Idag kom min nya kökspanna. Jag har beställt en Braland 21. Ett spontan/panik köp då jag inte kunde bestämma mig och har en fru som promt ville kunna se elden. Nu måste jag bara skaffa några acktankar lite rör laddomat. Så nu vet jag vad jag ska göra i helgen.

Är det någon annan som har en likadan, och är ni i så fall nöjda?

Hur har det gått?

Vad tycker du om pannan, ger den den effekt de säger?

Inget ont menat men nog är det lite konstigt med dessa vattenmantlade kaminer och kökspannor som man tom kostar på acktankar till? Vet många som fnyser åt mig som värmer kåken i en riktig vedanläggning, kan inte förstå mig hur jag orkar hålla på med veden och eldandet!

Men kånka och bära småpinnar in i köket och vardagsrummet hela vintern för "mysfaktorns" skull då går det bra. Gubben i huset får ju även några stryrkepass på vedbacken varje år. Sedan att verkningsgraden och miljöaspekten med en kamin oftas är som en 60-tals vedpanna är också som bortglömt?

Eller är det så att dessa värmepumpar som kaminfolket oftas har inte är så effektiva när den
gamla murstocken kallnar om vintern..? ;)

Åskar

varför är det konstigt?

• huset har inget pannrum (byggt för elpanna t.ex)
  • huset är ett lågenergi hus (behöver alltså ingen jättepanna & ack utan klarar sig ~12h vid -20C på 750l)
  • bra komplement till l/v-värmepump
Att man däremot vill ha en panna/kamin med bra verkningsgrad och lite energi till luften är väl självklart!

Men det kanske är macho att ha en "riktig" vedanläggning?
Jag har inga problem med att kånka & bära småpinnar till köket, min manlighet tar jag ut på andra sätt:wow:

Däremot är det väl självklart att vi ska ställa höga krav även på dessa "leksaker" både avseende effektivitet och miljöpåverkan!

Tänk dig vad suveränt med en vattenmantlad kamin där du ser lågorna, som klarar av att värma upp en ack på ~1.000l på 3-4h, då får du ju både mysfaktorn och ekonomin!

Att det sedan blir lite skräpigt får man tyvärr ta iom att man inte har nåt pannrum.:o

Haha, så vedeldningen är manligt.. :rolleyes::D

Men finns det någon vattenmantlad köksspis som inte bara skapar osämja runt kvarteret då? Ryker och släpper ut sot? Man har ju sista åren jagat gamla vedpannor med överförbränning som det vore häxjakt? Men när man kallar det myseldning och kamin är nyinköpt så verkar det vara ok, även med hanteringen.. ;)

Eller är det ändå så att dessa värmepumpar inte räcker till så frugan fryser inne när det är -20 grader ute? Så det är värme och manligheten hon saknar, därför som det behövs en liten kamin som komplement.. :cool:

Redigerat:
Åskar! vakna lyft blicken gå ut på farstun hur ser det ut, är det bara gamla hus med murstockar när du ser dig runt? ..............Då förstår jag, men världen ser inte likadan ut överallt. Jo det är många nybyggda hus som förses med VP som är för små eller husen är för stora,när det blir riktigt kallt men du har kanske även missat att VP inte gör anspråk på att vara billiga i drift när det är minus 20-25°C ute. Det är då vi tycker det är skönt att myselda i våra kaminer hur de en är beskaffade.
Så visst gubben i huset får sig kanske ett styrkepass, är det inte bra det? Verkningsgrad och miljöaspekten är nog inga problem när det gäller de nya kaminerna, så vad är det du menar? TS uttryckte precis det att han äntligen fått sin ny kamin eller??

Åskar

Det är inte bara i stan som relativt nybyggda hus med t.ex. elpanna finns!

"Men finns det någon vattenmantlad köksspis som inte bara skapar osämja runt kvarteret då?"
Det är väl här problemet uppstår, många av dessa pjäser är för dåliga:thumbdown:

Hehe! Inget illa menat grabbar :thumbup: Elda i era kaminer ni. De har ju blivit så populära bland "finfolk" så något förbud likt gamla vedpannor dröjer nog. :rolleyes:

Den nya vattenmantlade kaminen är ju oftas vacker och mysig att titta på så de sotiga oförbrända rökgaserna luktar nog bättre av bara det.. ;)

Testerna visade att inte ens de dyraste kökspannorna klarade någorlunda acceptabla utsläppsvärden.
Ariterm Bionet är en pelletspanna avsedd att kopplas mot acktank som kan monteras på kökspannans plats så något tvång att köpa köksnora bara för att man inte har plats för riktig panna finns inte.
Som Åskar säger blir det inga förbud då många av de styrande själva sitter med pittoreska kråkslott på lidingön Dandetyd och liknande ställen.

men va spelar det för roll om de inte är svanen märkt osv osv. man eldar för och få det varmt . slut :)

när jag går ut på farstun ser jag inga grannar, ja just det jag bor på landet! Gammalt hus total renoverat med 40cm isolering under ny-gjuten platta 50cm i väggar 80cm i tak.

Så varför lägga 100t på en vedanläggning när jag klarar mig undan med 30t kan ha roligare med dom pengarna. Sedan skiter jag om huruvida det är fullständig förbränning eller inte. Har obegränsat med ved vedprocessor en pappa som tycker det är kul att trava ved. tycker att 25kw borde räcka till mer än mys-värme men Åskar verkar veta bättre.

Till skillnad från andra så har jag inget problem att ta med mig en vedkorg eller två när jag ändå är ute med hunden morgon och kväll. Varför ha en elräkning när man inte behöver?

Nocon,

du har missat nåt!
Såna som du & jag existerar inte, om man läser vad vissa skriver här på forumet.
Bor man på landet (vilket man inte kan göra) så bor man i ett minst 100år gammalt hus som inte är renoverat sen det byggdes och som kräver en "riktig" vedanläggning, helst med en 10m3 ackumulator!

Personligen så har jag ett nybyggt hus på 235m2 med ett effektbehov vid -20C på ~6kW och jag gör av med c:a 14.000kWh på värme& vv (2 tonåringar som bor i duschen), jag har värmemätare på pannan. Det jag ska göra är att byta min ineffektiva kökspanna (Wamsler K158) mot en Thermia kökspanna från ~47:thumbup:, så att jag får ned vedåtgången.

Åskar skrev:
Inget ont menat men nog är det lite konstigt med dessa vattenmantlade kaminer och kökspannor som man tom kostar på acktankar till? Vet många som fnyser åt mig som värmer kåken i en riktig vedanläggning, kan inte förstå mig hur jag orkar hålla på med veden och eldandet!

Men kånka och bära småpinnar in i köket och vardagsrummet hela vintern för "mysfaktorns" skull då går det bra. Gubben i huset får ju även några stryrkepass på vedbacken varje år. Sedan att verkningsgraden och miljöaspekten med en kamin oftas är som en 60-tals vedpanna är också som bortglömt?

Eller är det så att dessa värmepumpar som kaminfolket oftas har inte är så effektiva när den
gamla murstocken kallnar om vintern..? ;)
Håller med:thumbup:

Men oavsett ert låga energibehov ni har i era snåla hus så måste det väl vara kul att åtminstone försöka få till en brasa som brinner så effektivt och miljövänligt det bara går? Oavsett om kåken finns på vischan eller i något villagetto? Många nya kaminer som sälj idag är inte ett dugg miljövänligare än en förbjuden gammal vedpanna med överförbränning som eldas direkt mot systemet! Jag tycker grannarnas tvätt ska bli lika sotig och indränkta i rök av den nya vattenmantlade kaminen som av den gamla vedpannan?

Har man kostat på ett nytt hus för ett antal millar så är väl en riktig effektiv och miljövänlig förbränningspanna en droppe i havet? Eller kanske det är pappa som betalat kalaset med hus och renoveringar..

Åskar,

det var din pappa som bekostade det hela & han är så förbannat snål!

Men ja, jag håller med dig som du kan se långt upp i denna tråd, om du tar på dig glasögonen som din pappa skänkte dig, om att det vore bra om även kökspannor & vattenmantlade kaminer var så effektiva & miljövänliga som det bara går!

Däremot så kan jag åtminstone ge den krediten till min Wamsler att den sotar inte, det syns inget ovanför skorsten mer än lite värmedaller & beroende på vedens fukthalt en aning vitrök.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.