Elkludde
Elkludde: [citat] Plåt är inte bra ,det leder värmen ,vid en brand antänds brännbart material på baksidan,så sa min sotare
8 svar · 6,8k läst
O
obba: ne den funka ju innan du bytte. testa o öppna locket på laddomaten o kolla så termostaten sitter rätt. testa o kocka den oxå när du endå är igång o kolla när den öppnar.
3 svar · 3,6k läst
C
charta77: [citat] Det fanns annat trams också, som jag finner lite lustigt. ;) Ursäkta för OT, men jag kollar på argumentet på hemsidan som länkats tidigare. [citat] Jag skulle vilja påstå att ingen skulle tillverka en vedpanna i aluminium heller...
53 svar · 12,2k läst
F
Fsund: Jag har ca 40m mellan garaget där jag har panna och plats för en stor tank och huset där jag har mest behov av värme och varmvatten. Nu undrar jag hur jag ska göra? Har läst massor av varianter med vvc och varmvattenberedare, värmeväxlare och en variant med slavtank. Vad e bäst? Vill ha värme i garaget också och ev varmvatten om det inte blir allt för krångligt eller extra dyrt.
273 svar · 47,0k läst
·
N
noone70: fick just svar från leverantören och enligt dem ska deltaT vara 20grader :S
40 svar · 8,1k läst
M
Matss: Det kan man tycka, jag fick ganska många samtal när jag satte ut min Solo Plus 30kW -89 på blocket för 12.000:- Efter några dagar bjöd en kille 10.000:- och ville hämta den direkt så jag slog till. Hade jag haft tålamod till hösten hade jag säkert fått 12.000:- Vet en kille som satte ut samma panna för 4.000:- och fick 50 intressenter... Så folk betalar betydligt mer än några
6 svar · 2,1k läst
T
trillat: Ok jag ska testa att skjuta in spjället så får vi se vad det gör, som det är nu så visar laddomaten 90 och 65 så det är betydligt mer en 50 kw.
5 svar · 2,0k läst
niklash
niklash: Skall du elda för att få värme så har det hänt ganska mycket på eldstads fronten på senare år. Effektiviteten är mycket bättre och utsläppen mindre, så har du tänkt bo kvar i huset och använda eldstäderNa byt dem mot nya.
1 svar · 993 läst
Åskar
Åskar: http://www.ebmpapst.com/media/content/info-center/downloads_10/catalogs/update_2011_1/heizung/Fans_solid-fuel-heating_EN.pdf
6 svar · 5,9k läst
·
L
Lillkorpen: [citat] Ja och nu är värnplikten helt borta. Många av ungdomen idag skulle nog behöva några månader under lite strängt befäl och tältande i skogen.
15 svar · 5,4k läst
·
M
moelito: [citat] 2 år gammal tråd men.. Nyfiken på hur omständigt det var att få till rökröret. Är i exakt samma situation. Vår Husqvarna 150 äter upp veden lite väl fort.
14 svar · 11,4k läst
·
N
noone70: När vi gjorde vår kamin (inmurad vattenmantladkamin, kaminen vägde ca 300kg)så snackade vi med en murare och han sa att de brukar göra så att de lägger en 6-8 mm plåt på ca 1*1,2 m(storleken beror lite på det finns för standard bredd på plåtar) under kaminen som man bultar fast i bjälklaget, sedan flytspackla med armering sedan ska de hålla för rätt mycket :D
4 svar · 5,8k läst
Åskar
Åskar: [citat] Har du en returtemp in till acktanken på 30 grader så ackumulerar du ca 30 % mer användbar värme om du kan elda tanken till 95 grader jämfört 80 grader (95-30)/(80-30) Har du returtempen på 40 grader så blir det ännu större skillnad. Inte så konstigt att vissa tycker man måste elda hela tiden.. Ladda acktanken så högt man kan, justera ner returtempen från radiatorerna så
8 svar · 3,3k läst
Åskar
Åskar: [citat] Med en sådan lång och rejäl skorsten tycker jag att du definitivt ska prova att utnyttja det kraftiga drag skorstenen mäktar med. Då funkar skorstenen som en liten sugande fläkt.. :rolleyes: Och ingen rök tar sig in i pannrummet.. Men då måste man justera/strypa in luftspjällen ganska exakt samt att rökgastempen måste ha kommit upp i "driftfas" Draget ökar ju med stigande
3 svar · 2,4k läst
pipewelder
pipewelder: Borde inte vara särskilt svårt att kolla upp. Ta en ficklampa och en spegel, jämför hur "tjock" väggen är i underkant av den övre luckan mot omgivningen exempelvis ovanför nedre luckan och-/eller på sidorna om nedre luckan. Jag tror att du med hjälp av den metoden kan avgöra om det är mantlat eller inte.
7 svar · 3,3k läst
·
Åskar
Åskar: Tack för förtydligandet JR! Har man några meter vattenpelare över acktanken så är det kanon att kunna ladda den till 100 grader utan risk för kok. Har man en returtemp in till acktanken på 30 grader så ökar man ju ackkapaciteten med över 25 % jämfört mot att ladda acktanken till bara 85 grader (vid fungerande skiktning)... Värt att tänka på det vid val av panna..
36 svar · 10,9k läst
·
R
rca1959: [citat] Lite mer om ETA:s laddningstemp här: http://www.byggahus.se/forum/biobransle/175264-en-till-panna-tankar-kulvert-installatios-trad-3.html#31
22 svar · 6,8k läst
P
pr95: Kan det vara så enkelt att ventilen för självcirkulation är öppen/läcker
12 svar · 2,6k läst
·
S
sandarnebo: Vi har eldat frekvent i den i 2 år nu. ägaren innan har också använt den åtminstone 2 år. Jag funderar på om det är isoleringen som sitter mellan röret och murstocken som på något sätt torkat eller blivit gammal så den släpper ifrån sig lukten.
8 svar · 7,7k läst
S
staffansvensson: Det har kommit lite imellan och funderingar på att ha pannan i källare istället för pannrum i garaget har förekommit, till slutet av sommaren kan det nog börja hända lite, vilket det blir vete gudarna.
9 svar · 3,8k läst
·
I
Izvek: Skulle ha fixat någe liknande med ett sådan fall jag med men trir inte det går på min brännare efter som den verkar så känslig på luft som kommer in bakvägen å då boir det bakbrand. fick det engång bara för att jag lagt igen locket å inte spännt fast det. tror säkert att det gick bra när den var i drift lägen. men när det blir underhållsfyr så börjar det krypa iväg bakåt
29 svar · 6,1k läst
P
pr95: Inte att undra på att ved är dyrt ,så mycket som du förbrukar så räcker det ju inte åt andra :P
19 svar · 3,8k läst
·
A
Alex74: Tack!
2 svar · 1,9k läst
E
exerg: Ofta hänger det ihop med effektiviteten på kassetterna. En äldre typ av tex roslagsspisen eller jötul mfl gick det bra att ha luckorna fullt öppna även om draget i skorstenen kanske inte var "på topp" men med de moderna som har effektivare förbränningssystem har öppningen vid rökhyllan ofta gjorts smalare, för att sekundärluften lättare ska kunna blandas med rökgasen, och det
5 svar · 4,8k läst
A
anjn: Hej igen! Tänkte höra i fall någon här på forumet är fin på att räkna? Försöker att få en uppfattning om hur mycket energi mitt hus drar, så jag vet på ett ungefär hur eldarlivet kommer att se ut med en ny vedanläggning. Mitt största problem är att få grepp om hur stora stilleståndsförluster jag har i min nuvarande panna, dagens system ser ut som följande tmv alpha 1 med
5 svar · 3,3k läst
·
M
Mr henke: Ok. Jag menade ju att om jag vill och dom gånger jag eldar så orkar den med att värma hela huset.
125 svar · 25,6k läst
·
Gulfxx
Gulfxx: [citat] Ok ska lufta på och se om det blir ljudlöst då jag ligger på max jag med då :cool:
5 svar · 2,0k läst
MathiasS
MathiasS: Fejkvideo.
2 svar · 1,6k läst
Åskar
Åskar: http://www.ogrevanje-kotli.si/viva-extreme http://www.youtube.com/watch?v=UQap711RIck&feature=related Viva extreme 32. Kommer väl snart till Sverige den också? Sugfläkt, 192 L ved. Men bara 80 mm rökrör? Separat tändlucka, "varma plåtar" ala finpannor som Solo Innova, Fröling mfl
0 svar · 1,2k läst
P
PST: Inte bara dom glansiga reklambladen är dåliga som "tände" även reklam som ser ut att vara av "tidningspapper"("annonsbladet"/ "mediamarkt" etc) är inte tillnärmelsevis lika bra som vanigt tidningspapper att tända med... Dagstidningspapper är utmärkt att tända vad som helst med bara man placerar det "fluffigt" och har bra drag. Min nya taktik är att knöla ihop lösa "bollar", vardera
47 svar · 11,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.