Ved, Pellets, Flis
pr95: Längst ner på sidan lite olika lösningar kanske en kombinerad pellets/flis panna Fröling/Eta .. http://www.biovarmesverige.se/media/23526/eta%20hack%2020-200kw.pdf
steffä: Hejsan! Har börjat snegla på lite komplement till våran Nibe f470 flvp och vi har blivit sugna på en tulikivi täljstensspis. Främst då för att de verkar avge värme under mycket längre tid osv. Hur mycket skulle man kunna spara in på eltillskottet i vp? Eller är det lika bra att satsa pengarna på en billigare typ av kamin?
Gulfxx: [citat] Detta uppnås väll bra med Förungn ? Hört många vedeldare som gått från gammal panna med förungn till nått modärnt med underförbränning och acktankar . Det märkliga är att de tyckte nästan den gamla erylpannan med förugn var bättre och höll värmen mera konstant eller så i huset :wow:
Elffors: [citat] Får man fråga varför du ska ha en dyr fin kamin i källaren, när du kan sätta in tex focus 40 med ett gäng 750l termosar för under 50k som gör ett avsevärt bättre jobb?
LaT: Åskar, det var din pappa som bekostade det hela & han är så förbannat snål! Men ja, jag håller med dig som du kan se långt upp i denna tråd, om du tar på dig glasögonen som din pappa skänkte dig, om att det vore bra om även kökspannor & vattenmantlade kaminer var så effektiva & miljövänliga som det bara går! Däremot så kan jag åtminstone ge den krediten till min Wamsler att
-PC-: Det förutsätter att veden är gratis/billig :) Jag köpte mig ett lass förra våren, när en var och högg i grannskapet. Det tog lite tid att ta reda på, trots att det bara var 10m3. Fast då hade jag ingen vedprocessor, bara vanlig kap och klyv :) Har lite på tomten som ska ner nu, innan garaget kommer på plats, så då får man lite mer att göra ;) Sent from my XT910 using Byggahus
pr95: http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/solo_plus-S.137223.01.01-05-21.pdf
ichgary: Beror väl lite på var det lossnat.. Är nog inga problem sålänge som det inte exponerar någon plåt som är okyld eller att hålet från vedutrymmet blivit större vilket kan leda till ett högre effektuttag och högre rökgaser som följd..
pr95: Provningssystem/krav på pellets & ved http://www.energimyndigheten.se/Global/Forskning/Br%C3%A4nsle/P21813-1,%20Provningssystem,%20Esbj%C3%B6rn%20Pettersson,%20ETC.pdf
pr95: #Åskar det går att bygga egen som GK100 http://www.byggahus.se/forum/biobransle/130683-ska-en-vedpanna-innehalla-mycket-eller-lite-vatten-8.html#120
Mikanils: Jag har en CTC 1100 Economi ....har precis gått över till pellets från att ha eldat med olja tidigare....jag undrar om jag kan köra bara med elpatronen till sommaren..att patronen klarar att försörja med VV .....patronen är på 6 kW
Vedfyrer: Har vel knapt fått prøvd så mye med å varme vannet så mye ettersom returen fra radiatorene er så varm at jeg har måttet fyre når vannet har vært ca. 50-55 grader. Fra dette nivået i tankene og til 80 grader gjennom hele tanken virker det som om det går om lag ett innlegg med bjørk. Dette brenner ut på nøyaktig 4 timer. Har så vidt prøvd et par ganger å fyre fra 40 til ca80- 85
anjn: om det var mig du frågade obba? så är jag nyfiken då jag har en TMV alpha 1a el, olja, ved. som behöver bytas, jag eldar ca 50% ved samt 50% pellets, brännare som sitter i oljedelen, 500 liter acktank som rundpumpas med pannan. och det skulle vara kul att veta om man kan vänta sig någon märkbar skillnad i förbrukning om man byter till t.ex. modern vedpanna med acktankar,laddomat och
Erlandsson: Garanti är bra men hjälper föga om huset brinner ner. Och man vill ha ersättning från försäkringsbolaget.
jensaro: En såndär kan man ju bygga själv... se länken! men så hade han råd med en fin bil också.. http://www.youtube.com/watch?v=uqti6PsjEuM
Kaminen: Hej, tack för tipset! Efter att ha skruvat bort båda sidoglasen och justerat tätningarna så tystnade kaminen helt och hållet, skönt. Det är tom så att jag tycker att den ger mer värme också men det kanske bara är den allmänna upphetsningen över att ha lyckats fixa problemet. mvh Ralf
kulle: [citat] http://www.faggebyantikbod.se/show_cat.php?cat_id=5 http://www.faggebyantikbod.se/show_prod.php?cat_id=5&item_id=463
lordmetroid: Spelar inte så mycket roll eftersom jag nu vet mängden fast kubikmeter. Sedan så demonstrerar denna sida http://www.tradbransle.se/mattenheter.asp mycket bra hur mycket energi man kan få ut av det.
Rigor: Du tänker dej således en funktion med thermoventiler...Har funderat på det själv faktiskt. Teoretiskt funkar det med grova rör och en växlare med lågt tryckfall i delen mot tanken, men man missar lite också..Nämligen när man ligger under tempen för nedersta thermoventilen...Så tre ingångar vore bra.. Annars varianten med ännu fler ingångar i tanken och bara ett stigar rör utanpå
emonne: hej, jo jag vet att en vedpanna kräver tankar. även en vattenmantlad kamin, nej modulen är inte rostfri. nedanför finns både den gammla sotluckan och gammla rökanslutningen.
Åskar: Öppet expansionkärl, separat ångblåsningsledning från panntoppen och acktoppen direkt ut på taket. Pannan är lägsta punkten så självcirk hjälper vid strömavbrott. Panntermostat som bryter fläkten vid 105 grader. Ingen SYR har jag. Dock finns en fastärjad säkerhetsventil ovan pannan som den som besiktade anläggningen var tvungen att ha... Även en tryckmätare på panntoppen som
saturnus: [citat] Ja precis, blev Ni nöjda, lägg gärna upp en bild:)
mfstyle: Håller till fullo med om att det är en bra panna. Har inte haft ngn panna mer än denna men ändå. Visst kan man tycka att ved förrådet är för litet, men det är ett kärt problem att få gå ner i pannrummet igen och se en skönhet! Den funkar bra lätt att sköta! Lambda styrning och bränslet används till max!
Gusfon: [citat] Hej! Jag har precis börjat kolla runt efter kaminer, har ingen brådska egentligen, så det får ta sin tid (man vill ju att det ska bli bra). Är dock mer inne på pellets än ved, känns enklare. Kollade inte alla dina länkar, men det verkar som det var mest/bara (?) vedkaminer. Hur resonerar du, varför ved? Vilka fördelar (och nackdelar) har de mot pelletskaminer enligt dig? Har ju
Izvek: ja d klart, skulle vara tydligare, tänkte verkningrad som bäst när man eldar för fullt. och d är nog inte otroligt att den ligger så pass högt som 65%- har hört 75 på annat håll. men det beror säkert på vem som eldar. jo jag har det kontinuerliga värmesystemet i ladugården. kökspannan är bara till när det är kris. Har ingen elpatron som det är nu.. och vette tusan om jag kommer
JonasBrot: Ang. laddomaten (har ingen laddomat men rören är kopplade rätt med termostatventil) så tycker jag det blir lite låg temperatur på returen, under 60gr. Sen så har ni nog rätt ang. laddningen, det fungerar ju nu med och tanken räcker längre än tidigare. Har turbolatorerna isattta och får nu 160-170gr. Webkamera samt 7 st temperaturgivare med kurvor till datorn så allt kan kollas :) Har