Måste nog ersätta min Nibe alpha keram kombi panna med någe rejält. Lite synd e de ändå, för den är både tillverkad och instalerad -99. Kunde väl tycka att den skulle ha lite kvar att ge men den kräver konstant brasa... Har bott i mitt hus på 120+70 källare sen aug -08. Nu får de va nog!
Måste ha riktiga grejer om man ska hålla på. Så därför undrar jag om de finns nån vänlig själ som har erfarenhet och åsikter om vad som e rejält.
Jag har tittat lite på Atmos 40sf och runt 3m3 tank.

Jag har en Atmos DC 35 SF, med 2250 liter vatten till. Den fungerar bra, speciellt nu sedan jag satte dit startautomatik.
Det är inte världens effektivaste panna, men med nästan 13 meter skorstenshöjd kan jag inte ha extremt kalla rökgaser i bottnen ändå, så det spelar inte mig någon större roll.

Däremot är den lätteldad och rejält dimensionerad.

Finns också en nyare variant med mer avancerad keramik och så (40 GSE tror jag den heter).

jag har ingen egen 40 sf men en Atmos 40gse. jag har hört ryckte om att just 40 sf har haft problem med övertändning.men jag har ingen egen erfarenhet. Annars tycker jag att det verkar vara en rejäl panna med en vedvolym som kan skapa ha begär. kolla med gaia här på forumet jag tror att han har en 40 sf.

Övertänder gör det då och då i min panna också. Speciellt om man har primärluftspjället på vid gavel, en inställning som pannan levererades med.

Hej Björn!

Ju, vi har DC40 och jag instämmer mer apersson850 ang DC-pannan, hög skorsten och shuntautomatik :). Vi har lärt oss en del om den under tiden :).Vi har bara en CTC-kombi+förugn att jämföra med så det blev en solklar förbättring :).

Vår keramik i nedre delen sprack första året och kan ha varit en transportskada. Fick hämta nytt på garanti utan problem. Nu har vi haft den i 3 säsonger och den övre keramiken ser slitet ut men har inte ramlat ner så vi kör vidare :). Det faller ner tunga vedbitar ibland så det sliter på den delen av keramiken. Vad är priset för ny keramik vet jag inte än.

Positivt: stor vedmagasin, stora gjutjärnsluckor som inte slår sej, enkel att handskas med. Sväljer tunga halvstockar och annat skräp utan att hosta :).
Lätt att tända - efter en kvart med startbrasa när pannvatten är uppe på 40-45 grader ställer man rökgasfläkten i position " kl 11" och laddar fullt och har 2,5-3 timmar till nästa laddning ( vi eldar med grovhugget ved oftast över 15cm i diameter). Första året hade vi för klen och torr ved och troligtvis fel inställning på luften så den puffade och övertände men nu är den tam och pålitlig :).
Vi laddar 3000l vatten till 90-95 grader som räcker knappt för 1 dygn i -10 grader för gammaldags isolerat 230m2 +110m2 källare. Skulle haft 1000l till om vi hade plats.

Nackdelar:
dom fyrkantiga kanaler i vår DC är svårare att sota än tuber. Tuber är enklare att sota med borrmaskin+sotviska ...
Tuber ger också högre verkningsgrad men dom 5% kan man lätt mista på annat sätt också - fex när det eldas fuktigare ved i en superpanna. Tuber = högre verkningsgrad = lägre rökgastemperatur = kan bidra till kondens i höga skorstenar.

Bra att veta:
Man ska ha utrymme ovan pannan för att bekvämt komma åt med sotarverktyg -det brukar vara låg i tak i en källare. Tänk på det vid dragning av rör!
Laddomat 21 är ett måste! Shuntautomatik ska egentligen också betraktas som ett måste - bekvämt att ha!

Rätt tänkt att satsa på en panna med stor vedmagasin och stor akumulatorvolym när du vill ha ett bekväm vedeldning :).
40kWh effekt blir lagom för 3000l akumulator ( ca 5 timmar eldning). Det kanske räcker för 2 dygn vintertid i ditt hus?

Finns bra finska pannor med stor vedvolym men dom säljs mest i norra Sverige. Bor du i söder så är det andra fabrikat som vvs firmor har på hyllan.

Har du egen ved så finns det Viadrus - en riktig evighetspanna av gammaldags gjutjärn :). Vågade inte köpa den själv men andra på forumet höjde verkningsgraden på den med litet ombyggnad. Prisvärt om man har egen skog och inte räknar varenda pinne man stoppar i brassan. Gjutjärn slår ju alla svetsade pannor i livslängd. Vedvolym är dock i minsta laget, långsmall eldstad, om jag minns rätt.
Lycka till!
gaia

Redigerat av moderator:
Härifrån går det att importera atmos till trevliga priser.
Dom modeller som heter s på slutet skall vara samma som Sf i sverige.
Dom som heter gs skall vara nästan samma som gse i sverige.
http://kotly.com/index.php?currency=SEK&cPath=27_108&sort=2a

Frakten på en panna till v-norrland låg i somras på ca 3000kr.

Jag såg just att kotly.com inte har någon 40sf men om du klarar dig med en 35sf (dc32s heter den på kotly.com) så får du ju en riktigt fin panna för liten peng 17569kr + frakt.
Den pannan kostar 30650kr + frakt i sverige så det finns rätt bra med pengar att spara.

Jag har läst lite om Viadrus och har även vare lite inne på en sån av ren prinsip, bara för att alla mina ved eldande vänner hävdar att de är skit!! Man måste våga gå emot stömmen... Jag vägrar lägga ut 80-90-100 tusentals kronor på min annläggning! Import låter väldigt intressant. Såg även att billigtvvs har bra priser på Atmos. Tyvär har jag inte egen ved.. Vet inte exakt men nog har jag 7-8 meters skorsten 180*180mm. Har läst att en stor tank e de bästa. Tyvär lär jag ta upp ett nytt dörrhål om en sån ska kunna komma in. Undrar hur stor fölust de är med tex 4x750l jämfört med en3m3?!
Har en bekant som kör en Atmos 50 mot 3,5m3 och han verkar nojd. Men en sån e nog lite väl rejäl för mig..

Dom modeller som heter s på slutet skall vara samma som Sf i sverige.
Dom som heter gs skall vara nästan samma som gse i sverige
Jag kollade på den panna som på kotly skulle motsvara min 40 gse och det skiljer mot den spec jag har. Flera av måtten stämmer inte och vikten är på koltys40 gs knappt 100 kg lättare.
Om det sedan är ett trick från Atmos sverige att sätta på andra täckplåtar och byta siffror på specen är oklart men jag kollade på pannor som säljs i Tyskland med betäckning 40 gse så stämmer deras siffror med min spec.Jag tror därför inte att 40 gs är samma panna som 40 gse, tyvärr för kolty har bra priser.

Man kan ju undra om samma gäller for sf pannorna.
Känns kanske inte så lätt att ringa ock höra heller...
Kanse finns nån som har köpt sin panna på denna sida, och vill dela med sig av arfarenheter.
Finns de nåt annat pann märke som är likvärdig i pris/effekt/vedvolym/kvalite?

Effektivitets mässigt så skall gs (88%)pannan ligga mellan sf (85%)och gse (90%)därför skrev jag nästan samma som gse.
S och sf skall vara samma iaf om man skall tro miljögodkännande dokumenten på atmos.se för där står det att dom ändrade betekning på pannorna efter godkännandet.

kopierat från atmos.se Vi har bytt beteckning på följande modeller:

Tidigare DC-18 heter numera DC-25 SF
Tidigare DC-25 heter numera DC-30 SF
Tidigare DC-32G heter numera DC-35 SF
Tidigare DC-40G heter numera DC-40 SF

http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/59353-koepa-atmospanna-fran-polen.html på denna länk finns det flera som har importerat atmos.
Testa även att söka efter atmos polen här på forumet så får du mera info.

Jag har en 40 sf, 3000l vatten. Jag är inte riktigt kompis med den ännu, installerade aug -08, har haft mkt problem med övertändning o bakslag, har justerat till förbannelse, högst troligt har jag fel bränne, för smått kluvet o lite för korta bitar samtidigt som det varit för torrt. Till nästa år hoppas jag det blir bättre. För övrigt är jag nöjd med den. Ett tips är att om man vill ha någon teknisk rådgivning så ringer man atmos i torsås, INTE örkelljunga, dom vet inte hur pannan fungerar!

Ett tips är att om man vill ha någon teknisk rådgivning så ringer man atmos i torsås, INTE örkelljunga, dom vet inte hur pannan fungerar
jag kan bra hålla med. Jag har fått skit bra hjälp och service. I höstas ringde jag ner för att kolla vilken rök temp dom tyckte att jag skulle ha .av ren nyfikenhet.Det slutade med att jag fick en ny överdel till keramiken då atmos hade ändrat storleken på hålet på dom nya gse pannorna ( min är en demo från 2005) samt fick jag ett fläkt hjul med bättre flöde för att kompensera min korta skorsten. Och pannan går faktisk skit bra nu
Och dom tog inte en spänn för detta.

aprilia-tobbe skrev:
jag kan bra hålla med. Jag har fått skit bra hjälp och service. I höstas ringde jag ner för att kolla vilken rök temp dom tyckte att jag skulle ha .av ren nyfikenhet.Det slutade med att jag fick en ny överdel till keramiken då atmos hade ändrat storleken på hålet på dom nya gse pannorna ( min är en demo från 2005) samt fick jag ett fläkt hjul med bättre flöde för att kompensera min korta skorsten. Och pannan går faktisk skit bra nu
Och dom tog inte en spänn för detta.
Kan hålla med ang Atmos i Torsås, sjukt trevliga och hjälpsamma..

Hur har du spjället på din panna Gaia ?
Hur har du gjort för att komma fram till den inställningen?
Vad ligger röktempen på?
Nu när du har bättre bränne, går den upp och "toppar" efter ca en tim, som den gör med för smått bränne?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.