pyerdarn skrev:
turbulatorer det hjälper nog en del.. har du motdrags lucka på rökröret det hjälper ju till och kyla lyften i murstocken..

pröva och stoppa i turbulatorer kan bli för trångt så det blir dåligt drag då kan man korta av dom lite... hur hög är rökgas tempen när du eldar ?
Rökgastempen blir väldigt hög, 450+, ifall jag inte gör något åt saken, exempelvis stryper luften. Men när jag eldar låter jag den aldrig maxa mer än 200. På rökgastemperaturmätaren så är "max"pilen satt på 350.

Och ja, jag har motdragslucka. :)

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

okej :P släng dit några turbulatorer så kommer det bli bättre plus lite mer effekt :)

Vilket skillnad mot att hela huset kommer att brinna upp och att polisen kommer att ta mig för att jag eldar utan acktank. :D

jag har lite förståelse bott i ett hus vi hyrde med euronom a25 rg mätaren gick förbi 500g och jag elda hårt där men det brann inte där heller farsan hade en ctc total som rörröret glödde på när han hade tryck i 3 paket värmelogs där hände inget han elda med ved utan tankar ingen brand eller nått..

det är nog större risk att de blir farligt om man har en acktank till din panna efter som man måste elda hårdare = högre rökgastemp..

Tobias Borg skrev:
Är det farligt/dåligt med ved hur jag än gör så struntar jag i veden. Men jag kommer nog köpa ved i vilket fall då jag ska köpa en murspis och en braskamin.

På tal om det, jag har tänkt att ha 2 kaminer sedan, en grövre, lite "bättre" murspis med bra efterlagring nere i källaren + en lite finare braskamin i vardagsrummet för lite myseldning. Förutsatt att man kopplar dom på olika pipor, finns det några för och/eller nackdelar med att göra så? Rent mekaniskt då, ekonomiskt kanske det blir svårmotiverat? (Detta är då efter jag köpt l/v-pump)

Får man fråga varför du ska ha en dyr fin kamin i källaren, när du kan sätta in tex focus 40 med ett gäng 750l termosar för under 50k som gör ett avsevärt bättre jobb?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.