TorpAnders
TorpAnders: Håller med sista talare, du bränner sönder kakelugnen!
5 svar · 7,5k läst
N
Nilinjo: Ser riktigt välbyggd och rejäl ut! Vid vilken temp bryter pannan? Går det elda upp acktanken i 100 grader om man vill det?
38 svar · 9,7k läst
R
Raukman: Jag ska sätta in en liten kamin i källaren, sitter där nu en gammal vedspis som nog måste renoveras plus att den är ganska klumpig så den ställer jag ut i nåt förråd. Är ganska förtjust i Husqvarnas senare grönemaljerade kaminer typ i 150-serien, gillar det industriella stuket på dom. Men hittar inte så mycket info om dom! Finns det nån här som har nå bra info om dom? T ex.
0 svar · 2,4k läst
M
mikael_elfberg: Hej! Jag har också en Andersen sedan 10 år tillbaka. Den förbränner bra och glaset håller sig rent och behöver bara rengöras med fönsterputs och papper någon gång ibland. Stenplattorna på insidan håller fortfarande men rökvändarplattan höll bara högst 2 år och kostade senast närmare tusenlappen så jag tillverkade en egen i plåt som håller längre och kostade bara drygt 200 kr
10 svar · 14,8k läst
K
kickassford: vad händer med era pannor när tankarna är fyllda och tempen skenar? det står i broschyren/manualer att fläkten ska stanna när tempen överstiger 95 grader och ett mekaniskt överhettningsskydd löser ut om tempen fortsätter att stiga. min panna gör inte det. eller jo, överhettningsskyddet går i vid 108 grader (panndisplay) men fläkten går inte ner där vid 95 grader. dock
0 svar · 3,2k läst
F
Findus_boy: Har vänt på plåten nu så att utbuckningen är längst upp på vedluckan. Märkte dock ingen större skillnad men det känns bättre att luften cirkulera fritt.
6 svar · 4,8k läst
M
Matss: Jag tror inte denna uddapanna på någon punkt mer än priset kan mäta sig med Inovan.
24 svar · 10,1k läst
·
Bezt
Bezt: Ser bra ut, installerade också min själv med hjälp av svärfar men är sugen på att göra som dig och separera golvvärmen på egen slinga.
19 svar · 9,9k läst
·
P
pyerdarn: jo ja pröva och stänga av allt men de blev inte så kul de va viss komfort skillnad så ja struntar i om de nu skulle ta nån pinne mer.. :) sen så är de fullt ös ända till tankarna är fulla inget pyreldande eller nått :) så de blir med tankar
4 svar · 1,8k läst
I
Izvek: [citat] Oj tar dit hus så lite kw. Tror inte jag vill räkna på mitt ens hahaha. He ba flisa mer :) Men å andra sidan så måste jag in med en shunt som fungerar på rätt sätt mot huset. Samt kolla hur mycket kulverten tar. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
15 svar · 7,1k läst
O
olle45: Hej obba Spjället som sitter monterat i pannans utgående rökrör ska vara helt öppet vid ved och pelletseldning Istället så finns bra dragbegränsare som håller draget på önskat max under tryck Utan kontrollerat drag kan för bränningen skena och för brännings temperaturen öka mer än önsvärt. Varför man inte ska strypa spjället vid ved eller pelletseldning är för att dödligt
1 svar · 1,9k läst
Krilleman
Krilleman: Sist jag kollade så är väl alltid acken varmast högst upp... Och den svalnar av fortast längst ner...
2 svar · 1,3k läst
S
spendera: Jag köpte gummitätningen mellan skorstenen och huven på min lokala kaminfirma som säljer premodulskorstenar. Tror jag fick betala 160-200:- för den (köpte lite andra saker samtidigt). Den finns som reservdel i premoduls reservdelskatalog.
1 svar · 4,0k läst
N
Nilinjo: Den svarta sotiga luckan för vedinkastet ser inte roligt ut.. Misstänker att frugan i huset ledsnat på alla bakpuffar och all röklukt i huset..
1 svar · 1,5k läst
N
Nilinjo: http://www.viessmann.se/etc/medialib/internet-se/brochyrer/svenska.Par.67814.File.File.tmp/KP_Vitoligno%20100-S_SE_Internet%20Sept%202010.pdf Veissmann Vitolingo 100-S 80kW!! 350 L vedvolym och halvmeters ved!! Ser väldigt fin ut! Någon som har en Veismann och vill höra av sig hur den går?
27 svar · 7,5k läst
B
Brunsvik: Rökastempratur ligger mellan 160-220¨C. jag har ingen bra mätinstrument. Färg på sotet är svart-grå med vit beläggning. Vi har nu -6¨C och jag eldar fortfarande en gång om dagen.
53 svar · 14,4k läst
F
FrodeS: Jeg har kommet over www.ofenseite.com , en tysk forhandler som selger mye interessant til gode priser. Jeg har et prosjekt der jeg kommer til å installere en 750 liter ack-tank i kjelleren og vedovn med vannkappe i stuen. I kjelleren (under utbygging) har jeg installert gulvvarme, og i resten av huset blir det viftekonvektorer. Jeg har sett på diverse ovner, og har nå kommet over to utgaver av
0 svar · 2,1k läst
V
Vedfyrer: gravis, om du er på forumet ennå, hva ble resultatet?
65 svar · 14,1k läst
·
Elffors
Elffors: Ändra kedjeluckans läge så du kan elda till 90 iaf innan den stryper elden. Häkta av kedjan och flytta upp den ett par länkar eller vrid på drag begränsaren om den fortfarande funkar.
18 svar · 24,8k läst
·
Elffors
Elffors: Ahha! d^_^b
39 svar · 8,3k läst
·
J
Jo-An-Er: Har köpt och installerat en Bras-Spisen, lilla hörn höger. Den huvudsakliga anledningen till de var att den fanns i många utföranden. Då min öppnaspis har lite speciella mått så fick ja tyvärr inte plats med en i gjutjärn. Så då hade ja bara den här och energikassetten att välja på och då tog ja helt enkelt den sam passade bäst måttmässigt. Och då till min lilla recension,
4 svar · 6,3k läst
kulle
kulle: [citat] Den tempen är något som jag själv tyckte var det optimala med hänsyn till förbrukning och en del laborerande. Alltså inget vetenskapligt på något sätt. Under 70 bör man väl inte ha.
5 svar · 5,1k läst
L
Lillkorpen: exerg! Så sant som det är skrivet!! God fortsättning tillönskas alla!!
5 svar · 2,3k läst
O
ows: Tack, har testat den metoden innan jag postade. Får det inte att funka så bra. Hade hoppats att det fanns något trick för att få allt på plats. God jul d^_^b
6 svar · 4,7k läst
jenssoderberg
jenssoderberg: Jag skulle ha "pluttat" in dom (Det gjorde jag sist) Givetvis så bör man beakta värmeöverföringen mellan dykröret och sensorn, men i praktiken är det som att gå över ån för vatten. I fallet med vedpannor (Antar jag) så handlar det inte om raketforskning utan mer vad som skall fungera under de närmsta årtiondena. Den grad eller två som din temperaturmätare kan mäta fel (För du
1 svar · 3,0k läst
T
trillat: Tycker att det susar i pannan gör det de för dig med,kanske normalt? Jag eldar med 70 cm bitar och fyller bara upp till hälften.
11 svar · 11,0k läst
·
N
Nilinjo: 50 cm + 50 cm = 100 cm vedträ. Så skulle jag vilja kunna köra i en 1-meters panna om hanteringen med 1-meters vedklabbar blir för drygt.. Rejält stort vedmagasin vill jag ha när jag byter panna och ökar ackvolymen..
10 svar · 5,2k läst
D
Dr Fozz: Skorstenen var okej, men putsen var för tunn bakom kaminen (3 cm nu, kravet är 5 cm). Av någon anledning så kräver Selmac Marinella 40cm (!) bakom kaminen till brännbart. Contura klarar sig med 8 cm... Har vart på Hornbach nu och köpt mineritskiva som jag ska skruva upp och sen sätta skiffer på, sotaren svänger förbi imorgon också för att ge ok att elda. Skönt, nu vet jag vad jag
7 svar · 3,0k läst
H
Henke78: Låter bra det, då får det bli så. Inga problem med höjden till laddomaten det blir ca 7m för mig också. Man kan ju undra varför dom föreskriver 2m men det är väl för att gardera sig mot nåt problem. Tack för svaren
3 svar · 3,1k läst
R
roli: [citat] Sitter i acktankens nedre del, närmare bestämt i tankens nedre anslutning för elpatron. När det blir varmt så att SYR ventilen öppnar så är toppen väldigt nära 100 grader.....
10 svar · 5,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.