4 001 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Baxi bonus30/solo innova 30
Hejsan har lite funderingar om baxi pannor tänker byta har en tank på 1,5m3 hus byggt 2001 175 m2 solpaneler på taket vacum rör 72 st . I praktiken vad skilljer so mot bonus med tanke på priset so diffar ca 35% verk gr 91 %och 88 % . Är man snål /dumm om man tar en bonus ? vad tycker ni som har erfarenhet av dessa .
Mvh T K
Mvh T K
Innovan är ju en ren vedpanna med 50% större vedvolym än Bonusen. Ska du bara elda ved är det mycket bekvämare med Innovan. Du slipper springa i pannrummet lika mycket för att fylla ved i pannan. Det är värt en hel del. Har själv en Innova 50 som fungerar fint, ingen erfarenhet av Bonus. Generellt är det bättre att renodla saker än att försöka täcka in alla möjliga nyttomöjligheter i en produkt. Behöver du verkligen kunna elda med olja, pellets och ha elpatroner i pannan? Elpatron har du väl uttag till på acktanken. Pelletsbrännare kan du komplettera Innovan med senare vid eventuellt behov och olja.. ja inga kommentarer om det!
Tycker dock du har snålt tilltagen ackvoym. Hur länge räcker full tank i ditt hus när det är riktigt kallt?
MVH/ DIY:aren
Tycker dock du har snålt tilltagen ackvoym. Hur länge räcker full tank i ditt hus när det är riktigt kallt?
MVH/ DIY:aren
Jo kanske lite för liten tank har byggt ut lite men vid -15/20gr är de ca 50 uppe och 25 ner på ett dygn men med dagen panna så måste jag elda hela kvällen och halva dagen för att få upp tanken till 90-95 gr och tänket dörför att sääta en effetivare panna .Vad tror ni om en so 30 kw till en tank på 1,5m3 är den för stor de rek. 2,5 m3 som volym och bonus rek 1-2 m3 . ge gärna synpunter .
Mvh TK
Mvh TK
Du kommer inte ens kunna elda 1 ilägg med Baxi I30 mot 1,5m3.
Jag har ibland lyckats värma 2,5 m3 med 1 ilägg med fin björkved, väl packat och runt nollan ute. Tanken var dock runt 40-45grader. Så ärligt talat skulle jag knappt "våga" tända pannan med tank på1,5m3 runt 40-45grader.
Jag har ibland lyckats värma 2,5 m3 med 1 ilägg med fin björkved, väl packat och runt nollan ute. Tanken var dock runt 40-45grader. Så ärligt talat skulle jag knappt "våga" tända pannan med tank på1,5m3 runt 40-45grader.
Första ställningstagandet borde förstås vara om 1500L är en lagom volym till ditt hus Maxxum. Vill man bygga ett system utifrån den volymen kan man ju leta efter pannor som passar den volymen så bra som möjligt. Där tror jag att en renodlad vedpanna är det bästa att välja. Utifrån de två pannorna du nämnde så har SI30 en väl stor volym men man behöver inte fylla eldkammaren till max och du har ett visst utrymme för att förändra volymen i framtiden. En annan ren vedpanna kanske är ett bättre val om du ska elda mot 1500L lång tid framöver. Men första frågan borde som sagt vara om volymen är lagom. /DIY:aren
Hej Vi kan säga att jag en FVp som jag har dockat ved anläggningen till och så länge den fungerar så kommer jag inte att skaffa mera ack volym. Men panna invest. bör ju tänkas till framåt så att det fungerar senare också. Tänkte att när FVP går slut så sätter jag en slav tank där den är nu och kopplar ihop det . Där av en bra ved panna .Vad menar ni med en ren ved panna så här står det "Bonus 30 kW är en kombinationspanna för ved (50 cm), olja, pellets och el (dubbla elpatronuttag), där vedeldningtekniken bygger på samma vinnande koncept som i Solo Innova
Tycker att det verkar vara en ved panna med mindre eldstadvolym , rätta mej om jag har fel , (har haft det förut) Mvh TK
Tycker att det verkar vara en ved panna med mindre eldstadvolym , rätta mej om jag har fel , (har haft det förut) Mvh TK
Redigerat:
Klicka här för att svara