G
Vilken temp skall calmar v33 ha.Kollade idag.Låg på ca 135-145 grader.
Blandved.

min panna brukar ligga runt 220.

Rörgastempen på min calmar ligger runt 200-220gr . Det går att korta av plåtarna i rörgastuberna så att du får lite högre rökgastemp.Har hört att för låg rökgastemp kan innebära kondens i skorstenen.

Så låg temp betyder snarare dålig förbränning = dålig verkningsgrad, justera inställningarna.

För låg rökgastemp är i princip omöjligt om man eldar mot tank eftersom skorstenen hinner torka ur när man eldar flera timmar åt gången.

PS koka termometern så vet du vad den visar vid 100 grader, kan slå fel en hel del...

GR B skrev:
Vilken temp skall calmar v33 ha.Kollade idag.Låg på ca 135-145 grader.
Blandved.
Jag hade samma problem med min Vedex 3000 när jag nyss installerat den. Då var det sommar och varmt (lite sämre drag) och jag eldade med 30cm ved (kanske inte riktigt torr fast att jag tyckte det). När jag sen började elda med 1/2 meters ved och gjorde lite justeringar på luften så blev det helt annat. Nu ligger rökgastempen på 200-220 grader och det har blivit riktigt bra fart i pannan.

Att jämföra rökgastemp av samma eller olika fabrikat blir väldigt ungefärligt eftersom det nästan inte finns 2 pannor som mäter på samma ställe beroende på hur installationen av rökgång mm ser ut.

G
Ligger väl idag på 250-300 grader,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.