9 414 läst ·
21 svar
9k läst
21 svar
Beräkna storlek pelletspanna
Tänkte bidra med en jämförelsesiffra, kanske kan vara av intresse. Vi bor i ett 185 kvm stenhus från 1896 iskåne (1/3 källare, uppvärmt av pannan
), tilläggsisolerat tak och uppvärmt till 20-21 grader. Vintern 10-11 förbrukade vi 5.5 t pellets i en focus PE-20 med CTC bio brännare (låg 9kw och hög 15 kw). Hoppas det kan bidra till att få en uppfattning om vad förbrukningen rimligen borde vara och att effekten torde vara tillräcklig.
Hmm. Var förbrukningen på 5.5 ton enbart över vintern eller ett helt år?
Då verkar ju deras förbrukning på 8 ton vara orimligt hög med tanke på att de värmer mindre del av huset och har 2-3°C lägre temperatur.
Effekten på 20kW tror jag kommer räcka till utan större problem. Frågan är bara om huset är tokdåligt isolerat eller om pannan är helt feljusterad.
Då verkar ju deras förbrukning på 8 ton vara orimligt hög med tanke på att de värmer mindre del av huset och har 2-3°C lägre temperatur.
Effekten på 20kW tror jag kommer räcka till utan större problem. Frågan är bara om huset är tokdåligt isolerat eller om pannan är helt feljusterad.
Oj, ursäkta min otydlighet. 5.5 t över hela året var det, kör med pellets även på sommaren för varmvattnet. Denna vintern har det gått betydligt mindre, denna vintern var ju betydligt mildare.
Redigerat:
Gissade att det var så.
Då verkar det ju vara antingen pannan som inte är optimalt inställd eller är huset så kallt/dåligt isolerat att den får gå mycket.
Det första kan man ju lösa, nr 2 är lite mer omständligt.
Då verkar det ju vara antingen pannan som inte är optimalt inställd eller är huset så kallt/dåligt isolerat att den får gå mycket.
Det första kan man ju lösa, nr 2 är lite mer omständligt.
Kolla inne i pannan och rök-kanalerna hur det ser ut, ljus-grå aska på pannväggarna, ingen tjära nånstans, ingen oförbränd pellets i askan, eller att det ligger och glöder i askan. För hög matning/lite luft så kan hela askhögen bli en stor glödande massa då det inte förbränts ordentligt.
Kolla och se om du kan se att det ser ordentligt tätt ut överallt vid luckor på pannan etc. Om brännaren går och det är mörkt i rummet kan man ev. se ljuset från lågan.
Ett long-shot kanske, men man kan alltid ringa sotaren och höra om han har några kommentarer, ifall han minns något.
Kolla och se om du kan se att det ser ordentligt tätt ut överallt vid luckor på pannan etc. Om brännaren går och det är mörkt i rummet kan man ev. se ljuset från lågan.
Ett long-shot kanske, men man kan alltid ringa sotaren och höra om han har några kommentarer, ifall han minns något.
Klicka här för att svara