N
Netzel: Givetvis kan jag mäta. Sen så gäller de ju att stapla smart i pannan med, inte bara slänga in utan lägga i med tanke. Sen tycker jag de märks fort när tuberna behöver sotas, då ökar vedförbrukningen direkt. Men 3 ilägg är något galet och bör såklart ses över. Nog för att de är kul att elda men :)
39 svar · 4,9k läst
S
syndikate: okej så de behöver inte vara mer avancerat än så:)
6 svar · 1,7k läst
·
T
tlundberg: Så när jag trycker på den röda knappen borde det alltså börja rinna ur röret? Det gör det inte... Däremot droppar det mycket mindre ur röret nu efter jag har tryckt en massa gånger på den röda knappen. Droppar kanske 1l/dygn nu i stället för 1l/h som det var förut!
9 svar · 8,0k läst
Åskar
Åskar: Okej, då stämmer måtten med uppgifterna riktigt bra! Många pannor har annars 60 cm djupa vedmagasin
15 svar · 4,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Jag skulle sätta soffan på den vägg där du har tv och kamin inritad så att man kan se ut genom fönstret. Tvn kan sitta på kortväggen till höger eller bredvid fönstret. Kaminen skulle jag sätta vid den långa väggen nertill på ritningen så att den syns även från det stora utrymmet på 22 kvm. Fördelen är också att värmen blåser in i hela huset.
1 svar · 3,4k läst
·
T
Thorsella: Kl 17:00 började jag elda inkl start brasa nu kl 21:30 la jag in en full brasa till va lite kvar men ska ju lägga mej snart så la in ett fullt till Just nu står mätarna 80/60/30 I kväll är det 1 grad ute å 21inne Fram ledning 26 grader
8 svar · 1,7k läst
M
Matss: Bra!
13 svar · 2,4k läst
E
exerg: Jag antar att du skall byta ut kaminen. Du kan låna en handtruck hos nåt närliggande företag och efter att ha lossat de 4 skruvar som håller taket på takhuven så pumpa upp kaminen (med skorstenen på) ca 30 cm från golv. Spika ihop en ställning av 2" x 4" som ett upp o nervänt U och ställ den bakom kaminen och "björna fast" röret med spännband i ställningen. Nu kan du sänka
3 svar · 10,6k läst
·
Lindhult
Lindhult: [citat] Hade det inte funkat igår så hade jag nog provat nästan vad som helst men nu känner jag inte att det behövs. Tack för tipset.
74 svar · 11,8k läst
·
K
Knösen: Måste slå ett slag för "min" panna. Fungerat klockrent denna första vinter. Sen väldigt lätt och snabb att tända. Jag köpte en finsk panna som i Sverige heter Focus och i Finland Jäspi. Köpte ett färdigt vedpaket från Maniarmatur.se. Kan varmt rekommendera denna panna. Var lite orolig innan då min skorsten bara hade en diameter på 125mm. Men det var obefogat. Sen tjänar jag
6 svar · 2,7k läst
Elffors
Elffors: Ja, just det, jag säkrade ju upp när jag köpte den ryska monstersvarven...
5 svar · 3,2k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: [citat] SRVFS 2005: Frist Tillämpningskriterier 3-5 ggr/år Avser konventionella pannor − Fristen 3 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen i kommunen är ca +5 ºC eller högre. − Fristen 4 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen i kommunen överstiger ca +1 ºC men understiger ca +5 ºC. − Fristen 5 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen i
13 svar · 3,2k läst
H
Henrietta70: Finn på denna länk: http://www.ved-pellets.se/Arkiv/HUSQVARNA%203026-2027/3026_ar_ca_80cm_bred/BRUKSANVISNING%20HVA%203026-3027.pdf Alla manualen finns att hitta här: http://www.ved-pellets.se/butik/Arkiv.shtml
0 svar · 12,1k läst
H
Henrietta70: Gusfon - helt rätt. Köket är minimalt och det finns endast ett ställe som är enkelt att ställa vedeldningsmanick på (oavsett sort - jag har aldrig haft en tanke på att det faktiskt ÄR skilnad på en panna och spis =O). Där det står ett städskåp! Det är klart att det vore bäst att installera vedspisen där den en gång stod i mitten av huset - men där står kyl och frys numera. Så
23 svar · 6,4k läst
J
johanpelle: Flexibla skruvar har man nästan helt gått ifrån nu när det finns bättre saker. Vacuumsugning är mera för långa avstånd. Gå in på pellets.info och skicka en PM till Rol-bi som tillverkar vertikalskruven. Blir sannolikt mycket billigare och enklare än vacuumsystem.
9 svar · 3,9k läst
O
olle_k: jo så himla härligt. ska även stoppa in en dragregulator har jag tänkt.mest för att inte pannan ska hinna kyla av sig lika mycket mellan eldningarna.
10 svar · 1,7k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Lägg till ett "l" efter, verkar plocka bort det.
3 svar · 2,5k läst
P
pr95: Du ska vara glad :D vi fick en gång in en kråka genom den öppna spisen flög runt en stund innan den kunde infångas resultatet var sot svarta möbler,väggar,gardiner fläckar i taket :(
3 svar · 1,7k läst
K
Knösen: [citat] Håller med Åskar! Om du har möjlighet så ordna till öppen expansion. Du kommer inte att ångra dig.
9 svar · 2,4k läst
Pompe1997
Pompe1997: Halloj! Finns det någon som har eldat med hampabriketter i sin vedpanna? Typ focus eco natur 40 eller liknande? Jag bara frågar eftersom jag bara tänkte lite och vill veta om det blir lika mycket aska av dem som om man eldar dem i en vanlig ved spis? Alltså inget om hur oekonomiskt eller sånt för det vet jag redan det gäller askan och inget annat! tack på förhand/Jonas
0 svar · 1,7k läst
B
BobLewis: [citat] Ja det var nog en smula överdrivet från min sida men så här står det faktiskt i manualen (till Perifal Solo plus 18 kW årsm. 86-92): "exempel på mindre bra bränslen är [...] stam från barrträd" så jag hade inte helt o hållet drömt det men man ska så klart inte helt förkasta all sorts barrved bara för att en tillverkare skriver så för att ha ryggen fri.... man skriver
24 svar · 15,4k läst
Raskus
Raskus: Tack för svaren, då avvaktar jag tills åtminstone en till av dem spruckit om jag ändå måste byta alla. Kaminen är 3 år gammal.
4 svar · 19,8k läst
T
thomasx: Kolla inne i pannan och rök-kanalerna hur det ser ut, ljus-grå aska på pannväggarna, ingen tjära nånstans, ingen oförbränd pellets i askan, eller att det ligger och glöder i askan. För hög matning/lite luft så kan hela askhögen bli en stor glödande massa då det inte förbränts ordentligt. Kolla och se om du kan se att det ser ordentligt tätt ut överallt vid luckor på pannan
21 svar · 9,4k läst
P
pyerdarn: [citat] den kakelugnspannan va de ca 2 meter skorsten på rakt med vinklarna och genomförning 3 kanske.. så den har de nog inte vart värsta farten i
17 svar · 10,4k läst
Herr_JT
Herr_JT: Läs den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/biobransle/155814-rokgastemp-norrlandsimporten.html
4 svar · 2,7k läst
MathiasS
MathiasS: Klart man svetsar på plats om man kan demontera så pass att man kommer åt att svetsa, med rökröret på plats. Annars ska man nog inte överdriva problemet med att lyfta röret lite, iaf inte om det är en rak pipa. Kan ju sitta rätt bra men är man lite envis så....
4 svar · 6,6k läst
Automover
Automover: [citat] Nopz, tyvärr. Vad tror du och övriga om att montera brännaren i nedre luckan? Om jag är beredd att leva med lite mindre askutrymme?? :cool:
10 svar · 7,0k läst
·
M
Mick13: VI fick ner pelletsförbrukningen en hel del med att sota pannan oftare gick från en gång i mån under vintern till var 14 dag.Då hade vi Efecta panna med ecotec brännare.
15 svar · 7,6k läst
·
P
-PC-: Kollade en del på det forumet förut, men inte nu längre. Trågigt när man inte kan regga sig där :(
5 svar · 4,8k läst
L
Lillkorpen: [citat] Betalade snett under en femhundring inklusive för en 25 x 330 x 1000 mm bit i min lokala bygghandel (som är dyr men ack så välsorterad), plus några stenar eldfast tegel. Wermeculiten ser ut som en spånskiva, är lika lätt att såga som Tretex och väger inget alls.
21 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.