etc på vägen in), sen bygger du en låda ("innervägg") runt tanken som du fyller med isolering.. Ev flera runda tankar som
2 svar · 1,7k läst
F
frikk: Hej Jag har sätt efter en vattenmantlad kamin jag kan ha i vardagsrummet för å ersätta en gammal koks/ved kamin i mitt gamla dragiga hus. Jag har läst här på detta forum för en period nå ock tror jag har lärt mig en hel del. Det är verkligen många kunniga personer här. Jag ser för mig en öppen system med acktank i min låga källare rätt under kaminen (jag vet, inte optimalt å
0 svar · 4,1k läst
P
PST: [citat] Ja på den bilden sitter en VV beredare i tanken som man vill ha varm hela tiden. Ingen bra lösning med beredare i acktank, skall hellre vara utsträckta slingor eller tappvattenautomat. I det fall man vill kunna utnyttja hela tanken för värme skall man ta ut vattnet till shunten högst upp förstås. Det finns också ett mellanting då man sätter in en s.k. bivalent shunt som tar
3 svar · 1,4k läst
J
Joukko: Så nu har jag hunnit lägga på ny plåt på vedpannan. Hur ska jag göra med luckan till kylspiralen? Svetsa igen eller ska man fixa ny packning och försöka få det tätt? Det hade läckt lite från luckan så det finns lite rost där också. Sen undrar jag om jag behöver någon mer anslutning på tanken? Jag har väl tänkt köra med TVA. Hur ska jag göra med expansion? Givetvis ska det
17 svar · 5,1k läst
G
gustavk: Väldigt nöjd med vår Handöl 52T som jag satte in i höstas. http://handol.se/kaminer/kaminer_handol_50/taljstenskamin_handol_52t.asp?ID=INTRO&MENY=H52T
4 svar · 1,9k läst
tdacke
tdacke: Jag har försökt att täta alla fönster och dörrar så gått det går med nya tätningslister. Isoleringen är hyffsat bra på taket. Brännaren står idag på ca 19Kw/h och när jag mätte sist uppe i skorstenen så hade jag en temperatur på ca 50 grader 80 cm ner. Men min skorsten är nybyggd för nått årsen med järnrör från toppen ner till botten i 2 kanaler så vad jag har förstått
49 svar · 13,1k läst
A
Avemo: Det går att jämföra. Principiellt är din jämförelse felaktig, men det ligger i närheten om skillnaden är liten. 10% högre verkningsgrad innebär 1/1,1=0,909 alltså 9,1% mindre vedåtgång. Tänk också på att hålla isär procent och procentenheter. Erik
1 svar · 1,0k läst
giantvalley
giantvalley: Nu har jag äntligen fått tummen ur och monterat en dragbegränsare, den får jobba ganska bra faktiskt. Har -21 i utetemp i skrivande stund så det är bra drag i skorstenen. Begränsaren är ställd på ca 20Pa För en tid sedan började jag att finklyva veden ytterligare innan den åkte in i pannan i ca 2x2 eller 2x1cm bitar och problemet med bakpuffar var som bortblåst. Dock brinner det
21 svar · 5,2k läst
H
husabergrobin: [citat] minst 1500 liter vatten skulle nog i ditt fall ha 2500 kanske tom jag har 1500 liter men tycker det hade varit kanske bra med en tank till jag har 108 boyta och 80 biyta ungefär 1,5 plans med källare
45 svar · 5,1k läst
2
2an: Finns vv beredare i 500 l tanken?? Finns där en oljetank o hur stor är den?? Om dessa saker finns tycker jag du ska göra ett övertrycksfritt system o köpa ny panna o shuntstyrning med innegivare vilket både blir billigt o bra.. Olje tanken bör vara på minst 3 m3 så du får iaf 3,5 m3 sedan en panna som rymmer närmare 200 l ved så laddar du tanken på en brasa, Då klarar du eldning 1
3 svar · 1,3k läst
2
2an: [citat] Det gör du själv, Byter bara ut sotluckan på rökröret mot ny lucka med motdragsluckan monterad på :)
7 svar · 7,4k läst
A
anjn: Ok! var messt nyfiken på om du hade gjort någon jämförelse mellan specade värden för kaminen typ mängd ved i kilo och vad som verkligen går in. när det gäller underhåll tänkte jag på om t.ex. katalysatorn brukar sätta igen sig och behövde rengöras ofta. [citat]
7 svar · 3,7k läst
Pompe1997
Pompe1997: Okej Tona Premodul och Isokern blir mycket dyrare än min lösning och efter många timmars sökande så blir det inte billigare. Stenull e kanske bättre.
4 svar · 10,6k läst
E
exerg: Hur gick du tillväga med keramiken? Stående keramplattor 240 x 120 x 25 på sidorna som sammanbands med en u-.profil uppe o nere, liggande plattor på bakväggen(emellan de liggande förstärkningsjärnen) som hålls på plats med en z-profil på var sida. På Lo5 är rökvägarna betydligt längre än på min 7:a så du behöver nog inte fundera på att sänka rostret. Det kanske går att ha
5 svar · 1,5k läst
Taxen
Taxen: Tror att elmätaren snurrar rätt så fort för dom med elvärme,i dessa kalla dagar.Brrr. Har -23 nu.
9 svar · 12,0k läst
2
2an: Jepp jag menade dåligt pressad pellets med mycket lös spån i Mörkgrå/svart får den för lite syre så förbränningen inte blir optimal, Men de kan ju bara vara så att du upplever den mörk men att jag tyckt normalt oxå.. ;) Grafitgrå kanske är bättre beskrivning på färgen.. Visst har installatören gjort rökgasanalys med instrument??
4 svar · 1,8k läst
L
Leire: Tycker det verkar nästan liten förbrukning i så stort hus. I varje kilo pellets finns 4,8 kwh, vilke blir 134 kwh i dessa 28 kg. Om, du skulle använda el och betala t.ex 1,50.- kr per kwh så blir det ca 200.- kr. Och 134 kwh i så stort hus är inte onormalt. Observera prisskillnaden el/pellets! Och elpris på 1,50 kr är inkl. nätavg. och alla övriga avg. och moms.
12 svar · 27,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.