3 249 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Sotarn sjuk jämt, risker?
Hej..
Våran skorsten till pelletsanläggningen skulle ha varit sotat i början av januari i år, vi har fått 4 tider hittils från sotaren med tider men varje gång ringer de samma dag och säger att tyvärr det är sjukdommar och vi kan inte komma.
En givare i pannan har gått sönder en gång under denna tid pga att de blev mer eller mindre stopp i ett rör som kopplar ihop pannan med skorstenen (sotarn ska sota detta normalt) och detta gjorde så att det rykte in rejält och givaren smälte, som tur är slog pannan av då...
Idag ringde de igen och va sjuka, börjar nu bli orolig hur det ser ut i skortsten och så, finns det brandrisker om det inte blir sotat? Får jag fortsätta elda när det inte blivit sotat? bör jag vara orolig och vad borde jag göra isåfall?
Våran skorsten till pelletsanläggningen skulle ha varit sotat i början av januari i år, vi har fått 4 tider hittils från sotaren med tider men varje gång ringer de samma dag och säger att tyvärr det är sjukdommar och vi kan inte komma.
En givare i pannan har gått sönder en gång under denna tid pga att de blev mer eller mindre stopp i ett rör som kopplar ihop pannan med skorstenen (sotarn ska sota detta normalt) och detta gjorde så att det rykte in rejält och givaren smälte, som tur är slog pannan av då...
Idag ringde de igen och va sjuka, börjar nu bli orolig hur det ser ut i skortsten och så, finns det brandrisker om det inte blir sotat? Får jag fortsätta elda när det inte blivit sotat? bör jag vara orolig och vad borde jag göra isåfall?
Redigerat:
Är det så mycket sot att det blir stopp så bör du vara orolig, ja. Kanske har du redan haft en soteld i så fall. Vid en riktigt rejäl soteld händer det att tjäran på rökkanalens väggar smälter och rinner neråt och bildar en propp i skorstenen som kan vara mycket svår att få bort. Det får å andra sidan sotelden att slockna eftersom draget upphör.
Men... Hur ofta ska du få sotat egentligen? Det känns som om förbränningen inte är rätt om du får sådana här problem efter bara ett par månader extra utan sotning.
Det finns "stamkunder" hos räddningstjänsten när det gäller soteldar eftersom de eldar så illa att skorsten sotar igen på nolltid. Se till att inte bli en sådan...
Men... Hur ofta ska du få sotat egentligen? Det känns som om förbränningen inte är rätt om du får sådana här problem efter bara ett par månader extra utan sotning.
Det finns "stamkunder" hos räddningstjänsten när det gäller soteldar eftersom de eldar så illa att skorsten sotar igen på nolltid. Se till att inte bli en sådan...
3 ggr per år ska det sotas, enligt reparatören som var hit och lagade pannan så måste sotarn ha fuskat med anslutningsrören då våran förbränning var mycket fin och han gick igenom den helt för att se att vi inte hade några andra problem..
På anslutningsröret så ser man på utsidan efter att detta hände att något svart har runnit på utsidan av röret från 2 ställen där det sitter bultar i röret..
På anslutningsröret så ser man på utsidan efter att detta hände att något svart har runnit på utsidan av röret från 2 ställen där det sitter bultar i röret..
Du skriver inte vad du har för panna och brännare.
Har du dragbegränsare?
Är brännaren rätt inställd.
Sotar du inte själv panna och brännare?
Oftast får man sota detta kanske en gång i veckan under vintern.
Jag har gått självsotarkurs och sotar själv skorstenen 2 ggr om året.Panna och brännare gör jag rent en gång i veckan.Gör man det, så vet man att det inte blir så mycket sot i gångarna.
Har du dragbegränsare?
Är brännaren rätt inställd.
Sotar du inte själv panna och brännare?
Oftast får man sota detta kanske en gång i veckan under vintern.
Jag har gått självsotarkurs och sotar själv skorstenen 2 ggr om året.Panna och brännare gör jag rent en gång i veckan.Gör man det, så vet man att det inte blir så mycket sot i gångarna.
Pelletseldare behöver väl bara sota skorstenen en gång per år?
Själv sotar jag panna och anslutningen till murstocken 3-4 gånger per månad under eldningssäsong och sotaren tar skorsetenen en gång per säsong.
Själv sotar jag panna och anslutningen till murstocken 3-4 gånger per månad under eldningssäsong och sotaren tar skorsetenen en gång per säsong.
Så här står det på www.falusot.se:
Sotningsfrister
A. Värme-, varmvatten-, varmlufts- och ångpanna
A1. Om eldning sker med fasta bränslen ska sotning göras enligt följande:
4 ggr/år Konventionella pannor.
3 ggr/år Pannan har keramisk inklädnad i förbränningskammaren eller motsvarande konstruktion samt är ansluten till ackumulatortank eller motsvarande anordning.
2 ggr/år Eldning sker med träpellets eller annat, ur sotbildningssynpunkt, motsvarande bränsle.
Sotningsfrister
A. Värme-, varmvatten-, varmlufts- och ångpanna
A1. Om eldning sker med fasta bränslen ska sotning göras enligt följande:
4 ggr/år Konventionella pannor.
3 ggr/år Pannan har keramisk inklädnad i förbränningskammaren eller motsvarande konstruktion samt är ansluten till ackumulatortank eller motsvarande anordning.
2 ggr/år Eldning sker med träpellets eller annat, ur sotbildningssynpunkt, motsvarande bränsle.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Får man soteld med pellets är det nog dags att kolla över lite inställningar för då har man inte rätt förbränning, alt. ta ut en installatör som går igenom inställningarna åt dig.
Men har det stannat p.g.a. att det satt igen sig i rökröret hade jag nog ställt lite krav att de ska komma snarast möjligt.
Men har det stannat p.g.a. att det satt igen sig i rökröret hade jag nog ställt lite krav att de ska komma snarast möjligt.
Hej!
Vi har 1:års intervall också men sotaren suger bara ur luckan till skorstenen, pannan öppnar dom inte så den gratis sotningen ur min synvinkel finns inte. Dom hävdar att det inte går att suga ur askan p,g,a brandrisken även om pannan varit avstängd hela dagen. Tydligen är det bara att gilla läget och betala fakturan.
// Jens
Vi har 1:års intervall också men sotaren suger bara ur luckan till skorstenen, pannan öppnar dom inte så den gratis sotningen ur min synvinkel finns inte. Dom hävdar att det inte går att suga ur askan p,g,a brandrisken även om pannan varit avstängd hela dagen. Tydligen är det bara att gilla läget och betala fakturan.
// Jens
SRVFS 2005:-PC- skrev:Så här står det på www.falusot.se:
Sotningsfrister
A. Värme-, varmvatten-, varmlufts- och ångpanna
A1. Om eldning sker med fasta bränslen ska sotning göras enligt följande:
4 ggr/år Konventionella pannor.
3 ggr/år Pannan har keramisk inklädnad i förbränningskammaren eller motsvarande konstruktion samt är ansluten till ackumulatortank eller motsvarande anordning.
2 ggr/år Eldning sker med träpellets eller annat, ur sotbildningssynpunkt, motsvarande bränsle.
Frist Tillämpningskriterier
3-5 ggr/år Avser konventionella pannor
− Fristen 3 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen
i kommunen är ca +5 ºC eller högre.
− Fristen 4 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen
i kommunen överstiger ca +1 ºC men understiger ca +5 ºC.
− Fristen 5 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen
i kommunen är ca +1 ºC eller lägre
2-3 ggr/år Avser pannor med keramisk inklädnad i förbränningskammaren eller motsvarande konstruktion för effektiv
förbränning av bränslet och där pannan är ansluten till
ackumulatortank eller motsvarande anordning.
− Fristen 2 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen
i kommunen är ca +5 ºC eller högre
1-2 ggr/år Avser pannor där eldning sker med träpellets eller annat från
sotbildningssynpunkt motsvarande bränsle och där
eldningsapparaten är speciellt konstruerad för effektiv
förbränning av bränslet.
− Fristen 1 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen
i kommunen är ca +5 ºC eller högre
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden