10 443 läst ·
17 svar
10k läst
17 svar
elda telestolpar
Sida 1 av 2
tja jag va och städade ur ett hotell i höstas där det satt en viadrus 50kw 90cm ved och i pannrumet låg de ca 3 kubik med kapade och kluvna telefonstolpar lukta fan där inne.. måste fråga vad det är i kreosot hört att de är o nyttigt 
Det är riktigt. Om de eldade telestolp, hur f-n fick de gästerna att stanna kvar?
Jag hade en stump i trädgårn som jag slängde på ett bål med rivningsvirke. Men det stank och rykte så jävligt att jag fick dra ut den ur elden o släcka med vattenslang, för det var outhärdligt.
Är det inte så att stolparna är dina och du funderar på att elda dem själv?
Sist jag läste om dina bravader hade du börjat elda gammal motorolja i din viadrus.
Jag hade en stump i trädgårn som jag slängde på ett bål med rivningsvirke. Men det stank och rykte så jävligt att jag fick dra ut den ur elden o släcka med vattenslang, för det var outhärdligt.
Är det inte så att stolparna är dina och du funderar på att elda dem själv?
Sist jag läste om dina bravader hade du börjat elda gammal motorolja i din viadrus.
Beror lite på hur gamla de är.
De kan innehålla allt ifrån Arsenik, koppar,krom och annat som användes i äldre impregneringsmedel.
Kreosot är så är detta mycket farligt för huden, cancerframkallande samt riskerar att göra dig steril !
Innehåller de Kreosot så skall man vidta följande skyddsåtgärder:
Impregnerade överdragskläder- dessa får sedan inte bäras i livsmedels/fritidsutrymme och kan behöva slängas efter användning.
Skyddshandskar som inte absorberar vätska
Andningsskydd med gasfilter Typ A vid användning i trånga utrymmen
Ögonskydd
Särskild försiktighet ska vidtas om stolparna utsätts för mycket sol och värme!
Att elda upp gamla telefonstoplar är dessutom ett miljöbrott enligt många kommuner och kan leda till åtal, och är inte heller bra för din och andras hälsa.
Dessutom kan de när de väl börjat brinna skapa andra brännbara gaser som ger okontrollerad värmeutveckling och även explosionsrisk, har hört berättas att både murstockar och pannor blivit förstörda när de eldat med gamla impregnerade stolpar.
De kan innehålla allt ifrån Arsenik, koppar,krom och annat som användes i äldre impregneringsmedel.
Kreosot är så är detta mycket farligt för huden, cancerframkallande samt riskerar att göra dig steril !
Innehåller de Kreosot så skall man vidta följande skyddsåtgärder:
Impregnerade överdragskläder- dessa får sedan inte bäras i livsmedels/fritidsutrymme och kan behöva slängas efter användning.
Skyddshandskar som inte absorberar vätska
Andningsskydd med gasfilter Typ A vid användning i trånga utrymmen
Ögonskydd
Särskild försiktighet ska vidtas om stolparna utsätts för mycket sol och värme!
Att elda upp gamla telefonstoplar är dessutom ett miljöbrott enligt många kommuner och kan leda till åtal, och är inte heller bra för din och andras hälsa.
Dessutom kan de när de väl börjat brinna skapa andra brännbara gaser som ger okontrollerad värmeutveckling och även explosionsrisk, har hört berättas att både murstockar och pannor blivit förstörda när de eldat med gamla impregnerade stolpar.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Elffors skrev:Det är riktigt. Om de eldade telestolp, hur f-n fick de gästerna att stanna kvar?
Jag hade en stump i trädgårn som jag slängde på ett bål med rivningsvirke. Men det stank och rykte så jävligt att jag fick dra ut den ur elden o släcka med vattenslang, för det var outhärdligt.
Är det inte så att stolparna är dina och du funderar på att elda dem själv?
Sist jag läste om dina bravader hade du börjat elda gammal motorolja i din viadrus.
nänä jag har ingen viadrus har en euronom duo keram.. kombipanna.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-22rum-billingsberg-arvika-kommun-billingsberg-eklunden-1761720
har är de lilla huset dom värmde med en 50 kw plus 2 vatemantlade kaminer
NetNut skrev:Beror lite på hur gamla de är.
De kan innehålla allt ifrån Arsenik, koppar,krom och annat som användes i äldre impregneringsmedel.
Kreosot är så är detta mycket farligt för huden, cancerframkallande samt riskerar att göra dig steril !
Innehåller de Kreosot så skall man vidta följande skyddsåtgärder:
Impregnerade överdragskläder- dessa får sedan inte bäras i livsmedels/fritidsutrymme och kan behöva slängas efter användning.
Skyddshandskar som inte absorberar vätska
Andningsskydd med gasfilter Typ A vid användning i trånga utrymmen
Ögonskydd
Särskild försiktighet ska vidtas om stolparna utsätts för mycket sol och värme!
Att elda upp gamla telefonstoplar är dessutom ett miljöbrott enligt många kommuner och kan leda till åtal, och är inte heller bra för din och andras hälsa.
Dessutom kan de när de väl börjat brinna skapa andra brännbara gaser som ger okontrollerad värmeutveckling och även explosionsrisk, har hört berättas att både murstockar och pannor blivit förstörda när de eldat med gamla impregnerade stolpar.
okej trevilgt de kändes gick i ett pannrum och bar ut skiten vanlig långärmad tröja utan handskar
de är fan farligt när man inte vet vad man håller på med..
Elffors skrev:Det är riktigt. Om de eldade telestolp, hur f-n fick de gästerna att stanna kvar?
Jag hade en stump i trädgårn som jag slängde på ett bål med rivningsvirke. Men det stank och rykte så jävligt att jag fick dra ut den ur elden o släcka med vattenslang, för det var outhärdligt.
Är det inte så att stolparna är dina och du funderar på att elda dem själv?
Sist jag läste om dina bravader hade du börjat elda gammal motorolja i din viadrus.
ja de gick ju om kull rätt redigt med. dom lämnade allt som det var. sålde av sina saker för strunt summor och stack till holland
Nu hittade jag inte hur stort huset var mer än "22rum." men det ser ju rejält stort ut. Varken ved eller olja känns ju lämpligt som uppvärmning där alls. Så vida man inte kan ösa ner fullängds telestolp med hjullastare i pannan.pyerdarn skrev: