1 719 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
eldningsproblem....
som vissa kanske vet så har jag en viessman underförbränningspanna.
har haft lite bekymmer hela tiden egentligen.
så jag skulle behöva lite eldningstips.
dels så tjärar det en hel del i vedmagasinet.
sen brukar nästan all ved brinna i vedmagasinet när jag öppnar och kikar in.
är väll bara klabbarna i botten som ska brinna?
försöker ställa in den som det står i instruktionen men det verkar inte duga.
men igår och idag så har det blivit kraftig försämring i pannan.
det har knappt velat brinna när jag har sekspjället öppen.
fick köra full primär och stänga sekundären för att över huvudtaget få det att börja brinna.
har aldrig haft problem att starta upp den förut.
fick inte rökgasen över 150 hur mycket jag än rattade.den brukar ligga på precis under 200 men skulle ju ligga betydligt högre med stängd sekundär normalt sett.
det blir jättemycket gas i vedmagasinet också.övertändning och poffar om jag öppnar.
har kollat hålen i keramiken där primär skickas in.där ser det bra ut.
några tips? både eldningstips för normala förhållanden och problemet jag har nu vore fint
har haft lite bekymmer hela tiden egentligen.
så jag skulle behöva lite eldningstips.
dels så tjärar det en hel del i vedmagasinet.
sen brukar nästan all ved brinna i vedmagasinet när jag öppnar och kikar in.
är väll bara klabbarna i botten som ska brinna?
försöker ställa in den som det står i instruktionen men det verkar inte duga.
men igår och idag så har det blivit kraftig försämring i pannan.
det har knappt velat brinna när jag har sekspjället öppen.
fick köra full primär och stänga sekundären för att över huvudtaget få det att börja brinna.
har aldrig haft problem att starta upp den förut.
fick inte rökgasen över 150 hur mycket jag än rattade.den brukar ligga på precis under 200 men skulle ju ligga betydligt högre med stängd sekundär normalt sett.
det blir jättemycket gas i vedmagasinet också.övertändning och poffar om jag öppnar.
har kollat hålen i keramiken där primär skickas in.där ser det bra ut.
några tips? både eldningstips för normala förhållanden och problemet jag har nu vore fint
Hmmmm, låter nästan som om du har fått för dåligt drag, funkar/går sugfläkten ?
När pannan installerades, gjordes det injustering då och mätte man draget i skorstenen ?
Normalt skall du inte behöva ställa in sekundärluften mer än en gång så länge du kör med samma sort ved, är den väl injusterad så skall den klara sig. Viktigt är att vänta tills pannan kört för fullt minst 1 timme innan man justerar sekundärluften, vänta sen 5-10 minuter innan du kollar om lågan har rätt längd
Hur ofta rengör du avgasfläkt respektive avgaslåda/värmeytor ?
När pannan installerades, gjordes det injustering då och mätte man draget i skorstenen ?
Normalt skall du inte behöva ställa in sekundärluften mer än en gång så länge du kör med samma sort ved, är den väl injusterad så skall den klara sig. Viktigt är att vänta tills pannan kört för fullt minst 1 timme innan man justerar sekundärluften, vänta sen 5-10 minuter innan du kollar om lågan har rätt längd
Hur ofta rengör du avgasfläkt respektive avgaslåda/värmeytor ?
avgasfläkten rengör jag lite för sällan om vi säger så.men jag har gjort det 3 ggr sen jag installerade.
alltså typ var tredje månad eller nånting.
rengjorde den igår efter att jag skrev här.var inte några belägningar att tala om men jag borstade av det lilla som var. har provkört fläkten också.
tömde även all aska ur vedmagasinet i morse. var ganska mycket där.
jag brukar rengöra vid behov så att säga.när rökgasen vill vara 200+ grader brukar jag rengöra konvektions kanalerna.
tror alla aska i vedmagasinet kan vara en bov i dramat. var säkert 1dm högt med aska och sånt.
tänker att det kanske blir för långt avstånd mellan munstycket och elden?
men nu tände jag nyss en liten eld i pannan för att se om det gör någon skillnad.
har kollat skorstenen så det inte är något fågelbo eller nå högst upp men det ser bra ut
alltså typ var tredje månad eller nånting.
rengjorde den igår efter att jag skrev här.var inte några belägningar att tala om men jag borstade av det lilla som var. har provkört fläkten också.
tömde även all aska ur vedmagasinet i morse. var ganska mycket där.
jag brukar rengöra vid behov så att säga.när rökgasen vill vara 200+ grader brukar jag rengöra konvektions kanalerna.
tror alla aska i vedmagasinet kan vara en bov i dramat. var säkert 1dm högt med aska och sånt.
tänker att det kanske blir för långt avstånd mellan munstycket och elden?
men nu tände jag nyss en liten eld i pannan för att se om det gör någon skillnad.
har kollat skorstenen så det inte är något fågelbo eller nå högst upp men det ser bra ut
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Visst kommer primärluften ut via små hål ur keramiken? Kolla så att dessa hål inte är täta för då suger fläkten luften via sekundären istället. Blås med tryckluft så att alla kanaler är öppna. Kolla själva spjällen du justerar luften med så de inte slagit sig.
Kolla luckorna och lucktätningarna så det inte dras in tjyvluft.
Såg nu att du redan kollat primärhålen..
Kolla luckorna och lucktätningarna så det inte dras in tjyvluft.
Såg nu att du redan kollat primärhålen..
Redigerat:
Där är problemet askan isolerar så att det tar lång tid att få upp värmen i keramik och förvärma, kall luft kyler sekundärluften .
Vidare så är det bra att göra en start brasa några klabbar se till att det tar sig sen fylla ved utrummet
Eftersom det blir allt varmare ute så kan draget i skorsten minska men tror inte att det är orsaken
Kan ha rätt där!pr95 skrev:Där är problemet askan isolerar så att det tar lång tid att få upp värmen i keramik och förvärma, kall luft kyler sekundärluften .
Vidare så är det bra att göra en start brasa några klabbar se till att det tar sig sen fylla ved utrummet
Eftersom det blir allt varmare ute så kan draget i skorsten minska men tror inte att det är orsaken
Är därför Orlanpannorna kan vara lite kinkiga att tända upp för den ovane.. Sekundärkanalen är begravd under tjock betong och keramik så sekundärluften kyler lågan i uppstartsfasen.
Tag för vana att sota pannan en gång i veckan. Tar en kvart och det är det värt. Jag har som helgnöje att varje söndagsmorgonen sota min panna och jag har denna första vinter inte haft några som helst problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden