7 861 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
Varför gör man inte vedpannor såhär?
Sida 1 av 2
Hej hopp.
Varför följer vedvolym och effekt varandra? Varför måste man gå upp i effekt för att få mer vedvolym? Jag har 185 liter på 40kw. Jag skulle gott klara mig med 20kw och 185 liter. Helst skulle jag ha 5-10kw och 400 liter vedvolym. Vore det något problem att skapa en panna på 5-10kw och 400 liter vedvolym? Känns som man skulle kunna klara sig med betydligt mindre tankar då, som tar en massa plats och kostar pengar.
Varför följer vedvolym och effekt varandra? Varför måste man gå upp i effekt för att få mer vedvolym? Jag har 185 liter på 40kw. Jag skulle gott klara mig med 20kw och 185 liter. Helst skulle jag ha 5-10kw och 400 liter vedvolym. Vore det något problem att skapa en panna på 5-10kw och 400 liter vedvolym? Känns som man skulle kunna klara sig med betydligt mindre tankar då, som tar en massa plats och kostar pengar.
Produkter som diskuteras: "Fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Effekten är väl beroende av hur många kg ved som brinner vid ett givet tillfälle? Om du har en stor volym (många kg) så kan jag tänka mig att det är svårt att bara få lite av denna volym att brinna & dessutom brinna med bra effektivitet (miljömässigt).
Rimligtvis måste du väl ha en underförbränningspanna för att det överhuvudtaget ska funka?
Rimligtvis måste du väl ha en underförbränningspanna för att det överhuvudtaget ska funka?
Kul att fler är inne på mina egna tankar som jag haft de sista åren... Man skulle inte bli så beroende av gigantiska acktankar om pannan kunde brinna effektivt och med bra verkningsgrad runt 10-15 kW. När det är som kallast under vintern så brinner pannan mer eller mindre dygnet runt. Mindre kallstarter, mindre slitage och bättre totala miljövärden. Även barnen kan kila ut och lägga i några klabbar utan att behöva tända upp. Man skulle kunna klara sig bra med en 2-3 kubiks acktank, slippa bygga till för att få plats med en stor tung 6-8 kubiks pjäs som annars behövs vid 300-400 l vedmagasin.putte82 skrev:Hej hopp.
Varför följer vedvolym och effekt varandra? Varför måste man gå upp i effekt för att få mer vedvolym? Jag har 185 liter på 40kw. Jag skulle gott klara mig med 20kw och 185 liter. Helst skulle jag ha 5-10kw och 400 liter vedvolym. Vore det något problem att skapa en panna på 5-10kw och 400 liter vedvolym? Känns som man skulle kunna klara sig med betydligt mindre tankar då, som tar en massa plats och kostar pengar.
Hade ett mailprat för en tid sedan med tekniskt ansvarige på Baxi om detta, de som konstruerat Solo Innova. Han förstod mitt resonemang men några tankar på en "XL" solo innova fanns inte ännu.
Fröling har ju en S4 som kan brinna med 15kW och bra verkningsgrad och miljövärden. den pannan har 150l ved om jag minns rätt. Brinner ca 10h vid varje inlägg. Så med effektiv konstruktion, lamdastyrning och frekvensstyrd fläkt så är man på rätt väg.
Redigerat:
Jag tror att du läst om DC15E på fel hemsida. Enligt atmos.cz har den pannan bara 65l ved med 33cm ved. Det låter mer troligt.putte82 skrev:
Problemet med stor vedvolym(större än 250-300L) är att det brinner så länge att veden blir så torr att den förgasas mycket lätt, det är nog en svår ekvation att få ihop.
Men ingenting är omöjligt, man skulle nog kunna göra en panna med en maxeffekt på kanske 15kW så att du kan ha så små gaskanaler som möjligt ner till förbränningskammaren, och sedan måste primärluften styras mycket exakt. En stor fläkt behövs för att säkerställa undertryck i vedutrymmet och primärkanalerna måste styras så att dom verkligen leds direkt till botten på veden.
Helt klart möjligt bara man kan få luften att göra som man vill..
Men ingenting är omöjligt, man skulle nog kunna göra en panna med en maxeffekt på kanske 15kW så att du kan ha så små gaskanaler som möjligt ner till förbränningskammaren, och sedan måste primärluften styras mycket exakt. En stor fläkt behövs för att säkerställa undertryck i vedutrymmet och primärkanalerna måste styras så att dom verkligen leds direkt till botten på veden.
Helt klart möjligt bara man kan få luften att göra som man vill..
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Vore det inte enklare att bygga en extern laddrobot som matar in ett vedstycke i taget? Tänker mig ett magasin där man travar vedklabbarna och så en robot som kastar in dom när IR-sensorn känner att elden börjar falna. Borde vara lättare och billigare.
Eller en fliskvarn som maler hela vedsatsen till flis först och så eldar automatiskt.
/Anders
Eller en fliskvarn som maler hela vedsatsen till flis först och så eldar automatiskt.
/Anders
Ja, tanken har slagit mig.
Men att få en mekanism som är tillräckligt säker och kompakt för ändamålet är lite svårt att få till.
Att ha en fliskvarn låter som det kommer dra en hel del energi. Det lättaste sättet, inte inte vad vi är ute efter..
Det är en imponerande pjäs han visar och med all rätt en fungerande panna.pr95 skrev:
Men om man skulle ha en för torr ved och det skulle övertända, vad skulle då hända med hans okylda plåtar i vedutrymmet? Enligt mig så är nog ändå plåtar att föredra..
Och förvärmd sekundärluft borde ju vara en självklarhet för dagens panntillverkare kan man ju tycka, men en del kör på med mördande reklam och säljer deras stenålders-panna ändå. Och det får man väl ge dem en eloge för antar jag.
Nu tror jag inte att plåten är okyld i vedutrymmet, säkert isolerad med någon form av eldfast keramik.
citat:
normala pannorna är tyvärr ofta konstruerade med vattenmantlar kring
eldstaden som kyler och stör förbränningsprocessen.
Finns tydligen flera stycken Martin Häggmans vedpanna (tillverkningsnummer 58)
är utrustad med en 4 m3 vattenbehållare
citat:
normala pannorna är tyvärr ofta konstruerade med vattenmantlar kring
eldstaden som kyler och stör förbränningsprocessen.
Finns tydligen flera stycken Martin Häggmans vedpanna (tillverkningsnummer 58)
är utrustad med en 4 m3 vattenbehållare
Börjar inte veden släppa ifrån sig gengaser redan vid 100g? Och ordentligt vid 340grader? Bra förbänning sker under ett vedmagasin på 300l-500l vid temperaturer på 850-1100g och med ett effektuttag på 15kw i evigheter så kommer väldigt mycke brännbara gaser komma ner till brännkammarn så det blir svårt att hålla effekten nere utan dålig förbränning. Därför tror jag pannor med små effekter har små vedmagasin.
Själv tar jag hellre en 80kw panna med 10m3ack framför en 10kw panna med 500l vedutrymme alla dar i veckan..
Själv tar jag hellre en 80kw panna med 10m3ack framför en 10kw panna med 500l vedutrymme alla dar i veckan..