2 727 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
calmar v33
hejsan
jag tänkte köpa en ny vedpanna och har fastnat för calmar v33 men har läst att de har stora problem med övertändning så jag tänkte höra om det är någon som vet om de har löst detta problemet för de trådar som jag har läst har ju varit några år gamla mvh/Tobbe
jag tänkte köpa en ny vedpanna och har fastnat för calmar v33 men har läst att de har stora problem med övertändning så jag tänkte höra om det är någon som vet om de har löst detta problemet för de trådar som jag har läst har ju varit några år gamla mvh/Tobbe
Nej, den är felkonstruerad avseende primärluften. Varför inte lägga till några kr och ta en Inova 30 som fungerar? Sen bör du fundera om du ska ha en så liten panna eller gå upp en storlek?tobbe_turbo skrev:
Ett tips när man tittar på en vedpanna så är det viktigt att primärluften tillsätts långt ner i vedmagasinet, helst fördelas genom flera små hål nära glödbädden. Sekundärluften ska också tillsättas nära glödbädden så att den förvärms fort. Då får man en snabb uppstart av vedpannan, kommer fort upp i bra verkningsgrad samt man får en jämn och stabil förbränning med minimerad risk för övertändning. Eldar man torr barrrved är det än viktigare.
Ingen slump att säkra stabila Solo Innova samt de österrikiska finpannorna ETA, Fröling mm har den konstruktionen.
Detta med primärluftinsläppet har jag provat och labbat en hel del med i min egen polska Orlan så jag vet skillnaden och vad som fungerar bäst. I Orlan är det även en gjuten tjock betongplatta + keramiska profiler mellan vedmagasin och förbränningskammaren. Sekundärluften blåses in mitt i denna tjocka massa så det tar onödigt lång tid att uppnå driftfas. Man ska helst starta med nästan stängd primärluft eftersom för mycket sekundär "kyler" lågan i uppstartfasen, lätt att det kommer rök. Eller så måste man göra en rejäl startbrasa med tjock glödbädd för att värma upp betongen/keramiken så man lättare få igång pannan utan att behöva ändra sekundärspjällen.
Hoppas du förstod skillnaden mellan olika pannor och deras konstruktion?
Ungeför som att jämföra med de första turbomatade bilarna.. Gamla SAAB 99 turbo gav en hästspark och hjulspinn vid 5000 varv. På lägre varv, normala körsätt helt orkeslös.. Dagens bilar med lågtrycksturbo ger styrka och stabilitet redan vid uppstarten och under hela varvtalsregistret..
Ingen slump att säkra stabila Solo Innova samt de österrikiska finpannorna ETA, Fröling mm har den konstruktionen.
Detta med primärluftinsläppet har jag provat och labbat en hel del med i min egen polska Orlan så jag vet skillnaden och vad som fungerar bäst. I Orlan är det även en gjuten tjock betongplatta + keramiska profiler mellan vedmagasin och förbränningskammaren. Sekundärluften blåses in mitt i denna tjocka massa så det tar onödigt lång tid att uppnå driftfas. Man ska helst starta med nästan stängd primärluft eftersom för mycket sekundär "kyler" lågan i uppstartfasen, lätt att det kommer rök. Eller så måste man göra en rejäl startbrasa med tjock glödbädd för att värma upp betongen/keramiken så man lättare få igång pannan utan att behöva ändra sekundärspjällen.
Hoppas du förstod skillnaden mellan olika pannor och deras konstruktion?
Ungeför som att jämföra med de första turbomatade bilarna.. Gamla SAAB 99 turbo gav en hästspark och hjulspinn vid 5000 varv. På lägre varv, normala körsätt helt orkeslös.. Dagens bilar med lågtrycksturbo ger styrka och stabilitet redan vid uppstarten och under hela varvtalsregistret..
Redigerat:
vad har ni för uppfattning av effecta labda 35 då kan det vara något att ha värkar ju inte vara några som haft problem med den pannan men sen labda vågar man satsa på det?
helt klart.
jag har inte lambdasond och tyckte att det var väll inte så noga.
men så här i efterhand håller jag inte med.
har inga erfarenheter men att pannan ställer in allt efter avgasvärdena måste ju bli väldigt effektivt.
det enda problemet bör väll vara själva lambdasonden?men sånna får man ju för ett par hundra nu för tiden.
jag har inte lambdasond och tyckte att det var väll inte så noga.
men så här i efterhand håller jag inte med.
har inga erfarenheter men att pannan ställer in allt efter avgasvärdena måste ju bli väldigt effektivt.
det enda problemet bör väll vara själva lambdasonden?men sånna får man ju för ett par hundra nu för tiden.
Måste slå ett slag för "min" panna. Fungerat klockrent denna första vinter. Sen väldigt lätt och snabb att tända. Jag köpte en finsk panna som i Sverige heter Focus och i Finland Jäspi. Köpte ett färdigt vedpaket från Maniarmatur.se. Kan varmt rekommendera denna panna. Var lite orolig innan då min skorsten bara hade en diameter på 125mm. Men det var obefogat. Sen tjänar jag faktiskt in kostnaden för pannan redan detta första år mot i fjol då jag värmde med olja samt el.
Klicka här för att svara