Tänkte starta en tråd där vi kan skriva om sådant som vi inte riktigt är nöjda med när det gäller våra olika vedpannor. Eller, det behöver inte direkt vara rent missnöje, utan det kan även handla om olika upplevda förhållanden som kanske inte riktigt motsvarade förväntningarna.

Nu vill jag helst att de som skriver ska ha egna självlärda uppfattningar för att göra tråden till en trevlig katalog över vad olika användare tycker om sina pannor.
En pannrecensionstråd helt enkelt. Skriven av riktiga vanliga användare som använt pannan under lång tid och inte av försäljare, montörer, broschyrexperter, eller andra som kanske bara sett pannan de skriver om på någon mässa eller vid nåt enstaka studiebesök.

Jag kan börja. Panna: calmar v33. Jag har eldat i typ 6 år nu och är i stort sett helt nöjd.
Jag tillbringade i början ganska mycket tid krypandes på knä framför siktglaset (jag höll nog fasiken på att förlora synen på ena ögat på grund av ögonuttorkning och överhettning efter ett idogt gloende in i ett smällhett siktglas)
Jag pillade och justerade spjällen hela tiden för att försöka få till den optimala förbränningen. Jag kände mig som en förbränningsregulator på två ben. Gick så långt att jag hade långtgående planer på att bygga en egen lamdastyrning till pannan, men det vart inget av dessa planer.
Nåja, när nyhetens behag hade lagt sig och när jag märkte att de rekommenderade fabriksinställningarna faktiskt fungerade rätt bra utan att jag hela tiden behövde pilla på spjällen lugnade jag ner mig. Men visst, en lamdastyrning på pannan hade inte varit helt fel tror jag, men men, det kanske är "onödig" finess? Och vad är väl en bal på slottet osv. Pannan fungerar ändå. Jag har i alla fall monterat en motdragslucka i skorstenen och den tror jag gör nytta.
Jag har bytt övre keramik två gånger, första bytet fick jag gratis på garantin, vid andra bytet böt jag även nedre skålen. Fast jag har kvar den gamla keramiken, som reserv om något skulle hända eftersom den gamla fortfarande är hel och inte allför sliten. Jag kanske bytte för tidigt? Jag tycker det är lite svårt att veta hur länge man ska köra med keramiken innan ett byte är nödvändigt.

I det stora hela är jag nöjd med pannan men den är ganska kinkig på hur iläggen blir travade och veden ska vara ganska grov och rak. Det blir lätt övertändning om det inte är rakt och perfekt i vedutrymmet. Det kan jag tycka är en brist. Det vill också gärna brinna upp först längst in i vedutrymmet.
Den hålade plåten under övre keramiken där sekundärluften kommer in är märkbart buglig eftersom det är väldigt hett där. Kollar man in i siktglaset när pannan brinner så är plåten helröd, vilket i och för sig kanske är bra, men den verkar inte hålla formen. Jag vet inte om det gör något och jag hade inte tänkt ta upp det med trebema om det inte blir värre.

Annars tycker jag pannan är bra. Rejäl och enkel. Lättsotad, jag kör med roterande viska på borrmaskinen. Spjällen och luckor fungerar bra och fläkten är lätt att komma åt. Jag upplever den som användarvänlig.

Nåja. Finns det någon annan brukare som kan delge sina synpunkter på sin panna, både bra och dåliga. Det vore trevligt att höra.

Redigerat:
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
ATMOS DC 40, Värmer huset och året runt vatten sen 2004.
Ovanligt lite keramik jämfört med andra pannor. Keramikroster och en bit som liknar ett tak i nedre brännkammare. Keramikbyte 1 gång. Slutade plocka ut nedre delen av keramik vid sotning eftersom den förra sprack kanske på grund av ovarsam hantering. Går utmärkt att aska ur utan att flytta den nedre delen.

Hade problem med bakpuffar första året - för klent och för torrt ved? Nu eldar vi med grov ved (över 20cm diam) som torkat en sommar och tas in direkt från vedboden. Det ger lugn förbränning :).
Stora tunga gjutjärnsluckor - bekvämt att lasta i.
Stor cylindrisk vedmagasin. Mycket lätt att tända, man får vänta ca en kvart i pannrummet för att ställa om fläkttermostat , andra påfyllning efter ca 3 timmar. Eldas mot 3000l tankar.
Inga fineser i regleringen, ingen dragregulator i skorstenen, sugande fläkt. Regulatorn för luftintag ( lucka med kedja) finns på pannan och stryper till när det blir för varmt. Lägsta rökgastemp 240grader. Kylslinga + säkerhetsventil.
Inga tuber ... egentligen ingen sot heller och bara lite löst sittande askpulver att ta hand om. Turbulatorer finns.
Har hittills aldrig krånglat , känns gediget byggd, enkel att hantera och pålitlig :).

Har ingen aning om den håller den utlövade verkningsgraden men röken är osynlig och skorstenens insida ser rent ut och det är vi nöjda med :).
gaia

gaia skrev:
ATMOS DC 40, Värmer huset och året runt vatten sen 2004.
Ovanligt lite keramik jämfört med andra pannor. Keramikroster och en bit som liknar ett tak i nedre brännkammare. Keramikbyte 1 gång. Slutade plocka ut nedre delen av keramik vid sotning eftersom den förra sprack kanske på grund av ovarsam hantering. Går utmärkt att aska ur utan att flytta den nedre delen.

Hade problem med bakpuffar första året - för klent och för torrt ved? Nu eldar vi med grov ved (över 20cm diam) som torkat en sommar och tas in direkt från vedboden. Det ger lugn förbränning :).
Stora tunga gjutjärnsluckor - bekvämt att lasta i.
Stor cylindrisk vedmagasin. Mycket lätt att tända, man får vänta ca en kvart i pannrummet för att ställa om fläkttermostat , andra påfyllning efter ca 3 timmar. Eldas mot 3000l tankar.
Inga fineser i regleringen, ingen dragregulator i skorstenen, sugande fläkt. Regulatorn för luftintag ( lucka med kedja) finns på pannan och stryper till när det blir för varmt. Lägsta rökgastemp 240grader. Kylslinga + säkerhetsventil.
Inga tuber ... egentligen ingen sot heller och bara lite löst sittande askpulver att ta hand om. Turbulatorer finns.
Har hittills aldrig krånglat , känns gediget byggd, enkel att hantera och pålitlig :).

Har ingen aning om den håller den utlövade verkningsgraden men röken är osynlig och skorstenens insida ser rent ut och det är vi nöjda med :).
gaia
Låter ju väldans bra. Även jag tycker min panna brinner bättre och lugnare med grövre ved.

Perifal SoloPlus 30Kw värmer mitt hus sedan 2000.
Inga direkta klagomål på pannan har bytt keramikskålen två gånger.
Är också viktigt att man rengör den tryckande fläkten, blir dålig förbränning om den inte blir rengjord åtminstone en gång per eldningssäsong.
Annars en mycket robust och bra vedpanna dock ej lika lättskött som dess efterträdare Solo Innovan.

Verkar ju vara en grym panna du har:D

:)...

Jag har en Baxi Bonus 30 som jag eldat med sedan hösten -06. Har ingen annan erfarenhet av pannor. Det jag kan komma på är att veden gärna övertänder om man har för mkt primärluft och att den alltid vill förbränna veden snabbare i framkant av pannan oavsett inställningar.

Har bytt förbrännings-skålen av plåt en gång nu i höst mot en egentillverkad. Förhoppningsvis håller den lite bättre... Kör numera mot 2m2 tank och det går åt ca 2 ilägg för att värma upp från ca 30c till 95c. Dragbegränsare har jag i form av en Tigex 25 på rökröret. Skorstenen är en SEM om 160 i diameter och 7 m hög. Pannan är mkt lättsotad och lätt att tända. RGT på nysotad ligger på ca 180c. med alla turbulatorer i.

Har haft bekymmer med att styrpanelen brakat ihop mitt i vintern och fått utomordentlig support från BAXI! Ny har kommit utan tjafs och det på en gång. Jag är mycket nöjd med min panna. Det finns såklart bättre att få men till vilket pris?

Majgårdarna
Kör en Baxi Solo innova 30 sedan 2003.
Pannan eldas mot 2000L ack.

Termostaten har gått sönder en gång.Jag fick en ny från Baxi direkt.
Supporten fungerar bra.
Keramiken ser bra ut efter 6 års drift.
Det enda jag stör mig på att det kan komma ut lite rök igenom dragbegränsaren vid uppstart.Man får sätta ett finger på dragbegränsaren och hålla den stängd tills man fått upp drag i skorstenen.Har ganska stor och lång skorsten så det är nog där felet ligger.

Annars är jag nöjd med pannan. Enkel att sota med Baxis sotviska för borrmaskin/skruvdragare.Behöver inte vänta länge innan man fyller pannan full med ved.Övertänder inte,Ryker inte in.
Den verkar ha stabil förbränning.

Nibe vedex 1000

Luckmekanismen är mycket trög tills tätningsflätorna slitit in sig.

Konvektionsdel i fack av boxtyp med veckade turbolatorer, dock lättsotad med den fyrkantiga borsten som följde med.

Funkar bra till torr medelgrov 30cm ved. Går ej att justera luften så surved funkar inte.
Blir bakpuffar om man kör torrt snickerispill också.

18kW medeleffekt, man styr laddomaten från pannans instrumentpanel.

+Billig
+Bra Kvalitét
+Ingen el behövs
+Billig keramik (2.700:-)
+Både tryckmätare och temp på pannan
+Ställbara fötter

-Tar endast 30cm ved
-Kräver bra skorsten pga. självdrag
-Går ej att juster primär eller sekundärluft.
-Ryker in om man inte drar i spaken till överförbränning

Kostade 21.000:- för ett år sedan när jag köpte den på www.netek.se

giantvalley skrev:
Nibe vedex 1000

-Tar endast 30cm ved
Jag läser mig till att den tar 40 cm ved.
Stämmer inte det?
(Dum fråga, men du lägger väl veden åt rätt håll i utrymmet? såg att det var 30 brett nämligen)

Verkar vara en stabil och bra panna annars. :)

Redigerat:
hej.

Så här ser våran anläggning ut.
köpte begangnad calmar panna tillv år 96, eller nått. med medföljande skorsten, laddomat o diverse delar o pumpar. våren 08, eldat den mot 3st 500l acctankar.
funkar hur förträffligt som hälst.

det enda jag kan komma på som är lite "fel" är som nån ovanför skrev, det ryker in vid ilägg.
luckan håller inte riktigt tätt heller, tätningsbandet är lite si o så.

// Minsann

roke skrev:
Jag läser mig till att den tar 40 cm ved.
Stämmer inte det?
(Dum fråga, men du lägger väl veden åt rätt håll i utrymmet? såg att det var 30 brett nämligen)

Verkar vara en stabil och bra panna annars. :)
Ja vedutrymmet är nog ca 40cm djupt, men kan inte köra med ved längre än 30cm kanske 35cm funkar också. Annars hakar den upp sig... :)

giantvalley skrev:
Ja vedutrymmet är nog ca 40cm djupt, men kan inte köra med ved längre än 30cm kanske 35cm funkar också. Annars hakar den upp sig... :)
Aha, jag fattade det som att panna var ämnad för 40cm ved.
Men om 40cm hakar sig så är det ju mindre bra.

minsann skrev:
hej.

Så här ser våran anläggning ut.
köpte begangnad calmar panna tillv år 96, eller nått. med medföljande skorsten, laddomat o diverse delar o pumpar. våren 08, eldat den mot 3st 500l acctankar.
funkar hur förträffligt som hälst.

det enda jag kan komma på som är lite "fel" är som nån ovanför skrev, det ryker in vid ilägg.
luckan håller inte riktigt tätt heller, tätningsbandet är lite si o så.

// Minsann
Calmarpanna som ryker in? Är det inget direktspjäll på din panna?
Är det inte sugande fläkt på din panna?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.