Hej,

jag har en Thermia kombipanna från 1962 som jag för närvarande eldar pellets i. Jag vill komplettera med ved för att få ner min årskostnad och funderat på att införskaffa en ack.tank. Och jag kan inte så mycket om det här. :(

• Jag har hört/läst att det inte är någon idé att skaffa för stora acktankar då min gamla panna ändå inte är så effektiv att det blir smidigt att fylla dom med varmvatten, är detta sant eller falskt?
  • En 500 liter acktank går att hitta ganska billigt begagnad, hur ofta kan jag behöva elda (på ett ungefär) för att värma 90 + 90(källare)?
  • Bör jag välja en ack.tank med varmvattenslinga? Om jag väljer 500 l kanske jag ändå behöver elda så ofta att det alltid finns varmvatten?
  • Om jag skaffar ack.tank så antar jag att man även kommer vara tvungen att köra pelletsen mot acktanken, är det bra eller dåligt?
Många frågor, och jag kunde säkert sökt mig till en del svar, men jag har faktiskt försökt att söka/googla, men eftersom mina frågor inte liknar andras så har jag haft svårt att hitta konkreta tips.

All information ni har runt detta tages tacksamt imot.

mvh
Tobias Borg

Normalt när man konstruerar ett vedsystem så utgår man från vilken eldningskomfort man vill ha. Dvs. hur ofta man ska behöva elda. Det som styr detta är husets energibehov, tankens storlek och pannans
storlek.

En kombipanna är ofta inte optimal att elda ved i, men visst går det. Vad är det för effekt på din panna till att börja med?

Jag är ute efter att sänka kostnaden tills det är dags att köpa annat, troligtvis luftvatten-pump. Ifall jag får elda 4 ggr per dag så är inte det hela världen. Och när man inte vill/kan/orkar elda med ved så får pelletsen sköta sig själv.

Hur vet jag effekten på min panna? Beror inte det på vilken typ av pelletsbrännare jag använder, eller om jag stoppar in torr björkved i stället för sura gamla stövlar?

Jag kan tänka mig att gå ner och elda 3-4dag utan problem, men frågan var ju inte hur ofta jag kan tänka mig att elda, utan hur ofta jag kan tänkas att behöva elda med en 500 liters acktank.

Det är rätt bra energivärde i gamla stövlar tror jag, de är väl gjorda av olja ;)

Det borde finnas en märkplåt på pannan någonstans med effekten. Självklart spelar det roll vad du eldar med, men angiven effekt är normalt max-effekt. Om du inte kan ta reda på det så kanske du kan uppskatta vedvolymen i pannan?

Pelletsbrännarens effekt har ju inget att göra med vilken effekt pannan ger när du eldar med ved.

Men i allafall så du har något att begrunda;

Vi gissar att din vedvolym är 50 liter (det är nog i den regionen i allafall) och att pannas effekt är 20kw. Om du eldar med blandved har du ett energiinnehåll på ca 1200 kwh/m3 staplat mått, din panna kanske har 70% verkningsgrad vilket ger oss c:a 40 kwh per eldning.

Nu har är det lite svårt att veta din effektförbrukning på de uppgifter du angivit men om vi för räkneexemplets skull säger 5kw en normalbister vinterdag med några minusgrader så är det nog inte helt fel. Vi säger också att du behöver ha 45 grader varmt vatten i framledning för denna utetemp för att du ska ha rätt temperatur inomhus.

Tanken kan, med viss förenkling, arbeta mellan 45 och 90 grader. 500 liter med 45 graders deltatemp kan lagra (0,5 m3*1,16*45) 26 kwh.

När du eldar så går 5kw till uppvärmning och max 15kw till tanken (jag skulle tro 10 i praktiken). Då laddar du tanken på 2,5 timme och tankens energinnehåll räcker i 5 timmar (26/5). Alltså måste du elda var 7,5:e timme.

Exemplen ovan har inte tagit hänsyn till övrig vattenvolym (i pannan och radiatorsystem), den gör att du kommer behöva elda oftare. Hur ofta beror på volymen.

Ett underbart bra svar, tack så mycket! Var 7,5:e timma, give or take, kan jag utan problem leva med. Då har jag konstaterat att en 500 liters ack.tank räcker gott och väl till mig.

Kan det bli några problem att kombinera det med pelletsen? Dvs, att köra pelletsen till ack.tank också? Eller kan man på något vis göra någon slags koppling så att pelletsen inte går till acktanken, som en slags acktank av/på-vred?

Och; bör jag ta en ack.tank med varmvattenslinga när jag ska elda på detta sätt (var 7,5:e timma) eller räcker min varmvattenslinga i pannan (120 liter)? Väldigt svårt att svara på, när ni inte vet min varmvattenförbrukning antar jag, men jag vill inte behöva planera in mina duschar om man säger så. Vi bor 2 personer i huset, varav den ena är kvinna, och snart får vi en bäbis. Så varmvatten är viktigt. :D

Och om jag tar en acktank med slinga på exempelvis 120 liter, innebär det då att jag får 120 liter varmvatten panna + 120 liter varmvatten acktank när det är nyeldat?

Förlåt för alla dumma frågor, och tack för alla bra svar. Ska kolla upp effekten på pannan så fort som möjligt.

Kolla upp märkningen på pannan, effekt, vedvolym och även vattenvolym så kan vi räkna lite noggrannare. Teoretiskt kan man förstås styra så pelletsen inte laddar tanken men jag vet inte om det ger något. Det tål att fundera lite....

Kanske svårt att se, men det står 3-19 Mcal/h. Lite svårt på telefonen nu, men google sade att en kw = 0.83 mcal, så det borde finnas lite kräm i pannan?

Mvh Tobias.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

• uploadfromtaptalk1330439568193.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En kokspanna. OK. Nu är jag rätt osäker men gissningsvis så får du inte ut riktigt den effekten när du eldar ved istället, säg maximalt 12 kw istället. Eldningsvolymen är antagligen inte så stor heller, vi justerar till 40 liter.

Varmvattenberedaren innehåller 120 liter så gissningsvis innehåller pannan 170 liter vatten.

Husets effektbehov är nog lite högre också, kanske uppemot 6,5 kw när det är som kallast helt beroende på hur välisolerat det är.

Energiinnehåll i ett inlägg: 0,04*1200*70% = 33 kwh

Normalförbrukningen av varmvatten ligger enligt energimyndigheten på knappt 5000 kwh. För att göra det enkelt så motsvarar det en kontinuerlig effekt på 140W per person. För er alltså 3*140. Säg 0,5 kw. Nu är den förbrukningen inte jämnt fördelad förstås.

Jag räknar på två scenarion här. Dels
när det är smällkallt och dels när det är runt nollan ute.

-20 grader ute:
Framledningstemp: 60 grader
Husets effektbehov: 6,5 kw + varmvatten 0,5 kw = totalt 7 kw
Max. användbart energiinnehåll i ack. : 90-60 = 30*(500+170)*1,16 = 23 kwh

Det tar knappt 3 timmar att bränna ut ett inlägg (33/12). Under den tiden tar huset ungefär 20 kwh, och du kan ladda ackumulatortanken med resten 13 kwh. Med 1,5 inlägg så är tanken full och du klarar dig 3,5 timme innan det är dax att elda igen. Dvs. denna tiden på året så blir det max 5 timmar mellan eldningarna - det är kanske i minsta laget för att helt gå på ved, men du kan ju låta pelletsen jobba när det tryter...

0-gradigt ute
Framledningstemp: 40 grader
Husets effektbehov: 3kw + varmvatten 0,5 kw = 3,5 kw.
Max. användbart energiinnehåll i ack. : 90-45 = 45*(500+170)*1,16 = 35 kwh

Under tiden ett inlägg brinner ut (3 timmar enligt ovan) tar huset 10 kwh och du skickar 23 kwh till tanken. 1,5 inlägg även här och tanken är full efter 4,5 timmar och då räcker den i 11 timmar. Dvs. nu räcker det att elda ungefär 2 ggr per dygn.

Om huset inte förbrukar någon energi kan du inte elda förrän tanken är 50 grader eller lägre (ungefär) annars går systemet i kok.

Köp en laddomat som laddar ackumulatortanken för bäst effektivitet och jag kan inte se någon fördel med att låta pelletsbrännaren jobba utan ackumulatortanken. Flytta givaren till ackumulatortanken.

Ackumulatortanken du köper bör ha förvärmning på varmvattnet. Och du har bäst ekonomi i att köpa en oisloerad och isolera själv. Fabriksisloeringen är dyr och för tunn.

Eftersom pelletsen finns som backup hela tiden så kommer du inte behöva planera dina duschar.

Lycka till!

sätt laddomaten på 90 och pelletsen på 80 ,sen sätter du en termostat på acktanken som du ställer på ca 45-50 då när du laddat upp systemet kommer inte pellets brannaren gå förens tanken är tom och då startar de, och det blir aldrig kallt :) kör så själv fast jag eldar med olja enda är att man får sänka termostaten men jag tycker det är fin kräver inte lika mycke och värma upp acken :)

pyerdarn: Du menar att laddomaten öppnar på 90 grader och pelletsen startar vid 45-50 och stoppar vid 80?

ja så när tanken är kall går det på pannans termostat vilket gör att det startar när tanken är kall och pannan men att det kör upp bara pannan i 80 g

Precis, det finns ingen anledning att elda upp tanken för högt i temp. Men samtidigt bör man väl eventuellt justera för gångtiden på pelletsbrännaren så den inte blir för kort och därmed ineffektiv förbränning?

Vad får du betala för veden?
Du kanske får 50% verkningsgrad på sin höjd i kokspannan utan konvektionvägar som aldrig konstruerats för vedeldning. Stora värmeförluster från pannan i sig, så den stora vattenmängden i pannan får du värma upp till ingen nytta vid varje eldning.
Pelletseldning utan tankförlusterna kanske ger 75% verkningsgrad.
Matchar ditt vedpris pelletspriset med dessa förutsättningar?
Pelletspriserna faller medan vedpriserna stiger snabbt.
Vad säger grannarna om din hälsofarliga eldning?

Jag tycker du ska ta förnuftet tillfånga och glömma vedeldning i en apparat som aldrig konstruerats för vedeldning.

johanpelle skrev:
Vad får du betala för veden?
Du kanske får 50% verkningsgrad på sin höjd i kokspannan utan konvektionvägar som aldrig konstruerats för vedeldning. Stora värmeförluster från pannan i sig, så den stora vattenmängden i pannan får du värma upp till ingen nytta vid varje eldning.
Pelletseldning utan tankförlusterna kanske ger 75% verkningsgrad.
Matchar ditt vedpris pelletspriset med dessa förutsättningar?
Pelletspriserna faller medan vedpriserna stiger snabbt.
Vad säger grannarna om din hälsofarliga eldning?

Jag tycker du ska ta förnuftet tillfånga och glömma vedeldning i en apparat som aldrig konstruerats för vedeldning.
Helt rätt, vansinne att elda ved i en sådan drake! En riktig soteldspanna!

Bättre att hålla koll på blocket för där dyker det upp riktigt bra pannor till billiga priser. Om ekonomin är begränsad alltså

Jag skulle aldrig frågat. :D

Jag kommer nog att avvakta inköp av acktank, men köpa 12 kubik blandved och testa att elda utan ack.tank nästa vinter. Fungerar det inte tillräckligt smidigt så spar jag veden till min murspis som ska in efter luftvattenpumpen är installerad.

Tack för alla tips, råd och tankar.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.