3 784 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Förbränings kammaren i underförbräning panna.
Har inte gjort någon beräkning men uppehållstiden och turbulensen med virvelkammaren gör att ingen rök blir kvar, bra förbränning.. När man öppnar luckan varken ryker det eller luktar något. Bara värmedaller ur skorstenen. Nackdelen är ju som sagt att materialet, vanligt syra fast, inte håller för hettan. Man får svetsa en hel del..Lillkorpen skrev:
En kammare i plåt har sina för och nackdelar, när den "rätta" formen hittats kan den överföras i en eldfast modell.
Ett eldhål som är variabelt vore kanske en optimal lösning för att kunna reglera effekten,
med en varvtals styrd fläkt och lambda styrning med reglerande primär o.sekundär spjäll
En STOR förbränningskammare för att få så lång tid som möjligt för lågan att brinna ut,
Temperaturen bör ej bli för hög mellan 860-1000c är tillräcklig (om man ska klara miljökrav)
Ett eldhål som är variabelt vore kanske en optimal lösning för att kunna reglera effekten,
med en varvtals styrd fläkt och lambda styrning med reglerande primär o.sekundär spjäll
En STOR förbränningskammare för att få så lång tid som möjligt för lågan att brinna ut,
Temperaturen bör ej bli för hög mellan 860-1000c är tillräcklig (om man ska klara miljökrav)
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Måste faktiskt highlighta materialet wermeculit. Byggde i höstas med stor skepcism en förbättrad förbränningskammare i en gammal Albinpanna. Löjligt enkelt att bearbeta, väger ingenting, är relativt dyrt och som jag trodde alldeles för svagt.
Men tji fick jag! Det har hållit hela vintern utan problem och ökade direkt verkningsgraden med 10-12 procentenheter.
Men tji fick jag! Det har hållit hela vintern utan problem och ökade direkt verkningsgraden med 10-12 procentenheter.
Jag har sett på tyska biobränsleforum att man använt sig av vermeculit när de provat nya brännkammare. Dock lite konstiga modeller och idéer i mitt tycke. Vart har du köpt det och vad kostade det? Den gjutmassa jag har hemma kostar skjortan runt 20kr/kg om man ska betala marknadspris. Man kommer inte så långt med en 25kg säck. Utan man måste hålla sig framme om de inom industrin skall göra något jobb på någon industripanna, massabruk.Lillkorpen skrev:Måste faktiskt highlighta materialet wermeculit. Byggde i höstas med stor skepcism en förbättrad förbränningskammare i en gammal Albinpanna. Löjligt enkelt att bearbeta, väger ingenting, är relativt dyrt och som jag trodde alldeles för svagt.
Betalade snett under en femhundring inklusive för en 25 x 330 x 1000 mm bit i min lokala bygghandel (som är dyr men ack så välsorterad), plus några stenar eldfast tegel.Åskar skrev:Jag har sett på tyska biobränsleforum att man använt sig av vermeculit när de provat nya brännkammare. Dock lite konstiga modeller och idéer i mitt tycke. Vart har du köpt det och vad kostade det? Den gjutmassa jag har hemma kostar skjortan runt 20kr/kg om man ska betala marknadspris. Man kommer inte så långt med en 25kg säck. Utan man måste hålla sig framme om de inom industrin skall göra något jobb på någon industripanna, massabruk.
Wermeculiten ser ut som en spånskiva, är lika lätt att såga som Tretex och väger inget alls.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden