Ser intressant ut..

Lite Arimax känsla över den ..
 
Åskar skrev:
[länk]

Kul det kommer nya pannor på den svenska marknaden när de svenska tillverkarna verkat fastna med sina gammpannor.
Det där är väl några snikmodeller tror jag. Ska man komma rätt är det väl HPK-RA modellen ska heta.

http://www.swebo.com/uploads/media/broschyr_gilles_pellets_sv_01.pdf

Spännande också är lösningen med automatisk ved/pellets funktion där pelletsbrännaren tänder veden och sen släcker ner sig i väntan på att vedinlägget brunnit ut. Efter att ved en tagit slut tänder brännaren upp igen.
 
Lillkorpen skrev:
Det där är väl några snikmodeller tror jag. Ska man komma rätt är det väl HPK-RA modellen ska heta.

[länk]

Spännande också är lösningen med automatisk ved/pellets funktion där pelletsbrännaren tänder veden och sen släcker ner sig i väntan på att vedinlägget brunnit ut. Efter att ved en tagit slut tänder brännaren upp igen.
Intressant men vad man kan se så är det nog inte så många vedträn man kan fylla i vid inläggen? Men helt klart så är det intressant att utvecklingen leder vedeldningen bort från gigantiska acktankar.
 
Nästa steg för Gilles HPK-RA modellen blir väl då att "skruva" in en börda vedträn med en transportör? Man har alltså själva vedmagasinet utanför pannan. Fyller upp förbränningsrummet med ved då det behövs.. :thumbup:

En panna som var och en kan välja sin favorit, pellets, flis eller ved! Måste väl på något sätt gå att lösa med automatisk vedpåfyllning också. Tänk om man kunde lägga upp en kubik torr halvmetersved i en typ förrådsmatare och pannan matas efter effektbehovet! Då är eran för stora klumpiga acktankar över!
 
Redigerat:
Åskar skrev:
Nästa steg för Gilles HPK-RA modellen blir väl då att "skruva" in en börda vedträn med en transportör? Man har alltså själva vedmagasinet utanför pannan. Fyller upp förbränningsrummet med ved då det behövs.. :thumbup:
Den varianten finns väl redan iom Lopper-pannorna?
Problemen är väl tillförlitligheten, och den lilla detaljen med prislappen. :p
Så frågan är om man inte då ska ha flis panna. Beprövad teknik!
 
Lillkorpen skrev:
Den varianten finns väl redan iom Lopper-pannorna?
Problemen är väl tillförlitligheten, och den lilla detaljen med prislappen. :p
Så frågan är om man inte då ska ha flis panna. Beprövad teknik!
Jo prislappen är nog inte så kul.. :( Lopperpannan kostar ju som ett mindre hemman :)
Men Gillespannan är väl samma pjäs till pellets, flis och i nödfall ved? Men en välplanerad flisanläggning är nog inte så dumt! :)
 
Åskar skrev:
[länk]

Men nog måste det gå att få till bättre vedmatning av pannan än loppers "rappel"? Ser inte alls tillförlitlig ut!
Nä det serr ut som att man skulle få hjärnblödning av den. Men självantändningen på slutet såg intressant ut, om man planerat för det med lite böss å tvejt vid iladdningen.
 
Jag tycker inte nån av gilles ved modeller var speciellt upphetsande... :thumbdown:
Det är ju andra märken (ex. orlan) som dom köpt och satt sitt namn på, precis som dom gör med dom större flispannorna.

Går inte att jämföra med ETA Fröling Herz eller KWB precis.



Och nu när man äntligen kan elda med ved utan inrykningar och sot så är det väl klart att panrummet ska vara helkaklat ;)
 
analog skrev:
Det är ju andra märken (ex. orlan) som dom köpt och satt sitt namn på, precis som dom gör med dom större flispannorna.
Vad är din informationkälla för detta?
 
En av de pannor jag länkade till i början av tråden är identisk med en Orlan 25! Man skickar efter den för halva priset hos Kotly.

analog,

Menar du att även HPK-RA modellen är en tagen panna de satt sitt namn på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.