15 407 läst ·
24 svar
15k läst
24 svar
Baxi Solo Plus ryker in och puffar
Hej, på en liknande panna, en Perifal solo plus 18 kW, var det igensotat i luftkanaler som går "mellan vedmagasinet och nedre delen av pannan". Det är väl mynningar från dessa kanaler innanför övre luckan?! Jag kan inte beskriva kanalerna bättre då det inte är min panna och jag inte rengjorde dem. Ni som har dessa pannor vet säkert vilka kanaler jag menar.
För att sota dessa kanaler får man skruva isär en del på pannan....(vet jag)
På pannan jag talar om hade dessa kanaler inte rengjorts på ca 15 år, vet inte hur ofta de bör rengöras?, vilket hur som helst resulterade i mycket dåligt drag.
Kan detta vara aktuellt på ovan diskuterade panna/pannor?
//Christer
För att sota dessa kanaler får man skruva isär en del på pannan....(vet jag)
På pannan jag talar om hade dessa kanaler inte rengjorts på ca 15 år, vet inte hur ofta de bör rengöras?, vilket hur som helst resulterade i mycket dåligt drag.
Kan detta vara aktuellt på ovan diskuterade panna/pannor?
//Christer
Mina föräldrar har en sådan panna på sin gård och jag har eldat ganska mycket i den, Där är skorstenen för kort och för att det inte ska ryka in måste pannan komma upp lite i temperatur. Detta brukar genom att man eldar en stund med utdraget spjäll och avstängd fläkt. Jag tror att det inte är helt enligt instruktionsboken men det fungerar hyfsat.
Jag har bott i ett hus med en Solo Innova och den var man tvungen att sota en gång i månaden under vinterhalvåret så att inte rengöra kanalerna på femton år låter som en väldigt lång tid
Jag har bott i ett hus med en Solo Innova och den var man tvungen att sota en gång i månaden under vinterhalvåret så att inte rengöra kanalerna på femton år låter som en väldigt lång tid
Det är nog luftkanaler jag talar om alltså inte rökkanaler och de ska nog inte behöva rengöras så ofta. Som sagt främre delar av pannan måste skruvas loss för att komma åt kanalerna. Någon som har erfarenhet av detta? Kanske är typiskt för (äldre) Perifal?
Ja just det, det var en bra bild! Luftinsläpp från fläkten helt enkelt, tänk vilken enkel konstruktion (och ändå så dum, som gärna vill ryka in). Jag har ändå bytt keramik två ggr i den pannan men aldrig riktigt reflekterat hur luftkanalerna går inuti egentligen.
Lite konstigt att det kan bli tätt i de kanalerna?! Men på femton år kan väl allt hända...
Skrev ovan att det blev dåligt drag i pannan med dessa kanaler tilltäppta, det är ju inte riktigt sant, draget påverkas ju inte (i skorstenen) men lufttillförseln både primärt och sekundärt blev mycket dålig....
Lite konstigt att det kan bli tätt i de kanalerna?! Men på femton år kan väl allt hända...
Skrev ovan att det blev dåligt drag i pannan med dessa kanaler tilltäppta, det är ju inte riktigt sant, draget påverkas ju inte (i skorstenen) men lufttillförseln både primärt och sekundärt blev mycket dålig....
Redigerat:
Igår kom sotarn. Det visade sig att skorstenen var helt igenkorkad med sot/tjära! Inte konstigt att det rök in. De fick fräsa ur pipan med någon slags maskin för att få bort allt. Sotarn menar att orsaken till problemet är för dåligt torkat ved, och jag tror han har delvis rätt. Men att en 125 mm pipa kan korka igen helt sedan förra sotningen (som jag tror var i november) tycker jag är anmärkningsvärt.
Kan det vara så att luftkanalerna på cjnilssons genomskärningsbild inte gör avsedd verkan om keramiken är slut? Det sitter ju ett litet spjäll där som man ska anpassa efter hur torr veden är. Om det inte funkar som det ska så blir kanske förbränning fel med påföljd att man ofrivilligt kokar tjära?
Vad tror ni?
Kan det vara så att luftkanalerna på cjnilssons genomskärningsbild inte gör avsedd verkan om keramiken är slut? Det sitter ju ett litet spjäll där som man ska anpassa efter hur torr veden är. Om det inte funkar som det ska så blir kanske förbränning fel med påföljd att man ofrivilligt kokar tjära?
Vad tror ni?
Om keramiken är kass blir det dålig förbränning och om man eventuellt haft dåligt torkad ved så kan det bli tjära i både skorsten o panna. Ek som inte är riktigt torr är nog det värsta man kan elda med.cruiser skrev:Igår kom sotarn. Det visade sig att skorstenen var helt igenkorkad med sot/tjära! Inte konstigt att det rök in. De fick fräsa ur pipan med någon slags maskin för att få bort allt. Sotarn menar att orsaken till problemet är för dåligt torkat ved, och jag tror han har delvis rätt. Men att en 125 mm pipa kan korka igen helt sedan förra sotningen (som jag tror var i november) tycker jag är anmärkningsvärt.
Kan det vara så att luftkanalerna på cjnilssons genomskärningsbild inte gör avsedd verkan om keramiken är slut? Det sitter ju ett litet spjäll där som man ska anpassa efter hur torr veden är. Om det inte funkar som det ska så blir kanske förbränning fel med påföljd att man ofrivilligt kokar tjära?
Vad tror ni?
Är inte keramiken hel så måste det åtgärdas allra först.
Spontant tycker jag att det inte låter rimligt att låta veden vara orsaken till problemen.
Diskuterad panna ÄR dock lite känsligare gällande vedkvalité och fuktmängd. Barrved rekommenderas t.ex. inte dels genom egna erfarenheter och sen står det nog även i instruktionsboken.
Vad har du för ved?
Det spjäll du nämner sitter ju "på vägen" i de kanaler jag tidigare talat om och spjället ställer ju in hur mycket sekundärluft som släpps vidare in genom keramiken och ut i hålet mellan övre och nedre förbränningsrum.
Vad jag skulle komma till är:
Känn efter att det blåser dels i ovan nämnda hål i keramiken och dels i de två luftinsläpp som sitter i ovankant innanför övre (vedpåfyllnings)luckan.
Kontrollera även att det inte är igensatt med damm i fläktens luftintag.
Spontant tycker jag att det inte låter rimligt att låta veden vara orsaken till problemen.
Diskuterad panna ÄR dock lite känsligare gällande vedkvalité och fuktmängd. Barrved rekommenderas t.ex. inte dels genom egna erfarenheter och sen står det nog även i instruktionsboken.
Vad har du för ved?
Det spjäll du nämner sitter ju "på vägen" i de kanaler jag tidigare talat om och spjället ställer ju in hur mycket sekundärluft som släpps vidare in genom keramiken och ut i hålet mellan övre och nedre förbränningsrum.
Vad jag skulle komma till är:
Känn efter att det blåser dels i ovan nämnda hål i keramiken och dels i de två luftinsläpp som sitter i ovankant innanför övre (vedpåfyllnings)luckan.
Kontrollera även att det inte är igensatt med damm i fläktens luftintag.
Har en solo+ 40kw och eldade endast gran första vintern och det var inga problem har eldat mycket tall också under åren men veden ska naturligtvis vara torr oavsett vilket träslag det är. Tror inte det står i instruktionsboken att det inte rekomenderas att elda barrved däremot tror jag att det står nått om ek.
Ja det var nog en smula överdrivet från min sida men så här står det faktiskt i manualen (till Perifal Solo plus 18 kW årsm. 86-92):smurfen72 skrev:Har en solo+ 40kw och eldade endast gran första vintern och det var inga problem har eldat mycket tall också under åren men veden ska naturligtvis vara torr oavsett vilket träslag det är. Tror inte det står i instruktionsboken att det inte rekomenderas att elda barrved däremot tror jag att det står nått om ek.
"exempel på mindre bra bränslen är [...] stam från barrträd"
så jag hade inte helt o hållet drömt det men man ska så klart inte helt förkasta all sorts barrved bara för att en tillverkare skriver så för att ha ryggen fri....
man skriver även att veden helst skall lagrats utomhus ett år och sen inomhus ett år så det är inga små krav!!
Mvh Christer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden